Του Γιώργου Κράλογλου
Πλήρη εγγύηση για τα συμφέροντα του ομίλου Motor Oil θα διασφαλίσει ο όμιλος Βαρδινογιάννη που θα ελέγχει απολύτως τις εξελίξεις και μετά την κατά πάσα βεβαιότητα είσοδο της Ρωσικής Lukoil στο μετοχικό κεφάλαιο του πετρελαϊκού συγκροτήματος της Κορίνθου.
Το κύριο θέμα στη συμφωνία αυτή δεν είναι το ποσοστό συμμετοχής της Lukoil που το πιθανότερο είναι να ξεκινήσει από 20% και να διευρυνθεί στο μέλλον. Το κύριο θέμα είναι η «επιθετική πολιτική» που θα κάνουν τα δύο συγκροτήματα, αφού το συγκρότημα της Κορίνθου αποκτά εκ νέου έναν ισχυρό προμηθευτή συνεταίρο.
Από εκεί και πέρα όλα θα εξελιχθούν μεθοδικά μιας και η Lukoil που πρότεινε το ποσοστό του 20% συναντάται με τη βούληση του ομίλου Βαρδινογιάννη να παραχωρήσει το ποσοστό αυτό αλλά να συζητήσει και ακόμη μεγαλύτερη συμμετοχή.
Η συμφωνία λοιπόν με την Lukoil που ως αντικείμενο συζητήσεων έχει ξεκινήσει αμέσως μετά την αποχώρηση της Aramco και ασφαλώς πριν από το placement του 10% δεν αποδίδει την σημασία της στο σήμερα όσο στο αύριο όπου στην εγχώρια αγορά θα έχουμε σοβαρότατες ανακατατάξεις αμέσως μετά το άνοιγμα του δικαιώματος παραχώρησης του μάνατζμεντ των ΕΛΠΕ σε στρατηγικό επενδυτή όπου ασφαλώς και θα είναι ο όμιλος Λάτση.
Εάν σημειωθεί δε ότι ο όμιλος Λάτση διέκοψε την ανάπτυξή του συγκροτήματος της Ελευσίνας και ουσιαστικά πορεύεται μέσα από τους ορίζοντες των ΕΛΠΕ είναι λογικό να προβλέψει κανείς ότι μέσα στην επόμενη πενταετία το αργότερο θα υπάρχει άλλη μία ενδιαφέρουσα προσφορά… εξαγοράς στην Ελληνική αγορά διύλισης αργού και παραγωγής καυσίμων.
Μια προσφορά που από σήμερα σημαδεύουν και «φλερτάρουν» τα ρωσικά συμφέροντα, αφού τα αραβικά αναδιπλώθηκαν. Άλλωστε όπως ο όμιλος Βαρδινογιάννης είχε μακρόχρονη συνεργασία με την Lukoil προσβλέποντας και στις σημερινές εξελίξεις έτσι και ο όμιλος Λάτση αναπτύσσει μεθοδικά τις σχέσεις του με την Gazprom.
Στο ενδεχόμενο λοιπόν ενός ρωσικού εμφυλίου στο έδαφος των Βαλκανίων με «βάσεις» και των δύο πλευρών στην Ελλάδα πρέπει να στραφεί από εδώ και πέρα η προσοχή στην εγχώρια αγορά διύλισης και όχι μόνο στις σημερινές συμφωνίες όπως αυτή της Motor Oil -Lukoil που είναι μεν σημαντικότατη, αλλά ταυτόχρονα και αναμενόμενη, μιας και οι άλλοι μεγάλοι προμηθευτές πετρελαίου όπως είναι αυτοί της Σαουδικής Αραβίας περιόρισαν τα επιθετικά ενδιαφέροντά τους προς την Ευρώπη τουλάχιστον μέσω Ελλάδος.
Η επίσημη απάντηση της Motor Oil
Η Motor Oil απάντησε τελικά σε σχετικό ερώτημα που της απηύθυναν το Χρηματιστήριο Αθηνών και η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς για το αν αληθεύουν οι πληροφορίες που δημοσιεύτηκαν χθες στο Capital.gr και σήμερα σε όλο τον Τύπο για την είσοδο της Lukoil στο μετοχικό της κεφάλαιο.
Η διοίκηση του ΧΑ είχε αποφασίσει να αναστείλει τη διαπραγμάτευση των μετοχών της Motor Oil σε περίπτωση που η διοίκησηδεν απαντούσε στα ερωτήματα.
Σε συνέχεια της επίσημης απάντησης της Motor Oil δεν τίθεται θέμα αναστολής της διαπραγμάτευσης της μετοχής της εταιρείας.
Η απάντηση της Motor Oil έχει ως εξής:
Σε απάντηση σχετικών επιστολών που έλαβε από το Χρηματιστήριο Αθηνών και την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς στις 6 Σεπτεμβρίου 2006 (Α.Π 43840 και 3754) η ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ (ΕΛΛΑΣ) Α.Ε ανακοινώνει ότι, συνομιλίες με προοπτική συνεργασίας με άλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της διύλισης και εμπορίας πετρελαίου καθώς και την ενέργεια γενικότερα, πραγματοποιούνται και εντάσσονται στο ευρύτερο πλαίσιο της επιχειρηματικής της στρατηγικής με γνώμονα την ανάπτυξη των εργασιών και εξεύρεση συνεργιών.
Επιπρόσθετα, κατά πάγια τακτική της προβαίνει σε ανακοινώσεις προς το επενδυτικό κοινό όταν υπάρχει κάποιο γεγονός το οποίο, σύμφωνα με τον κανονισμό του Χρηματιστηρίου Αθηνών και την ισχύουσα νομοθεσία που ορίζει τις υποχρεώσεις των εισηγμένων εταιρειών, απαιτείται να δημοσιοποιηθεί.
Tα ως άνω ισχύουν και ως προς τον σχολιασμό δημοσιευμάτων που αναφέρονται σε συνεργασία με την εταιρεία Lukoil.
Εξάλλου, σε ξεχωριστή της ανακοίνωση η Motor Oil διευκρινίζει ότι κατόπιν σχετικής ενημέρωσης από το βασικό μέτοχο της εταιρείας, δεν υφίσταται συμφωνία για τη συμμετοχή της Ρωσικής Lukoil στο μετοχικό κεφάλαιο της Motor Oil.
Στο ίδιο μήκος κύματος πάντως κινήθηκε και δήλωση της ρωσικής Lukoil η οποία σύμφωνα με το Reuters διαψεύδει ότι έχει ήδη συμφωνήσει την εξαγορά ποσοστού ελληνικού διυλιστηρίου.
Κινητικότητα στις πετρελαϊκές
Γενικεύεται από χθες η αίσθηση στην εγχώρια και την ευρωπαϊκή πετρελαϊκή αγορά ότι ο όμιλος Βαρδινογιάννη και η Motor Oil θα είναι επικεφαλής στο νέο χορό των εξελίξεων στις πετρελαϊκές επενδύσεις που θα κλιμακώνονται συνεχώς στα Βαλκάνια και στην Ανατολική Ευρώπη.
Κορυφαίοι παράγοντες της εγχώριας πετρελαϊκής αγοράς που με κάθε τρόπο προσπαθούν από χθες να διασταυρώσουν και να διευρύνουν την πληροφόρηση του Capital.gr για τη μεγάλη συμφωνία της Motor Oil με την Lukoil θεωρούν ότι ο όμιλος Βαρδινογιάννη με τη συμφωνία αυτή θα δώσει νωρίτερα από όσο όλοι περιμένουν την εικόνα των πραγματικών διαστάσεων των προθέσεων των Ρώσικων πετρελαϊκών ομίλων για την ελληνική αγορά και τις χώρες που εντάσσονται στις άμεσες γεωπολιτικές εξελίξεις.
Οι ίδιοι παράγοντες σχολιάζουν ακόμη ότι η σημαντικότατη αυτή συμφωνία θα οδηγήσει σε πολλές μεταβολές σχεδίων άλλων πετρελαϊκών ομίλων εντός και εκτός της Ελλάδος. Μεταβολές που θα αρχίζουν από τη διύλιση και θα φθάνουν μέχρι τις συνεργασίες που αγγίζουν τα όρια της εμπορίας.
Στο επίκεντρο αυτών των μεταβολών θα βρεθούν τα σχέδια των ΕΛΠΕ με τον όμιλο Λάτση αλλά και των ανταγωνιστών της LUKOIL που βλέπουν ότι ενας πραγματικά ρυθμιστικός ρόλος της Ελλάδας στα Βαλκάνια μπορεί να συνδυαστεί άνετα και μετά δικά τους συμφέροντα.
Τα σχέδια όμως αυτά είναι δυσκίνητα λόγω της εμπλοκής τους και με τις παραμέτρους της πολιτικής τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ρωσία.
Έτσι, πιστεύουν στην αγορά, το επιχειρηματικό σχέδιο της MOTOR OIL με τους Ρώσους της LUKOIL θα βρει έδαφός για ταχύτερες και εντυπωσιακότερες εξελίξεις.
Άλλωστε μη ξεχνάμε ότι οποιαδήποτε άλλα σχέδια που συνδέονται με τα ενδιαφέροντα της Ρωσικής GAZPROM για την ελληνική αγορά (δηλαδή το ενδεχόμενο επαναφοράς του ενδιαφέροντος της GAZPROM για εξαγορά των ΕΛΠΕ) σε συνδυασμό και με τις προοπτικές που δίνει ο αγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούποληw προσκρούον σε πολλά εμπόδια μεταξύ των οποίων είναι και το περιορισμένο επιχειρηματικό ενδιαφέρον (από πετρελαϊκά και διυλιστικά συγκροτήματα) για αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων του αγωγού αυτού στις προμήθειες του αργού πετρελαίου.