Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Με την πρόοδο των μεγάλων έργων στην Ελλάδα να περιορίζεται στο στάδιο... της μελέτης (βλ. αεροδρόμιο Καστέλλι, επεκτάσεις μετρό), η Ρουμανία έχει μετατραπεί σε «όαση» για τους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους. Ένα από τα σημαντικότερα έργα υποδομής που διεκδικούν οι εγχώριοι όμιλοι στη γειτονική χώρα αφορά στην αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου του οποίου το μερίδιο αγοράς έχει παραμείνει στάσιμο από το 1990.
Μισό δισ. ευρώ
Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, προσφορές έχουν υποβάλει οι τρεις «μεγάλοι» των ελληνικών κατασκευών για ένα από τα μεγαλύτερα σιδηροδρομικά projects της Ρουμανίας. Πρόκειται για την ανακατασκευή του τμήματος 66,2 χιλιομέτρων της γραμμής Μπρασόβ - Σιμέρια του οποίου ο προϋπολογισμός ανέρχεται στα 532,3 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
Η αρμόδια αρχή της χώρας έχει διαιρέσει το έργο σε δύο τμήματα. Το πρώτο, μήκους 29,6 χιλιομέτρων, εκτείνεται από την επαρχία Άτελ έως την επαρχία Μικάσασα στο κέντρο της χώρας και το δεύτερο συνεχίζει από την Μικάσασα έως την περιοχή Κοσλάριου.
Ποιοι υπέβαλαν προσφορές;
Για το πρώτο κομμάτι των 30 περίπου χιλιομέτρων η J&P Άβαξ σε κοινοπραξία με τον Άκτωρα (Ελλάκτωρ) και την ιταλική Gemmo που διαθέτει την διαχείριση του διεθνούς αεροδρομίου του Βουκουρεστίου.
Για το συγκεκριμένο τμήμα, αξίας 285 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), προσφορά έχει υποβάλει και η ΤΕΡΝΑ (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) που ήδη έχει κατά το παρελθόν επιλεγεί για την υλοποίηση σημαντικών σιδηροδρομικών έργων σε Βουλγαρία και Ρουμανία.
Ωστόσο, οι ελληνικών συμφερόντων όμιλοι θα πρέπει να «κονταροχτυπηθούν» με αρκετούς διεθνείς κολοσσούς που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο τμήμα του έργου, ήτοι:
- η κοινοπραξία της ιταλικής Astaldi και της ρουμανική Dafora
- το κονσόρτσιουμ των ισπανικών FCC Construction, Azvi, της αυστριακής Alpine Bau και της ρουμανικής Straco
- η σλοβάκικη Doprastav με την ρουμανική Concefa.
Μεταξύ των ξένων παικτών που επιδιώκουν να «χτυπήσουν» το έργο είναι η αυστριακή Porr Bau, οι γερμανικές Wiebe και Hochtief Solutions, και οι ιταλικές Impregilo και Impresa Pizzarotti &C.
Δεύτερη φάση
Για τη δεύτερη φάση 36,6 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 247,2 εκατ. ευρώ από τις τρεις μεγαλύτερες εγχώριες κατασκευαστικές προσφορά υπέβαλε ο Άκτωρ με την ρουμανική Arcade. Πρόκειται για το ίδιο «ζευγάρι» που είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον πριν από μερικές εβδομάδες για ένα ακόμη σιδηροδρομικό έργο 257,2 εκατ. ευρώ.
Η ελληνορουμανική κοινοπραξία θα βρίσκεται αντιμέτωπη με πολύαριθμους ξένους ομίλους που επίσης έχουν υποβάλει προσφορά για το έργο, μεταξύ των οποίων οι ισπανικές Copasa και Puentes και η τσέχικη OHL.
Σε τεχνικό επίπεδο, η κατασκευαστική περίοδος του έργου είναι 42 μήνες και στόχος των εργασιών αναβάθμισης είναι ο ρουμανικός σιδηρόδρομος να αναπτύσσει ταχύτητες 160 χλμ / ώρα (επιβατικά τρένα) και 120 χλμ / ώρα (εμπορευματικά τρένα).
Ανάπτυξη
Σε αντίθεση με την Ελλάδα, όπου η αγορά των δημόσιων έργων έχει σχεδόν διαλυθεί, η Ρουμανία εμφανίζει ξεχωριστές επιδόσεις στο συγκεκριμένο τομέα. Σύμφωνα με την Eurostat, η γειτονική χώρα παρουσιάζει από τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης στις κατασκευές μεταξύ των χωρών-μελών της Ευρωζώνης.
Αναφορικά με τους ρουμανικούς σιδηροδρόμους, με τα έργα ανακατασκευής επιχειρείται να ενισχυθεί το πολύ μικρό μερίδιο που κατέχουν στην αγορά μεταφορών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η «πίτα» που καταλαμβάνουν οι υπόλοιπες μεταφορές της χώρας την εικοσαετία 1990-2010 αυξήθηκε 20-30%, ενώ αυτή των σιδηροδρομών έχει μειωθεί τουλάχιστον 15%, σύμφωνα με στοιχεία της ένωσης σιδηροδρόμων Ρουμανίας.
dimitris.delevegos@capital.gr