07:33 12/09
Σκλαβενίτης: Πότε και πού ανοίγει το μεγαλύτερο hypermarket της Ελλάδας
Με τον leader του ελληνικού λιανεμπορίου να προσθέτει ακόμη μία πρωτιά στο ενεργητικό του.
Τον περασμένο Ιούνιο η κοινοπραξία του Άκτωρα και της ισραηλινής Housing & Construction Holding Company Ltd (HCH) έδιναν τα χέρια με την κυβέρνηση του Μαυροβουνίου για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου από την πόλη Bar έως την περιοχή Boljare στα σύνορα με τη Σερβία, προϋπολογισμού 1,57 δισ. ευρώ. Ωστόσο σήμερα, έξι μήνες μετά παραμένει αβέβαιο εάν η επένδυση – μαμούθ ή το «project του αιώνα», όπως το αποκαλούν στη γειτονική χώρα, θα υλοποιηθεί από τις δύο κατασκευαστικές.
Αιτία; Το ύψος των κεφαλαίων που απαιτούνται για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου, το οποίο είναι δυσθεώρητο, ιδιαίτερα για τα μεγέθη της μικρής χώρας των περίπου 620 χιλιάδων κατοίκων με το ΑΕΠ των πέντε δισ. ευρώ. Αλλά και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, κατά πληροφορίες, φαίνεται ότι είναι απρόθυμη να παράσχει την αναγκαία χρηματοδότηση για την υλοποίηση του έργου, εν μέσω της υφιστάμενης οικονομικής συγκυρίας.
Στο πλαίσιο αυτό, η ελληνοϊσραηλινή κοινοπραξία ζήτησε η καταληκτική ημερομηνία για την παροχή των απαιτούμενων εγγυητικών επιστολών να παραταθεί έως τον επόμενο Μάρτιο. Ωστόσο πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Υποδομών του Μαυροβουνίου Άντρια Λομπάρ έρχονται να «ανακατέψουν» εκ νέου την τράπουλα.
Σύμφωνα με το ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο RTCG, ο Λομπάρ ανέφερε ότι «κατά τη δική του άποψη, οι διαπραγματεύσεις με την ελληνοϊσραηλινή κοινοπραξία θα πρέπει να πάψουν, κάτι που θα συζητηθεί τις επόμενες ημέρες από την επιτροπή οδικών έργων της χώρας».
Κατά τον ξένο υπουργό, μία από τις ενδεδειγμένες λύσεις για να «ξεμπλοκάρει» το project θα ήταν η συμμετοχή των κινεζικών εταιρειών CRM και Poly Group οι οποίες έχουν δηλώσει το ενδιαφέρον τους για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου. Την ίδια στιγμή, τοπικά μέσα μεταδίδουν ότι η κυβέρνηση του Μαυροβουνίου έχει συζητήσεις με το κινεζικό υπουργείο Μεταφορών και την κρατική τράπεζα Eximbank, η οποία χρηματοδοτεί έργα υποδομής εκτός Κίνας.
Πάντως, το ενδιαφέρον των Κινέζων σηματοδοτεί τη σπουδαιότητα του εν λόγω οδικού έργου που θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα που έχουν πραγματοποιηθεί σε ολόκληρη την Ευρώπη. Θα εξυπηρετεί τα 5-8 χιλιάδες οχήματα -σε ώρες αιχμής αγγίζουν τις 20 χιλιάδες- που διέρχονται καθημερινά από τους υφιστάμενους δρόμους που συνδέουν το Bar με τα σύνορα της Σερβίας.
Θα αποτελεί μέρος του σχεδιαζόμενου αυτοκινητοδρόμου Bar-Βελιγράδι που θα συνδέει το Μοντενέγκρο με τον διευρωπαϊκό οδικό άξονα Corridor X που συνδέει το Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας με τη Θεσσαλονίκη.
Ο αυτοκινητόδρομος θα περιλαμβάνει την κατασκευή 42 τούνελ και 92 γεφυρών και κοιλαδογέφυρων.
Σύμφωνα με τους αρχικούς σχεδιασμούς, στη χρηματοδότηση του έργου, που έχει την υποστήριξη της Παγκόσμιας Τράπεζας και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας ανασυγκρότησης και ανάπτυξης, θα συμμετέχει με 50% η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Δημ. Δελεβέγκος
dimitris.delevegos@capital.gr