18:51 10/09
Τουρκία και Ιταλία ενώνουν δυνάμεις: Η Saipem ξεκινά την γ' φάση του πρότζεκτ φυσικού αερίου στον Εύξεινο Πόντο
Η Τουρκία επενδύει 1,5 δισ. δολάρια στο υπεράκτιο κοίτασμα φυσικού αερίου Sakarya.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Στη δημιουργία ενός κραταιού εθνικού αερομεταφορέα θα οδηγήσει η επιχειρούμενη εξαγορά της Olympic Air από την Aegean Airlines, έναντι 72 εκατ. ευρώ, εάν οι αρμόδιες αρχές Ανταγωνισμού ανάψουν το «πράσινο» φως.
Την ίδια στιγμή, το νέο σχήμα θα επιχειρήσει να βάλει φρένο στην «μαύρη τρύπα» που δημιουργείται τα τελευταία χρόνια στους ισολογισμούς της εισηγμένης στο Χ.Α. αεροπορικής συμφερόντων Βασιλάκη και της θυγατρικής του ομίλου MIG.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η επιβατική κίνηση στο εσωτερικό από το «peak» του 2009, έως σήμερα συρρικνώθηκε έως και 40%, με το ποσοστό μείωσης των εσόδων του κλάδου να είναι εξίσου υψηλό το εξεταζόμενο διάστημα.
Κατά πόσο, όμως, είναι τώρα εφικτό να υλοποιηθεί η συναλλαγή MIG και Aegean, δεδομένου ότι η Κομισιόν είχε «μπλοκάρει», λιγότερο από δύο χρόνια πριν, τον Ιανουάριο του 2011, αντίστοιχο εγχείρημα;
Τα δεδομένα άλλαξαν
Το χειμώνα του 2011, η Κομισιόν είχε απαγορεύσει την «ένωση» Olympic Air - Aegean, θεωρώντας ότι θα δημιουργηθούν συνθήκες μονοπωλίου στην εγχώρια αεροπορική αγορά. Η παρατεταμένη ύφεση, όμως έχει αλλάξει σήμερα τα δεδομένα. Παρά την ματαιωθείσα συγχώνευση, σε πολυάριθμα δρομολόγια το μονοπώλιο είναι «παρών», ενώ οι δύο εταιρείες έχουν επιμερίσει την αγορά με τέτοιο τρόπο, ώστε το πτητικό έργο τους να μην αλληλεπικαλύπτεται.
«Η πρόταση των δύο εταιρειών στηρίζεται στο σκεπτικό ότι η αγορά, εκ των πραγμάτων, δεν λειτουργεί αποτελεσματικά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το δρομολόγιο Αθήνα-Χίος, όπου αρχικά εκτελούνταν από τις Aegean Airlines, Olympic Air και Athens Airways. Η τελευταία χρεοκόπησε και η Aegean έπαψε να πετά προς Χίο.
Έτσι, για μεγάλο χρονικό διάστημα, μόνον η Olympic Air πραγματοποιούσε πτήσεις προς τη Χίο. Είναι δηλαδή μικρός ο αριθμός των δρομολογίων που εκτελούν από κοινού οι δύο εταιρείες» σημειώνει στο Capital.gr ο δρ. Ανδρέας Παπαθεοδώρου που διαθέτει πλούσιο ερευνητικό και συγγραφικό έργο στις αερομεταφορές.
Όπως εξηγεί, ένα από τα πλέον βασικά κριτήρια που υιοθετούν οι αρχές ανταγωνισμού σχετίζεται με το πόσο πιθανό είναι να τεθεί εκτός αγοράς μία από τις δύο, προς συγχώνευση, εταιρείες.
«Και σε πολιτικό επίπεδο το πλήγμα θα ήταν σοβαρό, εάν η Olympic βρισκόταν αντιμέτωπη με σοβαρά προβλήματα που ενδεχομένως θα ανάγκαζαν τη διοίκησή της να προχωρήσει σε αναστολή λειτουργίας» αναφέρει ο κ. Χατζηθεοδώρου, αρχισυντάκτης του διεθνούς επιστημονικού περιοδικού Journal of Air Transport Studies.
Νέοι παίκτες
Πέραν των μονοπωλιακών χαρακτηριστικών της εγχώριας αγοράς, η ύπαρξη νέων εταιρειών, που ήδη εκτελούν ή σχεδιάζουν να εκτελέσουν πτητικό έργο, εκτιμάται ότι θα κάμψει τις «αντιστάσεις» των αρχών ανταγωνισμού.
Η Cyprus Airways εδώ και πολλούς μήνες έχει μπει «σφήνα» στο δρομολόγιο - «φιλέτο» Αθήνα-Θεσσαλονίκη, διαθέτοντας, μεταξύ άλλων, πτήσεις προς Αλεξανδρούπολη, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Καβάλα, Χίο, Ρόδο και Ιωάννινα. Για την EasyJet επίσης, η εκμετάλλευση των γραμμών Αθήνα-Θεσσαλονίκη ή Αθήνα - Ηράκλειο δεν είναι αδιάφορη.
Οφέλη
Από την πλευρά τους, κύκλοι του υπουργείου Ανάπτυξης, σχολιάζοντας τις εξελίξεις στις αερομεταφορές, σημειώνουν ότι «η εξαγορά της Olympic Air απο την Aegean είναι μια επιχειρηματική συμφωνία που προέκυψε και ως αποτέλεσμα της κρίσης».
«Ως προς το σκέλος του ανταγωνισμού θα κριθεί από τα αρμόδια όργανα. Ως προς τα υπόλοιπα υπενθυμίζουμε δύο πράγματα σε όσους διαφώνησαν με την αποκρατικοποίηση της Ολυμπιακής: Πρώτον, η σημερινή τιμή πώλησης είναι αρκετά μικρότερη από το τίμημα που εισέπραξε το δημόσιο το 2009. Δεύτερον, ενώ η παλιά Ολυμπιακή κόστιζε περίπου 400 εκ. ευρώ ετησίως, η Aegean και η Olympic Air εισφέρουν 270 εκ ευρώ το χρόνο στα κρατικά ταμεία» καταλήγουν.
dimitris.delevegos@capital.gr
Follow @DDelevegos