Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Προς νέα αναβολή οδεύει η προκήρυξη του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς παρά τη δεδηλωμένη πρόθεση του Πεκίνου να αποκτήσει το σύνολο των μετοχών του Οργανισμού. Το ζοφερό πολιτικό κλίμα σε συνδυασμό με την αναποφασιστικότητα της κυβέρνησης για το μοντέλο ιδιωτικοποίησης έχουν φέρει καθυστερήσεις που οδηγούν το διαγωνισμό το 2012. Και αυτό παρά την δεδηλωμένη πρόθεση της Κίνας να αποκτήσει ολόκληρο το λιμάνι χωρίς να δίνει μάλιστα την εντύπωση ότι φείδεται κεφαλαίων. Σε κάθε περίπτωση οι Κινέζοι διεκδικούν το management του ΟΛΠ.
Κατά την πρόσφατη επίσκεψη του πρόεδρου της κινεζικής Γερουσίας Jia Qinglin και του υφυπουργού εμπορίου Zhong Sha της Κίνας στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε συνάντηση στις εγκαταστάσεις της Cosco οπότε και εκδηλώθηκε για μια ακόμη φορά το έντονο ενδιαφέρον για την απόκτηση του λιμανιού. Ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης χαρακτήρισε την παρουσία της Cosco στον προβλήτα ΙΙ του εμπορευματικού λιμένα στρατηγικού χαρακτήρα επένδυση τόσο για την Ελλάδα όσο και για την Κίνα αλλά οι πολιτικές εξελίξεις και τρίτα συμφέροντα φαίνεται ότι τροχοπεδούν τη διαδικασία.
Στην παρούσα φάση η Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων έχει ορίσει τις Morgan Stanley και Τράπεζα Πειραιώς ως χρηματοοικονομικούς και νομικούς συμβούλους για την πώληση του συνόλου των μετοχών της ΟΛΠ που ελέγχει το κράτος δηλαδή το 74,1% αντί 23,1% που προέβλεπε το Μεσοπρόθεσμο. Υπενθυμίζεται ότι μέχρι πρότινος προωθείτο αρχικά η διάθεση του 23,1% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ μέσω Εταιρείας Ειδικού Σκοπού μέσα στο τελευταίο τρίμηνο του 2011, στο πλαίσιο της υλοποίησης του μεσοπρόθεσμου προγράμματος. Η αύξηση του ποσοστού που θα διατεθεί από την αρχή, αν τελικά υλοποιηθεί, αρέσει στους Κινέζους οι οποίοι όμως βλέπουν τώρα τη διαδικασία να παγώνει και πάλι εξαιτίας της πολιτικής αβεβαιότητας. Την ίδια ώρα διαμηνύουν ότι δεν ενδιαφέρονται για σύμβαση παραχώρησης όπως αυτή που έχουν για τον προβλήτα ΙΙ αλλά για απευθείας εξαγορά. Η COSCO που αποτελεί τον βραχίονα των κινήσεων του Πεκίνου έχει δεσμευτεί για επενδύσεις της τάξης των 879 εκατομμυρίων δολαρίων στην επόμενη 4ετία με στόχο να καταστήσει τον Πειραιά το μεγαλύτερο διαμετακομιστικό κέντρο εμπορευματοκιβωτίων στην ανατολική Μεσόγειο.
Τα προβλήματα όμως για να προχωρήσει μια συνολικότερη συμφωνία και ακόμα μεγαλύτερη επένδυση είναι πολλά και περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων και την δεδηλωμένη αντίθεση του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΛΠ Γιώργου Ανωμερίτη στην πλήρη ιδιωτικοποίηση αλλά και άλλα ξένα επιχειρηματικά συμφέροντα. Μεταξύ αυτών και γερμανικά συμφέροντα –τα οποία δεν επιθυμούν να δουν ανταγωνιστικές του Αμβούργου πύλες εισόδου στις αγορές της ανατολικής Ευρώπης–, η φιλιππινέζικη International Container Terminal Services και σύμφωνα με κάποιες πηγές και η Abu Dhabi Ports.
Η κορυφαία δραστηριότητα του ΟΛΠ είναι ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων. Ο προβλήτας Ι που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ είναι έτοιμος και το καλοκαίρι είχε ήδη υπογραφεί συμφωνία συνεργασίας με την ναυτιλιακή τακτικών γραμμών, Mediterranean Shipping Company, για διάρκεια 5+5 ετών την οποία οι Κινέζοι είδαν, δικαιολογημένα, με έντονη επιφυλακτικότητα.
Ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων που διαχειρίζεται η Cosco είναι «κλειδωμένος» για 35 χρόνια έναντι 3,4 δισ. ευρώ. Οι επενδύσεις στον προβλήτα ΙΙ ολοκληρώθηκαν και αναμένεται σύντομα να αποδίδει πλήρως φτάνοντας τα 2,7 εκατ. teu ετησίως. Η Cosco θα ξεκινήσει να κατασκευάζει και τον προβλήτα ΙΙΙ ο οποίος όταν ολοκληρωθεί θα έχει ετήσια αποθηκευτική ικανότητα άνω του ενός εκατ. teu. Θέλουν λοιπόν τώρα να βγάλουν από την εικόνα ανταγωνιστικά συμφέροντα.
Θα πρέπει όπως φαίνεται να περιμένουν για μια ακόμη φορά τις πολιτικές εξελίξεις. Είναι όμως πιο κοντα στο στόχο τους: να αποκτήσουν ένα γερό προγεφύρωμα στην ευρωπαϊκή αγορά. Είναι προς το συμφέρον τςη χώρας να εκμεταλλευτεί επιτυχώς αυτή τους την επιδίωξη.