Του Δημήτρη Δελεβέγκου 
Ζήτημα βιωσιμότητας των αεροπορικών εταιρειών με βάση (hub) στο Ελ. Βενιζέλος έθεσε κατά το χθεσινό briefing προς τους δημοσιογράφους ο αντιπρόεδρος της Aegean Airlines Ευτύχης Βασιλάκης. Όπως σημείωσε, εάν άμεσα δεν μειωθεί το ποσοστό των χρεώσεων και των φόρων που εισπράττουν το Δημόσιο και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) επί του συνόλου των εσόδων των αεροπορικών, τότε οι τελευταίες θα αντιμετωπίσουν σοβαρό πρόβλημα βιωσιμότητας. 
«Εάν δεν γίνει κάτι τα επόμενα χρόνια, θα είναι καταστροφή για την Αθήνα. Η μείωση των τελών του ΔΑΑ θα ενίσχυε σημαντικά την επιβατική κίνηση από και προς την ελληνική πρωτεύουσα» σημείωσε χαρακτηριστικά. 
Τα ακριβά τέλη που καταλήγουν στα ταμεία του Ελ. Βενιζέλου αποτελούν μία από τις μεγαλύτερες πληγές των αερομεταφορέων που βασίζονται στην Αθήνα. Και δεν είναι τυχαίο ότι και ο εκτελεστικός πρόεδρος της Olympic Air, κ. Γιάννης Καρακαδάς, είχε αναφερθεί στην οικονομική αιμορραγία που υφίστανται οι αεροπορικές λόγω των -πολύ υψηλότερων σε σύγκριση με πολυάριθμες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες- φόρων και χρεώσεων προς τρίτους του Ελ. Βενιζέλος. 
Σε αριθμούς 
Είναι αξιοσημείωτο ότι στο μέσο ναύλο εσωτερικού από Αθήνα το Δημόσιο και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών εισπράττουν σήμερα το 54% του συνόλου των εσόδων των αερομεταφορέων. Και αυτό την στιγμή που το ποσοστό αυτό διαμορφωνόταν στο 45% το 2008. 
Για πτήσεις εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο ΔΑΑ χρεώνει ανά επιβάτη 32 ευρώ, από τα οποία 12 ευρώ αφορούν Τέλη Αξιοποίησης και Ανάπτυξης Αεροδρομίων και τα υπόλοιπα αποτελούν επιβατικές χρεώσεις. Το μέγεθος αυτό για πτήσεις από Αθήνα σε χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης διαμορφώνεται στα 42 ευρώ. 
Όλα αυτά όταν οι αντίστοιχες χρεώσεις ανά επιβάτη ανέρχονται μόλις στα: 
-εννέα ευρώ στη Βαρκελώνη 
-10 ευρώ στη Μαδρίτη 
-15 ευρώ στο Μιλάνο (Malpensa) και τη Ρώμη (FCO) 
-11 ευρώ στην Κωνσταντινούπολη 
-12 ευρώ στη Λισαβόνα 
Παράλληλα, ο μέσος όρος στην Ισπανία, την Ιταλία, την Τουρκία και την Πορτογαλία είναι 12 ευρώ, όσο δηλαδή είναι η χρέωση ανά επιβάτη των ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων εντός Ε.Ε. Και βέβαια η αντίστοιχη χρέωση αυξάνεται κατά 10 ευρώ (22 ευρώ) για πτήσεις προς χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης από τα περιφερειακά αεροδρόμια. 
Πρακτικά, το τέλος αξιοποίησης και ανάπτυξης αεροδρομίων για κοντινές χώρες εκτός Ε.Ε., όπως το Ισραήλ ή η Ρωσία αυξάνεται κατά 10 ευρώ. 
Στο πλαίσιο αυτό, ο επικεφαλής της Aegean Airlines ανέφερε χθες ότι είναι πρωτεύουσας σημασίας να μειωθούν τα τέλη του ΔΑΑ κατά 50% προκειμένου να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των εταιρειών. Πρότεινε επίσης, η παράταση της σύμβασης παραχώρησης του Ελ. Βενιζέλος να είναι κατά 20 έτη, ώστε οι ετήσιες αποσβέσεις να μειωθούν κατά 40 εκατ. ευρώ. 
dimitris.delevegos@capital.gr