Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 03-Μαϊ-2012 09:55

    Αντιδρούν ΔΕΗ, ΜΟΗ, ΜΥΤΙΛ στο "χαράτσι" της Ρεβυθούσας

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Για τιμολόγηση – χαράτσι που ουσιαστικά κλείνει την αγορά του LNG, διαμαρτύρονται οι παίκτες της αγοράς αερίου και ηλεκτρισμού, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης που έχει ξεκινήσει η ΡΑΕ με αφορμή τη δεύτερη πρόταση του ΔΕΣΦΑ για τις νέες ταρίφες χρήσης του συστήματος αερίου. Το ενδιαφέρον στην κριτική που ασκείται είναι ότι οι διαμαρτυρίες δεν περιορίζονται μόνο στους ιδιώτες παίκτες της αγοράς, όπως ο όμιλος Μυτιληναίος και η Μότορ Όιλ, αλλά έντονη κριτική ασκεί και η ΔΕΗ, η οποία σημειωτέον είχε απολαύσει τις θετικές επιπτώσεις από το άνοιγμα της αγοράς.

    Έτσι, οι τρεις όμιλοι στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης επισημαίνουν ότι με την πρόταση του ΔΕΣΦΑ τριπλασιάζεται το κόστος χρήσης του τερματικού σταθμού και ουσιαστικά ακυρώνεται το άνοιγμα της αγοράς του LNG. Χαρακτηριστικό είναι το απόσπασμα της επιστολής της ΔΕΗ που αναφέρει ότι με την πρόταση του ΔΕΣΦΑ «επιβάλλεται περαιτέρω αύξηση του κόστους χρήσης των εγκαταστάσεων ΥΦΑ, καθιστώντας, σε συνδυασμό με την μείωση των τιμολογίων μεταφοράς, πρακτικά  οικονομικά ασύμφορη την εισαγωγή Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, το οποίο έχει  αποτελέσει, έως σήμερα, το βασικό εργαλείο απελευθέρωσης της αγοράς φυσικού αερίου».

    Αλλά και ο όμιλος Μυτιληναίος αναφέρει στην επιστολή του ότι «σημαντικό προβληματισμό  προκαλεί η πρόταση για τον επανακαθορισμό της διασποράς του απαιτούμενου  εσόδου ΥΦΑ στο σύστημα μεταφοράς κατά τρόπο που, από κοινού με άλλες  νέες ρυθμίσεις, οδηγεί πρακτικά σε υπερτριπλασιασμό της χρέωσης χρήσης του  τερματικού σταθμού της Ρεβυθούσας (ανά MWh)… Συνεπώς, η πρόταση που  παρουσιάζεται  είναι εξόχως προβληματική εξ απόψεως επιπτώσεων στην  επιβάρυνση της χρήσης του τερματικού σταθμού ΥΦΑ και καθιστά το σταθμό  ακόμα λιγότερο ελκυστικό σε σχέση με το αέριο αγωγών αλλά και σε σύγκριση  με τις αντίστοιχες εγκαταστάσεις ΥΦΑ σε γειτονικές χώρες».

    Κριτική ασκείται και από τη Motor Oil Hellas, η οποία τονίζει ότι  «δεν μπορεί η τιμολογιακή πολιτική να διαχωρίζει το κόστος της Ρεβυθούσας σε τόσο μεγάλο βαθμό από το Σύστημα Μεταφοράς και ουσιαστικά να θέτει άλλο ένα εμπόδιο στην μοναδική μέχρι στιγμής πύλη εισόδου για τους ανταγωνιστές της ΔΕΠΑ».

    Ποια είναι η πρόταση του ΔΕΣΦΑ

    Μέχρι σήμερα το κόστος της Ρεβυθούσας, δηλαδή της μοναδικής υποδομής που αυτή τη στιγμή επιτρέπει την εισαγωγή ποσοτήτων αερίου LNG από τη spot αγορά, μοιραζόταν μεταξύ των χρηστών του εθνικού συστήματος αερίου και των χρηστών της εγκατάστασης σε ποσοστό 90-10% αντίστοιχα. Και αυτό διότι η εγκατάσταση της Ρεβυθούσας θεωρείται αναπόσπαστο τμήμα του εθνικού συστήματος αερίου, καθώς παρέχει εφεδρεία αλλά και αέριο εξισορρόπησης. Θυμίζουμε ότι μόλις πριν λίγους μήνες, τον Ιανουάριο και το Φεβρουάριο, η Ρεβυθούσα κάλυψε με επιτυχία τις ελλείψεις που παρατηρήθηκαν εξαιτίας της διακοπής της ροής αερίου από την Τουρκία. Στην πρώτη πρόταση τιμολόγησης που είχε καταθέσει ο ΔΕΣΦΑ είχε ζητήσει να αλλάξει το ποσοστό σε 80-20, προκαλώντας την αντίδραση αρκετών εταιρειών και κυρίως των νέων χρηστών της Ρεβυθούσας. Τελικά η νέα πρόταση που κατατέθηκε από το ΔΕΣΦΑ επιδείνωνε ακόμη περισσότερο την αναλογία σε βάρος όσων κάνουν εισαγωγές LNG σε ποσοστό 63%-27%. Η πρόταση αυτή ισοδυναμεί με τριπλασιασμό του κόστους χρήσης της Ρεβυθούσας.

    Δηλαδή στην πράξη ο ΔΕΣΦΑ, με την εισήγηση αυτή καθιστά ασύμφορη την εισαγωγή LNG στην Ελλάδα, περιορίζει τον ανταγωνισμό στην αγορά αερίου και ταυτόχρονα απαξιώνει ένα από τα σημαντικότερα asset του, το οποίο γίνεται ακριβότερο σε σχέση με άλλες εγκαταστάσεις σε γειτονικές χώρες του εξωτερικού.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ