Του Δημήτρη Παφίλα
H κυβέρνηση έδωσε το «πράσινο» φως προκειμένου να συμμετάσχει η κινέζικη Cosco μέσω διακρατικής συμφωνίας στα λιμάνια Πειραιά, Θεσσαλονίκης και Ηρακλείου, αλλά το «μάρμαρο» των επενδύσεων θα το πληρώσουν οι μέτοχοι των εταιρειών, τουλάχιστον ως προς τον ΟΛΠ, ΟΛΘ.
H συμφωνία, η οποία θα επιτευχθεί κατόπιν διαπραγματεύσεων, θα παραχωρεί για ένα χρονικό διάστημα 20 έως 20 ετών τη διαχείριση των τριών λιμανιών στην κινεζική εταιρεία.
Συγκεκριμένα, σε αναντιστοιχία με τις περυσινές δηλώσεις του πρωθυπουργού ότι, οι επενδύσεις θα χρηματοδοτηθούν από κρατική επιχορήγηση, στον ΟΛΘ υπεγράφη δανειακή σύμβαση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων προκειμένου να κατασκευαστεί η προβλήτα Ν6, επένδυση ύψους 100 εκατ. ευρώ, το 50% της οποίας θα χρηματοδοτηθεί από το δάνειο.
Σε ό,τι αφορά τα λιμάνια λοιπόν εξαιτίας της οικονομικής δυσπραγίας του κράτους οι «μεταρρυθμίσεις» γίνονται με χρήματα των μετόχων αν και το δημόσιο κατέχει την πλειοψηφία των τίτλων σε ΟΛΠ, ΟΛΘ.
Ενώ λοιπόν φαίνεται πως βρέθηκε τρόπος να ξεπεραστεί το εμπόδιο των υφιστάμενων συμβάσεων που διαθέτουν οι οργανισμοί μέσω της διακρατικής συμφωνίας, οι επενδύσεις θα πληρωθούν από τους μετόχους. Στην περίπτωση μάλιστα του ΟΛΘ η επιβάρυνση θα πραγματοποιηθεί σε μια εταιρεία η οποία μέχρι τώρα διέθετε ελάχιστο δανεισμό.
Προκαλεί απορία μάλιστα γιατί η κυβέρνηση δεν προώθησε μέσω της διακρατικής συμφωνίας και την πώληση μετοχών ώστε στη συνέχεια οι υποψήφιοι επενδυτές (Cosco, Dubai Port Authority, Hutchinson, Hanjin) να επενδύσουν κεφάλαια στις λιμενικές υποδομές που τους ενδιαφέρουν.
Από τον περασμένο χειμώνα τόσο οι διοικήσεις των λιμανιών, όσο και η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, έχουν στα χέρια τους προτάσεις για την τοποθέτηση κεφαλαίων από τους ξένους οι οποίοι επιθυμούν και την δημιουργία ξεχωριστών θυγατρικών εταιρειών.
Αξίζει, όμως, να σημειωθεί ότι η διακρατική συμφωνία δεν είναι οριστική με την κινεζική πλευρά συνεπώς και οι υπόλοιπες πλευρές αποτελούν ακόμη εν δυνάμει επενδυτές.