Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 22-Οκτ-2012 09:34

    Ακτοπλοϊκό ράλι στο Χ.Α. με φόντο συγχωνεύσεις

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Θέσεις στο Χ.Α. ενόψει των διαφαινόμενων μετοχικών συνεργασιών που διαφαίνονται στον ακτοπλοϊκό κλάδο μεταξύ των ισχυρών παικτών του χώρου σπεύσουν να λάβουν επενδυτικά χαρτοφυλάκια και επαγγελματίες «παίκτες» της αγοράς. 

    Οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες για την εκκίνηση και την προώθηση της αναδιάρθρωσης της ακτοπλοϊκής αγοράς μέσω συγχωνεύσεων και εξαγορών που προωθεί το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου και κυρίως ο μεσολαβητικός ρόλος για την επίλυση ζητημάτων όπως οι απλήρωτες οφειλές του δημοσίου προς τις ακτοπλοϊκές ή οι οφειλές δεδουλευμένων από τις επιχειρήσεις προς τους εργαζομένους, έχουν ερμηνευθεί από μερίδα της αγοράς ως προπομπός επιχειρηματικών εξελίξεων μεταξύ των μεγάλων ομίλων του χώρου. Στην ίδια κατεύθυνση εμφανίζονται να βρίσκονται και οι πιστώτριες τράπεζες που –ενόψει ανακεφαλαιοποίησης– επιθυμούν να διευθετήσουν τα ανοικτά θέματα ενός από τους πλέον επιβαρημένους δανειακά κλάδους. 

    Έτσι, έπειτα από μακρά περίοδο στασιμότητας, στο χρηματιστηριακό ταμπλό το τελευταίο διάστημα οι μετοχές των ακτοπλοϊκών εταιρειών έχουν αρχίσει να εμφανίζουν αξιοσημείωτη άνοδο η οποία συνοδεύεται από σημαντικούς –συγκριτικά με το προηγούμενο διάστημα– όγκους συναλλαγών. 

    Η μετοχή της ΑΝΕΚ μέσα σε έξι συνεδριάσεις έχει ενισχυθεί σε ποσοστό 55%, η μετοχή της Attica Συμμετοχών 18%, της NEL υποχώρησε σε ποσοστό 26% (με τον τίτλο να καταγράφει ακραίες διακυμάνσεις) και των Μινωικών Γραμμών κατά 4,6%. Καθώς η αντίδραση δεν αφορά όλες τις μετοχές του κλάδου, στην αγορά εκτιμούν πως σημείο αναφοράς για τα σενάρια που έχουν κυκλοφορήσει αποτελεί η ΑΝΕΚ. 

    Όπως σημειώνουν στην ακτή Μιαούλη, "κλειδί" για τις εξελίξεις θεωρείται για ορισμένους το κατά πόσον οι Μινωικές Γραμμές θα πάρουν το μερίδιο της ΑΝΕΚ στην Hellenic Seaways ή αν θα συμβεί το αντίστροφο (σ.σ. ελέγχουν από κοινού την μόνη μη εισηγμένη, την Hellenic Seaways). Την ίδια στιγμή, ο όμιλος Grimaldi που ελέγχει κατά 90% τη Minoan έχει προχωρήσει σε εμπορική συμφωνία με τη ΝΕΛ, κίνηση που για ορισμένους θεωρείται προπομπός εξελίξεων. Αντίστοιχα, η ΑΝΕΚ είχε ήδη περάσει κάποια πλοία και δρομολόγια σε μικρότερους παίκτες.

    Το μείζον, πάντως, στις διεργασίες που υλοποιούνται μεταξύ των εταιρειών αφορά σε μεγάλο ποσοστό στην οικονομική τους κατάσταση. Ως αποτέλεσμα, τα κίνητρα που προωθούνται από κυβερνητικής πλευράς εκτιμάται πως θα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την προώθηση της ευελιξίας στις εργασιακές σχέσεις, τον εξορθολογισμό του θεσμικού πλαισίου διαμόρφωσης της τιμής των εισιτηρίων και την άρση των θεσμικών περιορισμών που οδηγούν σε επιβάρυνση του κόστους λειτουργίας του κλάδου και που δεν συνδέονται με την ασφάλεια των πλόων. 

    Ενδεικτικό της οικονομικής κατάστασης των εισηγμένων ακτοπλοϊκών ομίλων είναι πως την τελευταία τριετία τα έσοδα τους μειώθηκαν κατά 15% κυρίως λόγω της μειωμένης κίνησης στις γραμμές που εξυπηρετούν, ενώ όλες ανεξαιρέτως έχουν διευρύνει της ζημιές τους με «βαρίδι» το κόστος καυσίμου που για το πρώτο εξάμηνο του 2012 αντιπροσωπεύει πλέον το 54% του κόστους λειτουργίας σε σύγκριση με το 2011. Μόνο στο πρώτο εξάμηνο του έτους, η ΑΝΕΚ εμφάνισε σε ενοποιημένη βάση ζημιές μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας ύψους 24,3 εκατ. ευρώ, η Minoan ζημιές 21 εκατ. ευρώ, η ΝΕΛ ζημιές 18,2 εκατ. ευρώ και η Attica ζημιές 29,8 εκατ. ευρώ. 
     
    Νίκος Χρυσικόπουλος

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ