Της Ρόης Χάικου
Νέα εταιρικά δεδομένα φέρνει ο "λιμενικός Καλλικράτης" για τον ΟΛΠ. Ο βασικός μέτοχος του Οργανισμού, το δημόσιο, εξετάζει την μετατροπή του σε εταιρεία συμμετοχών, προκειμένου κάτω από την σκέπη του να μπει ο έλεγχος των λιμανιών της Αττικής.
Το συγκεκριμένο project, όπως το περιέγραψε συνοπτικά, ο υπουργός Θαλάσσιων Υποθέσεων, κ. Γ. Διαμαντίδης, θα επιφέρει αύξηση του ποσοστού του δημοσίου στην εισηγμένη από το 74,24% που είναι σήμερα στο 94%.
Πρόκειται για το Αττικό Λιμενικό Σύστημα, που θα περιλαμβάνει 4 λιμάνια, τον ΟΛΠ, τη Ραφήνα, το Λαύριο και την Ελευσίνα και θα λειτουργεί "σαν μία εταιρεία holding, υπό την ομπρέλα του ΟΛΠ", σημείωσε ο υπουργός.
Οι πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν ότι ήδη γίνονται οι σχετικές μελέτες πάνω σε αυτό το πλάνο, ώστε να ενοποιηθούν λειτουργικά και διοικητικά οι τέσσερις ανώνυμες εταιρείες και τα λιμενικά ταμεία.
Αρμόδια στελέχη του υπουργείου σημείωναν πως το θέμα έχει ήδη περάσει και από το ΥΠΟΙΚ και έπεται η μελέτη του χρηματοοικονομικού συμβούλου, η οποία ίσως να είναι έτοιμη μέσα στον επόμενο ενάμιση μήνα. Επίσης, εντός του επόμενου διμήνου εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί δύο ακόμα μελέτες στρατηγικής και συμβάσεων παραχώρησης.
Το πώς θα χειριστεί η κυβέρνηση τη μετοχική της συμμετοχή στον ΟΛΠ μετά από την ολοκλήρωση αυτού του έργου, φθάνοντας να ελέγχει το 94% του μετοχικού κεφαλαίου και αφήνοντας μόλις 6% σε διασπορά, δεν έχει ακόμη αποσαφηνιστεί. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως θα μπορούσε να προχωρήσει σε placement μετοχών ή αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή, αλλά διατηρώντας ποσοστό μέχρι και 51%.
Στόχος της κυβέρνησης είναι να κάνει πιο αποτελεσματικά και αποδοτικά από πλευράς εσόδων τα ελληνικά λιμάνια. "Η χώρα μας έχει περίπου 900 λιμάνια και μέχρι σήμερα λειτουργεί με ένα άναρχο τρόπο με αποτέλεσμα κανείς να μην είναι ευχαριστημένος και το κράτος να χάνει τεράστια έσοδα. Είμαστε σε σημείο μηδενικό", όπως δήλωσε ο κ. Διαμαντίδης. Και αυτό γιατί από τα 900 ελληνικά λιμάνια, μόνο τα 12 είναι εθνικής σημασίας, ενώ τα υπόλοιπα είναι "ορφανά" και μπορεί ο καθένας να δέσει εκεί χωρίς να πληρώσει ούτε ένα ευρώ.
Το Αττικό Λιμενικό Σύστημα θα είναι το πρώτο που θα εφαρμοστεί πιλοτικά, ενώ σε δεύτερο χρόνο θα γίνει η ανάλογη διαδικασία για τα λιμάνια της της Β. Ελλάδας, όπου εκτιμάται ότι ο ΟΛΘ θα παίξει ανάλογο ρόλο με αυτόν του ΟΛΠ, του Ιονίου και του Αιγαίου. Και όπως ανέφερε ο κ. Διαμαντίδης "όλα τα νομικά ζητήματα είναι ήδη λυμένα με τις εταιρείες εκείνες που είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο, δηλαδή τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ".
Πολλά θα συζητηθούν πάντως, και στην συνάντηση στις 3 Φεβρουαρίου των προεδρείων των 12 εθνικών λιμένων με την ηγεσία του ΥΘΥΝΑΛ προκειμένου να γίνει ο απολογισμός από τότε που ανέλαβε η κάθε διοίκηση μέχρι σήμερα και το σχεδιασμό που έχουν προγραμματίσει για το 2011 ώστε να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τη χρονιά αυτή.
roi.haikou@capital.gr