07:41 09/09
Creta Farms: Σώθηκε ο τζίρος αλλά οι ζημιές εκτινάχθηκαν στο 1 εκατ. - Πού ποντάρει
Η κρητική αλλαντοβιομηχανία διατήρησε σχεδόν αμετάβλητο τον τζίρο της στα 146 εκατ. ευρώ. Η πτωτική αγορά των αλλαντικών και η πίεση του ανταγωνισμού.
Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Φως στην άκρη του τούνελ στο οποίο έχει εισέλθει ο όμιλος εταιρειών Νεώριον εμφανίστηκε για πρώτη φορά μετά από μήνες, μετά την επίτευξη συμφωνίας με τις δανείστριες τράπεζες για την θυγατρική του εταιρεία Ναυπηγεία Ελευσίνας, η οποία έχει υπαχθεί στη διαδικασία συνδιαλλαγής του άρθρου 99 σύμφωνα με την απόφαση Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών στα τέλη του Απριλίου του περασμένου έτους.
Ο επιχειρηματίας Νίκος Ταβουλάρης μιλώντας στο Capital.gr σημειώνει πως μπορεί έτσι να μπει επιτέλους σε τροχιά η διαδικασία ανάκαμψης των Ναυπηγείων, αλλά υπογραμμίζει πως τίποτα δεν θα είναι εύκολο εάν δεν αποκατασταθεί το κλίμα σταθερότητας στην οικονομία και αν δεν εδραιωθεί παράλληλα η πολιτική σταθερότητα τόσο σε πολιτικό επίπεδο όσο και σε φορολογικό.
Με συγκρατημένη αισιοδοξία δηλώνει πως «έχω δει χειρότερα στη χώρα, έχω δει πολύ δύσκολες στιγμές» για να σκιαγραφήσει την προσπάθεια που καταβάλλει ώστε ο ναυπηγικός όμιλος, ο οποίος απασχολεί 1.200 άτομα στην Ελευσίνα, στη Σύρο και την Ακτή Μιαούλη, να βγει από το τούνελ.
Οι πιστώτριες τράπεζες
Η συμφωνία που πέτυχε με τους πιστωτές της η «Ναυπηγικές και Βιομηχανικές Επιχειρήσεις Ελευσίνας ΑΕ» (Ν.Β.Ε.Σ Α.Ε) -όπως είναι η πλήρης επωνυμία των ναυπηγείων Ελευσίνας- αφορά βασικά πέντε τράπεζες. Την Εμπορική Τράπεζα, την Alpha Bank, την Εθνική Τράπεζα, την Πειραιώς και την Αγροτική. Τα Ναυπηγεία έχουν ήδη σημαντικό ανεκτέλεστο και πολλαπλές συμβάσεις, μεταξύ των οποίων και το συνεχιζόμενο πρόγραμμα των πυραυλακάτων του πολεμικού ναυτικού που υπογράφτηκε το 2008 αλλά και άλλες εμπορικές δραστηριότητες
«Πώς θα έρθουν δουλείες»
Εξηγώντας την κατάσταση στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία εν γένει, τονίζει ότι για να έρθουν δουλειές θα πρέπει να μπορεί η οικονομία και πάλι να χρηματοδοτηθεί, να αρθεί το country risk που σκιάζει κάθε δραστηριότητα και να βελτιωθεί η κατάσταση στην ποντοπόρο ναυτιλία σε ολόκληρη την νοτιοανατολική μεσόγειο.
Παράλληλα εξακολουθεί να προωθεί την πρόταση που εδώ και μια τετραετία έχει καταθέσει, για την αναζήτηση συνεργειών με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά ή ΕΝΑΕ και την ευρύτερη εξειδίκευση μεταξύ όλων των ελληνικών μονάδων, ώστε να ανακάμψει ολόκληρη η βιομηχανία. Εξηγεί πως η Ελλάδα έχει ακόμα σημαντικότατα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στην ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία, κληροδότημα των ναυπηγικών σχολών Νιάρχου.
Σε κάθε περίπτωση όμως η κατάσταση δεν είναι σε καμία περίπτωση εύκολη. Η συμφωνία με τις τράπεζες είναι ένα βήμα, αλλά μένουν πολλά που δεν περνούν απαραίτητα από τα χέρια της διοίκησης.
Ο ισχυρός άνδρας των Ναυπηγείων
O επιχειρηματίας Νίκος Ταβουλάρης ξεκίνησε την διαδρομή του σαν στρατιωτικός. Αξιωματικός του Στρατού, ταγματάρχης, αποστρατεύθηκε το 1963 οικειοθελώς και ασχολήθηκε ευθύς με την βαριά βιομηχανία και συγκεκριμένα την διύλιση και τα ναυπηγεία.
Έχει, μεταξύ άλλων, δουλέψει και στο πλάι του Σταύρου Νιάρχου.
Ο όμιλος των Ναυπηγείων Ελευσίνας και Νεωρίου Σύρου έχει αναλάβει πλήθος έργων του Πολεμικού Ναυτικού αλλά δεν σταθηκε σε μόνο σε αυτό και έχει ναυπηγήσει μεταξύ άλλων δύο επιβατηγά, τα «Νήσος Μύκονος» και «Νήσος Χίος» αλλά και ακτοπλοϊκά για τρίτες χώρες.
Ο όμιλος του Νίκου Ταβουλάρη αποτελείται βασικά από δυο ναυπηγεία, το Νεώριο Σύρου και τα ναυπηγεία Ελευσίνας αλλά και άλλες εταιρείες. Το Νεώριο Σύρου αποτελεί εξειδικευμένο σε επισκευές ναυπηγείο, ενώ το Ελευσίνας εξειδικεύεται στην κατασκευή νέων πλοίων, κυρίως πολεμικών σκαφών.
Οι υποχρεώσεις
Πέντε χρόνια ύφεσης οδήγησαν τον Όμιλο στα τέλη του πρώτου τριμήνου σε σημαντικότατα προβλήματα ρευστότητας. Με βάση τις ενδιάμεσες οικονομικές καταστάσεις για το διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου της εισηγμένης στις 31η Μαρτίου υπήρχαν ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις σε προσωπικό, προμηθευτές, πιστωτές, τραπεζικά ιδρύματα, ασφαλιστικούς οργανισμούς, και δημόσιο (φόροι) οι οποίες ανέρχονταν σε 83,766 εκατομμύρια ευρώ. Οι οφειλές αυτές επηρέασαν συμβατικές υποχρεώσεις του Ομίλου, µε συνέπεια να καταγγελθούν κάποιες συμβάσεις.
Οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις του Ομίλου την 31η Μαρτίου υπερέβαιναν τα κυκλοφορούντα περιουσιακά του στοιχεία κατά 112,625 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των Ναυπηγείων Ελευσίνας, σε προμηθευτές, ασφαλιστικούς οργανισμούς, υπόλοιπο τιμήματος εξαγοράς, αμοιβές προσωπικού, στις 31η Μαρτίου ήταν 71,7 εκατ. ευρώ.
Οι συνολικές υποχρεώσεις του Ομίλου στα τέλη του πρώτου τριμήνου ήταν 321,693 εκατομμύρια ευρώ. Οι βραχυπρόθεσμες δανειακές 23,99 εκατ. και οι λοιπές βραχυπρόθεσμες 262,475 εκατ. ευρώ. Με κύκλο εργασιών 7,2 εκατ. ευρώ στο τρίμηνο οι ζημίες έφτασαν τα 8 εκατ.
Το σχέδιο αναδιοργάνωσης για την Ελευσίνα
Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας σε συνεργασία με τους συμβούλους της εταιρείας «Ernst&Young» τον Αύγουστο του 2011 κατάρτισαν σχέδιο αναδιοργάνωσης «το οποίο, υπό προϋποθέσεις, εξασφαλίζει την επιβίωση της». Οι προϋποθέσεις αυτές σύμφωνα με την διοίκηση έιναι οι ακόλουθες:
«1ον Η ταμειακή δυσχέρεια της θυγατρικής μπορεί να αντιμετωπισθεί με την κατευθείαν πληρωμή από το Δημόσιο των κυρίων υποκατασκευαστών του έργου ναυπήγησης των ΤΠΚ 6&7 από το υπολειπόμενο τίμημα του προγράμματος, ενώ το χρονοδιάγραμμα του προγράμματος θα παραταθεί προκειμένου να απορροφηθούν οι καθυστερήσεις λόγω της καταγγελίας των συμβάσεων από την BAE».
«2ον Το Δεκέμβριο του 2008 το ΚΥΣΕΑ αποφάσισε την απόκτηση 6 φρεγατών τύπου FREMM, για τις οποίες τον Ιανουάριο του 2009 ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας ανακοίνωσε την έναρξη διαπραγματεύσεων. Όπως αναφέρθηκε στην ομιλία του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, κου Αβραμόπουλου, τον Ιανουάριο του 2012 προς την επιτροπή εξοπλιστικών προγραμμάτων στην Βουλή, οι διαπραγματεύσεις με την Γαλλική πλευρά βρίσκονται ήδη στη δεύτερη φάση και θα ζητηθεί επικαιροποίηση της απόφασης του ΚΥΣΕΑ, ώστε να καθορισθεί η χρηματοδότηση μέσω του τριετούς κυλιόμενου προγράμματος προμηθειών με βάση το ν. 3918/2011.
Η Εταιρεία, έχει υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με την Γαλλική DCNS -που κατασκευάζει τις φρεγάτες αυτού του τύπου- για την κατασκευή των Ελληνικών φρεγατών στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας. Η επίτευξη συμφωνίας κατασκευής η οποία θα είναι μέσα στα πλαίσια του ανωτέρω Μνημονίου Συνεργασίας, θα εξασφαλίσει την βιωσιμότητα των ναυπηγείων και αυξημένη απασχόληση για τα επόμενα 10 χρόνια, ενώ θα ασκήσει σημαντική θετική επιρροή στα οικονομικά μεγέθη της, συμπεριλαμβανομένων και των αποτελεσμάτων».
«3ον Επί πλέον η Γαλλική εταιρεία έχει δηλώσει ότι μέρος του ναυπηγικού έργου κατασκευής φρεγατών τύπου FREMM που ναυπηγεί για το Γαλλικό Ναυτικό, ύψους € 27 εκατ. περίπου, θα ανατεθεί στα Ναυπηγεία Ελευσίνας».
«4ον Μέχρι την έναρξη κατασκευής των φρεγατών είναι αναγκαία η ανάληψη βραχυπρόθεσμου δανείου με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου που δύναται να γίνει σύμφωνα με την απόφαση 2004/C244/02 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Αναφέρουμε σχετικά ότι την 01/11/2011, η Διϋπουργική Επιτροπή του άρθρου 5 του Ν.2322/95 στην 47η συνεδρίαση της, ενέκρινε κατ’ αρχάς το δανεισμό της θυγατρικής με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου ύψους 10 εκατ. ευρώ».
5ον «Η θυγατρική θα προχωρήσει σε μείωση των σταθερών λειτουργικών δαπανών, υπολογιζόμενη σε € 3.000 χιλ. περίπου επιπλέον της μείωσης που πραγματοποιήθηκε το 2011 ύψους € 5.500 χιλ. περίπου».
6ον «Σχετικά με την καταβολή του υπολοίπου του τιμήματος εξαγοράς σύμφωνα με το σχέδιο αναδιοργάνωσης, θα ξεκινήσει με την έναρξη του προγράμματος των Φ/Γ άτοκα, ενώ και οι έως τώρα υπολογισμένοι τόκοι θα αντιλογιστούν. Ομοίως, τα κεφάλαια κίνησης που έχει πάρει η εταιρεία από τις τράπεζες θα ξεκινήσουν να αποπληρώνονται μετά την έναρξη του προγράμματος των φρεγατών, χωρίς να υπολογιστούν τόκοι υπερημερίας».
Αυτά αναφέρονται ως προϋποθέσεις για την «συνέχιση της δραστηριότητας του Ομίλου (Going Concern)» στην ενδιάμεση έκθεση οικονομικών καταστάσεων της 31ης Μαρτίου.
Η επιστολή προς τους εργαζομένους
Χαρακτηριστική της επιμονής του ανδρός και της αφοσίωσης του στην επιχείρηση του είναι η επιστολή που απηύθυνε στο Προσωπικό των Ναυπηγείων Ελευσίνας και Νεωρίου την άνοιξη. Από αυτήν αξίζει σίγουρα να υπογραμμιστεί η τελευταία παράγραφος:
«Θέλω να γνωρίζετε ότι έχουμε πλήρη επίγνωση των σοβαρότατων οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν όλοι οι εργαζόμενοι, που βλέπουν το εισόδημα τους να μειώνεται τόσο απότομα και τόσο σοβαρά. Η κατάσταση είναι εξαιρετικά δύσκολη. Υπάρχει ελπίδα; Η απάντηση είναι ΝΑΙ. Πιστεύω ότι τα ναυπηγεία μας μπορούν να σωθούν. Κάνουμε ότι είναι δυνατόν γι΄ αυτό. Χρειάζεται όμως, είναι απαραίτητη και η δική σας έμπρακτη και αμέριστη συμπαράσταση. Εσείς θα αποφασίσετε».