Της Ρόης Χάικου
Συνεργασία με έναν από τους βασικότερους ανταγωνιστές και μάλιστα στην πιο "καυτή" περίοδο της σαιζόν; Το πείραμα έγινε με την Attica Group και την ΑΝΕΚ και "λειτουργεί προς όφελος και των δύο εταιρειών".
Αυτό ανέφεραν στο Capital.gr πηγές προσκείμενες στον όμιλο της Attica Group, που λειτουργεί στη χώρα μας την Blue Star Ferries και στις γραμμές της Ιταλίας τα Superfast Ferries, κάνοντας λόγο για μια συνεργασία που έχει επιτρέψει στις δύο ακτοπλοϊκές να διατηρήσουν σε μεγάλο βαθμό το μεταφορικό τους έργο, αλλά με αισθητά χαμηλότερα κόστη.
Και ίσως δείχνει το δρόμο στον κλάδο, που αντιμετωπίζει αισθητά προβλήματα τα τελευταία χρόνια και μάλιστα εφέτος θα είναι η τρίτη συνεχής χρήση που αναμένεται να κλείσουν οι εταιρείες με λειτουργικές ζημίες, για συνεργασίες επωφελείς, τουλάχιστον μέχρι να ξεπεραστεί η κρίση και να ανακάμψει η αγορά.
Τα κόστη καυσίμου, που μέσα σε δύο χρόνια έχουν αυξηθεί κατά 70%, ο ανελέητος ανταγωνισμός στις γραμμές της Κρήτης, που πέρυσι έφτασε στο σημείο τα Ι.Χ. από και προς Πειραιά να ταξιδεύουν ακόμη και δωρεάν, κατακρεουργώντας τα περιθώρια κέρδους των πιο πολυπληθών ακτοπλοϊκών γραμμών, αλλά και η μείωση του μεταφορικού έργου στην Ιταλία (σχεδόν κατά 30% τα τελευταία χρόνια) ήταν οι λόγοι που έφεραν κοντά τις δύο εταιρείες. Και κατέληξαν στην τριετή συμφωνία (με έναρξη την 1η Ιουνίου 2011) που προβλέπει την εκτέλεση συνδυασμένων δρομολογίων από πλοία τους στη διεθνή γραμμή Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Ανκόνα, καθώς και στην ακτοπλοϊκή γραμμή Πειραιά - Ηράκλειο.
Η συμφωνία αυτή έφερε ένα είδος εξορθολογισμού στη μεταφορική αγορά των ιταλικών γραμμών, καθώς είναι δρομολογημένα πλοία με τεράστιες χωρητικότητες, τα οποία όμως δεν ταξίδευαν γεμάτα.
"Ουσιαστικά από την Ιταλία γεννήθηκε η ανάγκη μιας τέτοιας συνεργασίας, καθώς για να έχει κανείς ουσιαστική παρουσία σε αυτές τις γραμμές πρέπει κάθε μέρα να έχει αναχώρηση πλοίου, κάτι που εξελισσόταν σε εξαιρετικά κοστοβόρο", όπως εξηγούσαν χαρακτηριστικά παράγοντες της αγοράς. Έτσι η ΑΝΕΚ είχε δύο πλοία στη γραμμή της Ανκόνα και η Attica άλλα δύο. Μετά τη συνεργασία η ΑΝΕΚ έχει ένα πλοίο, καθώς το έτερό της, το Olympic Champion δρομολογήθηκε στο Ηράκλειο σε αντικατάσταση του καραβιού της Attica που αποσύρθηκε από την κρητική γραμμή.
Η ανάγκη αυτή έγινε πιο επιτακτική εξαιτίας του κόστους των καυσίμων, ένας παράγοντας, που όπως σημείωναν στελέχη της Attica, δεν εξαρτάται από τους ακτοπλόους, οπότε δεν μπορεί και να αντιμετωπιστεί με τον εξορθολισμό της αγοράς ή την επίλυση θεσμικών ζητημάτων. Πάντως, η συμφωνία αυτή, φαίνεται πως λειτουργεί και υπέρ των Μινωικών, που επίσης δραστηριοποιούνται στην Ιταλία, αφού όπως εκτιμάται, τους αύξησε το μεταφορικό έργο.
Πάντως, οι δύο εταιρείες για την ώρα δεν έχουν κάνει συζητήσεις για περαιτέρω επέκταση αυτής της συνεργασίας και σε άλλες γραμμές, περιμένοντας να δουν πώς θα ολοκληρωθεί η εφετινή σαιζόν και κυριότερο, πώς θα διαμορφωθούν εντέλει οι συσχετισμοί στην αγορά, εφόσον λήξει και το... μετοχικό θρίλερ για το μέλλον της Hellenic Seaways.
Νέα πλοία
Παρά πάντως τις αντίξοες συνθήκες για την ακτοπλοΐα, η Attica συνεχίζει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του στόλου της, "χτίζοντας" δύο νέα πλοία σε ναυπηγεία της Κορέας.
Το πρώτο πλοίο αναμένεται να της παραδοθεί αρχές Σεπτεμβρίου, αν και ο αρχικός προγραμματισμός προέβλεπε ότι θα έπρεπε να έχει έρθει στην Ελλάδα από τον Μάιο. Το πλοίο Blue Star Δήλος, όπως θα ονομάζεται, θα δρομολογηθεί στην γραμμή Πειραιάς - Πάρος - Νάξος - Ίος - Θήρα σε αντικατάσταση καραβιού που θα μεταφερθεί στις γραμμές της Ραφήνας.
Το δεύτερο πλοίο, που θα ονομαστεί Blue Star Πάτμος, θα παραδοθεί στην ελληνική εταιρεία Φεβρουάριο ή Μάρτιο του 2012 και στόχος είναι να μπει στη γραμμή των Δωδεκανήσων. Παράλληλα, στόχος της εταιρείας είναι να πουλήσει σταδιακά δύο από τα παλαιότερα καράβια της.
roi.haikou@capital.gr