10:53 11/09
Γερμανία: Αύξηση 12,2% στις πτωχεύσεις επιχειρήσεων το α' εξάμηνο του 2025
Τα τοπικά δικαστήρια κατέγραψαν συνολικά 12.009 πτωχεύσεις.
Διέξοδο εκτός Ελλάδας αναζητεί η Fourlis Συμμετοχών προκειμένου να εξισορροπήσει τις ασφυκτικές πιέσεις που δέχεται το λιανεμπόριο στην εγχώρια αγορά και ιδιαίτερα ο κλάδος του οικιακού εξοπλισμού όπου την τελευταία διετία "χάθηκε" τζίρος ύψους 1 δισ. ευρώ.
Στόχος του ομίλου είναι μεσοπρόθεσμα το 50% των εσόδων του –από 20% σήμερα– να προέρχεται από το εξωτερικό. Σήμερα μέσω των ΙΚΕΑ και Intersport η Fourlis διαθέτει παρουσία σε Ρουμανία, Βουλγαρία, Κύπρο και πρόσφατα στην Τουρκία, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται οι συζητήσεις με διεθνείς partners για την επέκταση του ομίλου σε νέα δραστηριότητα στο retail.
"Θέλουμε να αυξήσουμε τις επενδύσεις μας στο εξωτερικό χωρίς να μειώσουμε το ρυθμό στην Ελλάδα", ανέφερε ο Α. Πεταλάς, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, στο πλαίσιο παρουσίασης στην ΕΘΕ. Όπως επισημάνθηκε, το 2010 η Κύπρος διατηρήθηκε σε πολύ καλά επίπεδα, η Ρουμανία εμφάνισε σημάδια ανάκαμψης ενώ Βουλγαρία και Ελλάδα κινήθηκαν σε έντονα πτωτικούς ρυθμούς.
Η επέκταση στην Τουρκία αναμένεται να εξυπηρετήσει στο ακέραιο αυτό το στόχο. Πρόκειται για μια “ασφαλή επιλογή”, όπως ειπώθηκε, αφού η νέα εταιρεία Intersport Atletik (75% Fourlis, 25% ο Τούρκος partner) αποκτά, χωρίς τις υποχρεώσεις, τα assets (δίκτυο 20 καταστημάτων) της προηγούμενης και εισέρχεται σε μια πολλά υποσχόμενη αγορά μέσω ενός brand που ήδη γνωρίζει καλά. Οι επικεφαλής του ομίλου εκτίμησαν πως τον πρώτο χρόνο πλήρους λειτουργίας στη γειτονική αγορά, ο τζίρος μπορεί να φθάσει τα 20 εκατ. ευρώ ενώ στόχος είναι με διπλάσιο δίκτυο μελλοντικά να αγγίξει τα 50 εκατ. ευρώ.
“Συνθήκες πολέμου”
Σε ό,τι αφορά την ελληνική αγορά, η διοίκηση του ομίλου έκανε λόγο για “συνθήκες πολέμου”, όχι μόνο λόγω της πίεσης που ασκεί η σημαντική μείωση των καταναλωτικών δαπανών ή το γενικότερο πρόβλημα ρευστότητας που επηρεάζει και τα χρηματοοικονομικά έξοδα λόγω spreads, αλλά διότι όλο και συχνότερα υπάρχουν περιπτώσεις υψηλότατων εκπτώσεων στην συγκεκριμένη αγορά κατά παράβαση της νομοθεσίας και μάλιστα χωρίς να λείπουν και τα χτυπήματα “κάτω από μέση”, όπως ειπώθηκε, για την εμπορική πολιτική των ΙΚΕΑ.
"Το 2009 προχωρήσαμε σε μειώσεις τιμών 3,5% κατά μέσο όρο ενώ πέρυσι η μείωση έφθασε το 4% κατά μέσο όρο. Απορροφήσαμε τις αυξήσεις στον ΦΠΑ και έχουμε δεσμευτεί πως μέχρι τον Σεπτέμβριο οι τιμές στα ΙΚΕΑ θα μείνουν σταθερές. Υπάρχει όμως ανησυχία λόγω της αύξησης των commodities”, ανέφερε ο Α. Πεταλάς.
Στο σύνολο της χρονιάς, πάντως, οι επισκέψεις των καταναλωτών στα καταστήματα ΙΚΕΑ αυξήθηκαν σε 7,9 εκατ. από 7,5 εκατ. το 2009. Ωστόσο οι πωλήσεις του κλάδου λιανικής οικιακού εξοπλισμού – ΙΚΕΑ μειώθηκαν κατά 4,7% σε σχέση με το 2009, στα 319,4 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τα κέρδη προ φόρων έφθασαν τα 24,5 εκατομμύρια ευρώ έναντι 42,5 εκατομμύρια ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Παράλληλα, υπήρξε μείωση της μέσης αξίας του καλαθιού κοντά στο 8%.
Σήμερα, λειτουργούν 5 καταστήματα ΙΚΕΑ στην Ελλάδα και ένα στην Κύπρο, ενώ είναι σε εξέλιξη η κατασκευή του καταστήματος στη Σόφια Βουλγαρίας (η εταιρεία έλαβε διαβεβαιώσεις ότι το θέμα της πρόσβασης σε αυτό μέσω του υπο κατασκευή περιφερειακού της πρωτεύουσας θα έχει επιλυθεί μέχρι τότε) το οποίο αναμένεται να λειτουργήσει το Σεπτέμβριο. Στα σχέδια του ομίλου είναι μεσοπρόθεσμα η λειτουργία τριών ακόμη ΙΚΕΑ, σε Βάρνα (υπάρχουν σκέψεις να αγοραστεί η έκταση, όπως έγινε προσφατα με τα Ιωάννινα), Κρήτη και δυτική Αττική.
Μέρισμα
Όπως έγινε γνωστή, η πρόταση του διοικητικού συμβουλίου της Fourlis προς την προσεχή γενική συνέλευση των μετόχων είναι να μην δοθεί μέρισμα για την απελθούσα χρήση. «Έως τώρα το 33% των κερδών μας δίνονταν για μέρισμα και το 66% εανεπενδύονταν. Εκτιμούμε πως υπό τις παρούσες συνθήκες είναι επ΄ ωφελεία των μετόχων να επενδύσουμε το σύνολο των κερδών και θεωρούμε πως μακροπρόθεσμα θα φανεί πως η κίνηση αυτή είναι σωστή και θα αποδώσει», τόνισαν χαρακτηριστικά τα στελέχη της Fourlis.
Νίκος Χρυσικόπουλος