Μετά την έλευση των στελεχών της Cosco, έρχεται και αντιπροσωπεία της Dubai για να συζητήσει τις επενδυτικές ευκαιρίες που παρουσιάζονται στα ελληνικά λιμάνια. Οι Κινέζοι έχουν στενή και ουσιαστική επικοινωνία με τον πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή. Οι δεύτεροι έρχονται σήμερα στην Ελλάδα για να συναντήσουν τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Μανώλη Κεφαλογιάννη. Μόνο, ο αποκλειστικός αρμόδιος για τα θέματα των λιμένων, υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Γιώργος Αλογοσκούφης δεν συναντάται με κανένα εκπρόσωπο λιμένων. Τις εξελίξεις και τις διεργασίες που γίνονται με επίκεντρο στα λιμάνια συζήτησαν στο Μέγαρο Μαξίμου, ο πρωθυπουργός Κ. Καραμανλής και οι υπουργοί Οικονομίας Γιώργος Αλογοσκούφης και Ναυτιλίας Μανώλης Κεφαλογιάννης, καθώς ο υφυπουργός Εξωτερικών Ευρυπίδης Στυλιανίδης.
Το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έδωσε στη δημοσιότητα τις βασικές του αρχές και στόχους για τα λιμάνια. Σε αυτό αναφέρει τα εξής:
"Οι θαλάσσιες μεταφορές κατέχουν σήμερα ένα σημαντικότατο ρόλο στη μεταφορική δραστηριότητα και αποκτούν ολοένα σημαντικότερο μερίδιο στη συνολική μεταφορική αγορά. Παράλληλα, η ανάγκη για νέες υπηρεσίες, η μεγάλη τεχνολογική πρόοδος, καθώς επίσης η ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών, άλλαξαν ριζικά το τοπίο της ναυτιλιακής βιομηχανίας και ανέδειξαν τους λιμένες σε σημαντικούς κόμβους της αλυσίδας των διατοπικών μεταφορών. Στο νέο αυτό σκηνικό έρχεται να προστεθεί η ραγδαία αύξηση του διεθνούς εμπορίου, με παράλληλη ανάδειξη νέων αγορών, όπως η Ανατολική Ευρώπη και η Μέση Ανατολή και νέων παικτών, όπως οι χώρες της Άπω Ανατολής και ιδιαίτερα η Κίνα.
Οι νέες αυτές συνθήκες αύξησαν σε μεγάλο βαθμό τη ζήτηση για παροχή σύγχρονων λιμενικών υπηρεσιών υψηλής ποιότητας σε ανταγωνιστικές τιμές και αντίστοιχα την ανάγκη για κατάλληλες λιμενικές υποδομές. Το νέο περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί περιέχει σημαντικές προκλήσεις και για τη χώρα μας ενώ ταυτόχρονα εμφανίζει σπουδαίες επενδυτικές ευκαιρίες για την επιχειρηματική κοινότητα. Οι Ελληνικοί λιμένες εμφανίζουν πλεονεκτήματα τα οποία συνδέονται κυρίως με τη στρατηγική θέση της χώρας και τα οποία, εάν αξιοποιηθούν, είναι δυνατό να προσελκύσουν σημαντικό αριθμό πλοίων και φορτίων στους Ελληνικούς λιμένες.
Οι αυξημένες δυνατότητες που παρουσιάζουν οι ελληνικοί λιμένες έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον Ελλήνων και ξένων επενδυτών, αλλά και μεταφορικών εταιρειών. Ενδεικτικά αναφέρονται η συνεργασία με την κινεζική εταιρεία COSCO για τη μεταφορά φορτίων στο λιμάνι του Πειραιά σε τακτική βάση, το ενδιαφέρον που έχουν επιδείξει φορείς της Κίνας (COSCO και China Shipping Company) για την αξιοποίηση των επενδυτικών ευκαιριών που παρουσιάζουν οι ελληνικοί λιμένες καθώς και η πρόσφατη επίσκεψη επενδυτών από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (Dubai) για τη διερεύνηση των δυνατοτήτων πραγματοποίησης επενδύσεων σε ελληνικούς λιμένες".
Προκειμένου η χώρα μας να μπορέσει να αξιοποιήσει τις σημαντικές ευκαιρίες που παρουσιάζονται, το ΥΕΝ έχει προχωρήσει, συνέχισε ο υπουργός, στο σχεδιασμό πολιτικών που στοχεύουν στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των Ελληνικών λιμένων. Οι κυριότερες από αυτές αναφέρονται:
Στην επαναξιολόγηση και αναβάθμιση του υφιστάμενου εθνικού λιμενικού συστήματος, με τη βελτίωση του συνόλου των λιμενικών υποδομών και της διαχείρισής τους για την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Στην αποτελεσματική ένταξη των λιμένων στο συνολικό σύστημα μεταφορών μέσω της ανάπτυξης των υποδομών συνδυασμένων μεταφορών και της αξιοποίησης της σύνδεσης των Ελληνικών λιμένων με το Διευρωπαϊκό και το Πανευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών.
Στην προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων για την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων στους λιμένες με άμεσο στόχο τον εκσυγχρονισμό της λιμενικής βιομηχανίας και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς της. Το θεσμικό πλαίσιο που διαμορφώθηκε για τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα, ο νέος Αναπτυξιακός νόμος και ο νόμος για την Ίδρυση και Λειτουργία Εμπορευματικών Κέντρων αναμένονται να συμβάλλουν στην ανάδειξη του ρόλου των λιμένων ως ολοκληρωμένων διαμετακομιστικών κέντρων. Αξίζει να σημειωθεί ότι, με την ενεργοποίηση του νόμου για τη λειτουργία των Εμπορευματικών Κέντρων δημιουργήθηκε για πρώτη φορά στη χώρα μας ένα ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο που ρυθμίζει κατά τρόπο αποτελεσματικό ζητήματα που άπτονται της ανάπτυξης και λειτουργίας των συνδυασμένων μεταφορών.
Στα πλαίσια αυτά είναι υπό κατάρτιση το επενδυτικό πρόγραμμα του ΥΕΝ, το οποίο αφορά σημαντικά έργα υποδομής και ανωδομής στους δώδεκα μεγαλύτερους λιμένες της χώρας, αλλά και σε αρκετούς λιμένες εθνικής και μείζονος σημασίας. Το πρόγραμμα λαμβάνει επίσης υπόψη τα Στρατηγικά και Επιχειρησιακά Προγράμματα των Οργανισμών Λιμένα ΑΕ, τα οποία έχουν συνταχθεί και βρίσκονται σε διαδικασία έγκρισης.
Παράλληλα, πρέπει να τονιστεί ιδιαίτερα ότι βασική προτεραιότητα του ΥΕΝ είναι η αξιοποίηση των δυνατοτήτων και ευκαιριών που παρέχονται από το «Πρωτόκολλο για τη χρηματοδότηση των θαλάσσιων λιμένων στην Ελλάδα», που υπογράφηκε μεταξύ του ΥΕΝ και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και καθορίζει ένα πλαίσιο συνεργασίας των μερών για τη χρηματοδότηση μεγάλου επενδυτικού προγράμματος του ΥΕΝ για τους λιμένες της χώρας στην περίοδο 2005-2015. Το Πρωτόκολλο αφορά στη δυνατότητα χορήγησης δανείων μέχρι του ποσού των τριών δισ. ευρώ, για έργα 6 δισ. ευρώ, χωρίς την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, διάρκειας 25 ετών, με περίοδο χάριτος 5-7 έτη, χαμηλό επιτόκιο και ευνοϊκούς όρους δανειοδότησης για την υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων έργων στα λιμάνια.
Σύμφωνα με το Πρωτόκολλο Χρηματοδότησης, το δάνειο θα χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση έργων υποδομής, ανωδομής αλλά και μελετών που εντάσσονται στα πλαίσια της Εθνικής Λιμενικής Πολιτικής του ΥΕΝ για την περίοδο 2005-2015. Παρέχεται επίσης η δυνατότητα χρηματοδότησης της πρόσβασης στους λιμένες για την διασφάλιση της καλύτερης διασύνδεσής τους με την ενδοχώρα, ενώ υπάρχει πρόβλεψη για την ακτοπλοϊκή διασύνδεση των λιμένων μεταξύ τους.
Ήδη, σε εφαρμογή του Πρωτοκόλλου, η ΟΛΠ ΑΕ, με την υπογραφή σχετικής σύμβασης προχώρησε στη σύναψη δανείου για τη Χρηματοδότηση του Προβλήτα Ι. Το δάνειο, συνολικού ύψους 35 εκατ. ευρώ, με χρόνο αποπληρωμής 20 ετών, χαμηλό επιτόκιο και περίοδο χάριτος 5 ετών, θα επιτρέψει στον Οργανισμό να υλοποιήσει ένα φιλόδοξο έργο και να ενισχύσει την ανταγωνιστική του θέση. Πολύ σύντομα αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλοι λιμένες με σχετικές συμβάσεις, ενώ ήδη διεξάγονται διαπραγματεύσεις με τη ΕΤΕπ για την υλοποίηση έργων στους Οργανισμούς Λιμένα Θεσσαλονίκης, Πατρών, Κέρκυρας, Ηρακλείου και Λαυρίου.
Η ηγεσία του ΥΕΝ εργάζεται στη βάση ενός ενιαίου σχεδιασμού ανάπτυξης του Ελληνικού λιμενικού συστήματος. Επιδίωξή μας είναι οι σύγχρονοι ελληνικοί λιμένες να, ενσωματώσουν στην παραγωγική τους διαδικασία νέες τεχνολογίες και σύγχρονες οργανωτικές δομές και διαδικασίες που θα τους αναδείξουν ως σημαντικούς κρίκους στη συνολική μεταφορική αλυσίδα και θα καταστήσουν τη χώρα μας διεθνές κέντρο στο διαμετακομιστικό εμπόριο προς τα Βαλκάνια, τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, τη Μαύρη Θάλασσα και τη Βόρειο Αφρική.
ΤΟ ΠΑΣΟΚ
«Ο πρωθυπουργός, ο υπουργός Οικονομικών, ο υπουργός Ναυτιλίας και ο υφυπουργός Εξωτερικών, συσκέφθηκαν προκειμένου να επαναλάβουν για μία ακόμη φορά τις επί ενάμιση χρόνο συνεχείς κούφιες υποσχέσεις του κ. Κεφαλογιάννη, περί "επενδύσεων που θα λύσουν τα προβλήματα της ακτοπλοΐας"». Αυτό επεσήμαναν σε δήλωσή τους με αφορμή τις σημερινές δηλώσεις του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας ο συντονιστής Ανάπτυξης της Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ Χρήστος Πρωτόπαπας και ο εισηγητής του ΚΤΕ Εμπορικής Ναυτιλίας, Γιάννης Διαμαντίδης και πρόσθεσαν:
«Επιτέλους ας πάψουν να επικαλούνται μόνο το -κατά τα άλλα- ανεκτέλεστο επί 18 μήνες πρωτόκολλο με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και ας κάνουν κάτι συγκεκριμένο και απτό, για τη βελτίωση των απαράδεκτων σε πολλές περιπτώσεις λιμενικών υποδομών», σημειώνουν χαρακτηριστικά τα δύο στελέχη του ΠΑΣΟΚ.
Παράλληλα κάλεσαν τον κ. Κεφαλογιάννη να τοποθετηθεί για τη θλιβερή κατάσταση -όπως αναφέρουν- κατάσταση που διαμορφώθηκε στην ακτοπλοΐα, κατάσταση που -όπως υπενθυμίζουν- ανάγκασε το Νομαρχιακό Συμβούλιο Κυκλάδων να προετοιμάζει προσφυγή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την παραβίαση των δικαιωμάτων των κατοίκων του νησιού.
Νέος διευθυντής
Το διορισμό του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Μηχανογράφησης κ. Παναγιώτη Πετρουλή στη θέση του Γενικού Διευθυντή του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς ΟΛΠ) Α.Ε. αποφάσισε το διοικητικό συμβούλιο ανακαλώντας προηγούμενη απόφασή του με την οποία ο ίδιος είχε οριστεί Αναπληρωτής Διευθύνοντος Συμβούλου.