Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 13-Μαϊ-2011 09:24

    Nα "απογειωθούν" στην Κροατία θέλουν J&P Άβαξ-Ελ. Βενιζέλος

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Την κατασκευή του νέου σταθμού επιβατών του διεθνούς αεροδρομίου του Ζάγκρεμπ της Κροατίας διεκδικεί ο όμιλος J&P Άβαξ σε κοινοπραξία με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών Α.Ε. Το έργο προϋπολογισμού 192 εκατ. ευρώ διεκδικούν εννέα ακόμη πολυεθνικοί κολοσσοί και γιʼ αυτό ο ανταγωνισμός είναι οξύτατος.

    Πάντως, η σημασία του project για τις δύο ελληνικές εταιρείες είναι πολύ μεγάλη, δεδομένης της ανυπαρξίας μεγάλων έργων στην Ελλάδα και της μεγάλης καθυστέρησης δημοπράτησης νέων, όπως ο αερολιμένας στο Καστέλι της Κρήτης.

    Όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Υποδομών της Κροατίας, ο ανάδοχος θα αναλάβει την πρώτη εκ των τριών φάσεων κατασκευής του σταθμού επιβατών, η οποία θα εξυπηρετεί 3,5 εκατομμύρια επιβάτες.

    Η πρώτη φάση περιλαμβάνει κτήριο με τρεις γέφυρες, οκτώ θύρες, χώρο παρκινγκ και διάδρομο προσαπογείωσης 132 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων. Προβλέπεται επίσης, η κατασκευή ζώνης εμπορικών χρήσεων, ξενοδοχείου και συνεδριακού κέντρου, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία του έργου.

    Η κατασκευή του σταθμού αναμένεται να ξεκινήσει το δεύτερο τρίμηνο του 2012 -βάσει του χρονοδιαγράμματος του αρμόδιου κροατικού υπουργείου- και αναμένεται να ολοκληρωθεί τέλη 2014 με αρχές 2015.

    Όροι

    Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι προϋποθέσεις συμμετοχής των εταιρειών στο σχετικό διαγωνισμό, γεγονός που ερμηνεύει τη «συμμαχία» της εταιρείας Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (Hochtief, ελληνικό Δημόσιο, όμιλος Κοπελούζου) με την J&P Άβαξ.

    Απαιτείται, μεταξύ άλλων, οι υποψήφιοι να μην είναι ιδιοκτήτες αεροπορικής εταιρείας, να διαθέτουν αποδεδειγμένη εμπειρία στη διαχείριση αεροδρομίων με κίνηση άνω των 10 εκατ. επιβατών το χρόνο και να μην έχουν εμφανίσει ζημιές  την τελευταία τριετία.

    Οι εταιρείες που κατέθεσαν προσφορές είτε αυτόνομα είτε σε κοινοπραξίες είναι:

    - ο ινδικών συμφερόντων όμιλος GMR Group με την γερμανική Flughafen Munchen

    -  η κορεατική Incheon International Airport Corporation

    - η τουρκική TAV Airports holdings

    - η αμερικανική ADC & HAS Airports με την αυστριακή Alpine Bau και την ισπανική FCC

    - η γαλλική Vinci Concessions

    - η γερμανική Hochtief Concessions

    - η εταιρεία του αεροδρομίου της Ζυρίχης με τον αυστριακό όμιλο strabag  και

    - η τουρκική Limak με γαλλική κοινοπραξία εταιρειών


    Οι ανάδοχοι προγραμματίζεται να ανακοινωθούν το Σεπτέμβριο.


    Ανάκαμψη

    Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί για την κυβέρνηση της Κροατίας τον πολιορκητικό ζυγό απέναντι στην κρίση και συμπεριλαμβάνεται στο «πακέτο» των επενδύσεων που σχεδιάζει η χώρα, με στόχο την ανάκαμψη ύστερα από μία διετία ύφεσης.

    Το αεροδρόμιο του Ζάγκρεμπ αποτελεί το hub της Croatia Airlines και το 2010 εξυπηρέτησε  περισσότερους από δύο εκατομμύρια επιβάτες.

    Η Κροατία που επιδιώκει να ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέσα στο 2013, προσφέρει σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες τόσο στις υποδομές, όπως και στον τουρισμό.

    Δεν είναι τυχαίο ότι ο Αμερικανός μεγιστάνας Donald Trump είχε επισκεφθεί πριν από περίπου ένα μήνα τη χώρα, εξετάζοντας την υλοποίηση επένδυσης σε ομάδα νησιωτικών συμπλεγμάτων (Brijuni) στη Βόρεια Αδριατική.

    Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει μέχρι στιγμής γνωστά, ο Trump σχεδιάζει την κατασκευή υψηλής ποιότητας ξενοδοχειακών μονάδων και τουριστικών υποδομών.

    dimitris.delevegos@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ