14:40 09/09
Reuters: Το "πάρτι" τέλειωσε για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες
Αντιμετωπίζοντας την αβεβαιότητα από τους δασμούς και τον "πόλεμο" τιμών στην Κίνα
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Πολλές φορές οι εταιρείες καυσίμων έχουν «κατηγορηθεί» ως συνυπαίτιες για τις στρεβλώσεις της αγοράς και για ελλιπή εποπτεία του δικτύου τους σε φαινόμενα νοθείας. Και πράγματι στο μέτρο που δεν απομακρύνουν από το δίκτυό τους -τουλάχιστον όχι όλες- τα πρατήρια που συλλαμβάνονται να έχουν παρανομήσει, οι «αιτιάσεις» αυτές φαίνονται λογικές.
Φαίνεται όμως ότι η κατάσταση που επικρατεί στην αγορά, ο έντονος ανταγωνισμός όχι για την απόκτηση επιπλέον μεριδίων αλλά για την επιβίωση, έχουν ανατρέψει τα δεδομένα. Σήμερα με την κατανάλωση να βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση όποιοι «κλέβουν» είτε με νοθεία είτε με πειραγμένες αντλίες, καταδικάζουν το υγιές κομμάτι της αγοράς σε… «αργό θάνατο».
Υπό το πρίσμα αυτό, η πρόταση που καταθέτει μέσω του Capital.gr ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών και διευθύνων σύμβουλος της Ελινόιλ, Γιάννης Αληγιζάκης, συνιστά πραγματική τομή για την αντιμετώπιση των προβλημάτων νοθείας και των πειραγμένων αντλιών: «Θα πρέπει οι εταιρείες να συμβάλουν ακόμη και να συνεισφέρουν οικονομικά με κάποιον τρόπο που θα αποφασιστεί από κοινού με το υπουργείο, ώστε να αυξηθούν οι έλεγχοι στην αγορά, τονίζει. Είναι ανάγκη να γίνουν περισσότεροι έλεγχοι και το επιπλέον κόστος εάν χρειαστεί να το καλύψουμε οι εταιρείες», προσθέτει.
Η πρόταση έρχεται σε συνέχεια της επίσημης πρόσκλησης που έχει απευθύνει προς το αρμόδιο υπουργείο περιφερειακής ανταγωνιστικότητας και ανάπτυξης ο ΣΕΕΠΕ για να γίνει διάλογος όλων των φορέων της αγοράς με αποκλειστικό αντικείμενο το θέμα της νοθείας και των πειραγμένων αντλιών. Είναι μια μοναδική ευκαιρία, τονίζει ο κ. Αληγιζάκης, ώστε όλοι οι εμπλεκόμενοι στην αγορά να συμφωνήσουμε σε μια κοινή πολιτική, από την πολιτεία, τις εταιρείες μέχρι τα πρατήρια. Το πρόβλημα είναι κοινό και πλήττει το υγιές κομμάτι της αγοράς, θα πρέπει να ενταθούν οι έλεγχοι, όπως τονίζει.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι οι περισσότερες εταιρείες του κλάδου πραγματοποιούν εσωτερικούς ελέγχους στα δίκτυα των πρατηρίων τους, ενώ κάποιες συνεργάζονται με εξωτερικά εργαστήρια (Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο) που κάνουν ανεξάρτητους ποιοτικούς και ποσοτικούς ελέγχους. Το πρόβλημα βεβαίως είναι ότι οι έλεγχοι αυτοί ακόμη και όταν εντοπίζουν κάποιους να παρανομούν, δε νομιμοποιούν τις εταιρείες να καταγγείλουν τις συμβάσεις τους με τους πρατηριούχους.
Και βέβαια η νοθεία και οι κλοπές στην αντλία, δίνουν τη δυνατότητα στους επιτήδειους να πουλάνε βενζίνη φθηνότερα, δηλαδή επιτείνουν το πρόβλημα σε όσους νόμιμους πουλάνε σε φυσιολογικές (βάσει κόστους) τιμές. Και βέβαια, όταν μιλάμε για μια αγορά που βρίσκεται σε μαρασμό, η αντιμετώπιση της νοθείας και των πειραγμένων αντλιών αποτελεί ζήτημα επιβίωσης.