Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 27-Ιαν-2011 09:03

    Διαπραγματεύσεις για "έξυπνες λύσεις" στην τιμολόγηση του ρεύματος

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Η χρυσή τομή που θα επιτρέψει στις βιομηχανίες να βελτιώσουν το ενεργειακό τους κόστος και τη ΔΕΗ να κάνει καλύτερη διαχείριση της παραγωγής της, αναζητείται στις συζητήσεις που έχουν ξεκινήσει οι δύο πλευρές. Και όπως όλα δείχνουν η λύση βρίσκεται στα tailor made τιμολόγια, με διακριτές και διαφανείς χρεώσεις. Οι επαφές της ΔΕΗ με τους μεγάλους βιομηχανικούς πελάτες αναμένεται να ολοκληρωθούν τις επόμενες εβδομάδες, καθώς προχθές τοποθετήθηκε νέος γενικός  διευθυντής εμπορίας στη ΔΕΚΟ, ο οποίος ήδη έκλεισε τα πρώτα ραντεβού με εκπροσώπους μεγάλων πελατών.

    Αυτές οι επαφές γνωριμίας ωστόσο δεν ξεκινούν από μηδενική βάση καθώς ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη διερευνητικές επαφές της ΔΕΗ με τους μεγάλους πελάτες στο πλαίσιο της απόφασης που είχε εκδώσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας τον Οκτώβριο. Τι είχε πει η ΡΑΕ τότε; Η ανεξάρτητη αρχή είχε υποδείξει στη ΔΕΗ ότι θα πρέπει να τιμολογεί τους μεγάλους βιομηχανικούς πελάτες της, λαμβάνοντας υπόψη το προφίλ τους, δηλαδή να συνυπολογίζει στον τρόπο με τον οποίο επιβάλει τις χρεώσεις της, παραμέτρους όπως η καμπύλη φορτίου, ο τρόπος πληρωμής κλπ. Να σημειωθεί π.χ. ότι εάν μια βιομηχανία προγραμματίζει να λειτουργήσει κάποιες συγκεκριμένες ώρες με χαμηλή ζήτηση (π.χ. τα βράδια ή τα Σαββατοκύριακα) μπορεί να βοηθήσει και τη ΔΕΗ να διαχειριστεί καλύτερα τις μονάδες της και να μειώσει τα δικά της λειτουργικά κόστη.

    Τι σημαίνει αυτό στην πράξη για το κόστος ρεύματος των βιομηχανιών; Τιμολόγια ρεύματος, προσαρμοσμένα στις ανάγκες του καταναλωτή αλλά και του προμηθευτή που θα επιβραβεύουν συμπεριφορές όπως η ευελιξία (π.χ. να μπορεί να κάνει γρήγορα περικοπές φορτίων όταν του ζητείται και να υπάρχουν αντίστοιχες εκπτώσεις) ή να υπάρχουν εκπτώσεις ανάλογα με τον τρόπο πληρωμής.

    Σύμφωνα με την τότε επιστολή της ΡΑΕ τα διαφορετικά χαρακτηριστικά των πελατών δικαιολογούν τη μη εφαρμογή ενιαίου τιμολογίου και τη διαφοροποίηση της τιμολόγησής τους. Στην ίδια επιστολή η ΔΕΗ κλήθηκε από την ανεξάρτητη αρχή να διαπραγματευτεί με τους πελάτες της τα τιμολόγιά της, κάτι που αποτελούσε πάγιο αίτημα των μεγάλων πελατών της ΔΕΗ.

    Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr οι πελάτες ΥΤ έχουν ήδη καταθέσει στη ΔΕΗ γραπτώς, όπως τους ζητήθηκε, τις δικές τους θέσεις. Οι προτάσεις αυτές δεν υπεισέρχονται σε συγκεκριμένα οικονομικά μεγέθη, αγγίζουν ωστόσο ζητήματα μείωσης του κόστους, όπως η κατάργηση του παγίου στη μορφή που υπάρχει σήμερα και η επέκταση της νυχτερινής ζώνης. 

    Μέση Τάση

    Μια πρώτη αλλαγή πάντως για τους μικρότερους πελάτες, τις βιομηχανίες της Μέσης Τάσης, έχει ήδη επέλθει από την 1η Ιανουαρίου όταν και ξεκίνησαν να εφαρμόζονται τα νέα τιμολόγια. Τα νέα τιμολόγια σύμφωνα με πληροφορίες φέρνουν αυξήσεις έως και 8% για τις βιομηχανίες με χαμηλό συντελεστή χρησιμοποίησης κάτω του 40%. Όταν ωστόσο αυξάνεται ο συντελεστής χρησιμοποίησης, τότε για τις επιχειρήσεις που δουλεύουν π.χ. και τα βράδια ή τα Σαββατοκύριακα, αρχίζουν μειώσεις. 

    Το ενεργειακό κόστος

    Σε μια περίοδο που η βιομηχανία δίνει εν μέσω κρίσης μάχη επιβίωσης, το ενεργειακό κόστος αντιπροσωπεύει σε πολλές περιπτώσεις το μεγαλύτερο λειτουργικό κόστος, μετά το κόστος των πρώτων υλών. Από τους μεγάλους βιομηχανικούς καταναλωτές προέρχεται το 55% της βιομηχανικής κατανάλωσης ηλεκτρισμού και το 6% της συνολικής κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα. Επομένως κάθε νέα χρέωση ή ποσοστιαία αύξηση μεταφράζεται σε εκατομμύρια ευρώ, που πλήττουν τη βιωσιμότητα. Στον αντίποδα, οποιαδήποτε μείωση επιτευχθεί μεταφράζεται σε ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, για τις –ως επί το πλείστον– εξαγωγικές επιχειρήσεις που έρχονται αντιμέτωπες με το διεθνή ανταγωνισμό.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ