Της Ρόης Χάικου
Δύο αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, που προσεγγίζουν συνολικά τα 50 εκατ. ευρώ, αναθερμαίνουν τις συζητήσεις για deal στην ακτοπλοΐα. Ο κλάδος είναι σε δυσμενή θέση και δεν είναι λίγοι εκείνοι που εκτιμούν πως η οικονομική δυσπραγία θα φέρει πιο... κοντά τις ανταγωνίστριες εταιρείες.
Οι εταιρείες πλέον, δηλώνουν πως δεν είναι μακριά η εποχή όπου δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους και να παρέχουν μεταφορικές υπηρεσίες με βάση το ισχύον πλαίσιο της αγοράς, καλώντας το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων (ΥΘΥΝΑΛ) να αναθεωρήσει και να εκσυγχρονίσει θεσμικά ζητήματα ώστε η αγορά να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις και να εναρμονιστεί με τα ισχύοντα στην ΕΕ.
Σε αυτό το διόλου ευνοϊκό κλίμα, το όνομα του εφοπλιστή Βίκτωρα Ρέστη στην ακτοπλοΐα ακούστηκε εκ νέου. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τις τελευταίες εβδομάδες υπήρξε εκ νέου «προσέγγιση» της πλευράς του κ. Γιάννη Σ. Βαρδινογιάννη με αυτήν του κ. Ρέστη προκειμένου ο δεύτερος να διευρύνει το ποσοστό του – κατέχει το 12,21%– στην Sea Star Capital, η οποία ελέγχει την ΑΝΕΚ και την Hellenic Seaways.
Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι οι επαφές μάλλον έμειναν σε πρωτόλεια φάση, ωστόσο η επικείμενη αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΑΝΕΚ κατά 25,2 εκατ. ευρώ, θεωρείται κομβική για τις μετοχικές ισορροπίες στην κρητική ναυτιλιακή.
Τον έλεγχο τόσο της ΑΝΕΚ όσο και της HSW έχει ο κ. Βαρδινογιάννης (ελέγχει και το 37,25% της Sea Star Capital), με την πρώτη να πρέπει μέχρι το τέλος του μήνα να καταβάλλει 25 εκατ. ευρώ στις Μινωικές, τα οποία αποτελούν την προτελευταία δόση για την εξαγορά του 33,5% της Hellenic Seaways. Η Sea Star πάντως, καλείται να βρει περίπου 8 εκατ. ευρώ για να καλύψει το ποσοστό της αύξησης που της αναλογεί, αφού ελέγχει το με 32,5% της ΑΝΕΚ.
Πάντως, ο κ. Ρέστης δεν είναι το μόνο ηχηρό όνομα της ναυτιλίας που έμμεσα μετέχει στον όμιλο ΑΝΕΚ-HSW, αφού στο μετοχικό κεφάλαιο της Sea Star έχουν παρουσία ακόμη, ο όμιλος Easygroup Holdings του Στέλιου Χατζηιωάννου με ποσοστό 5,50%, ο κ. Κωνσταντίνος Αγγελόπουλος με 1,25% κ.α.
Η Attica Group
«Κρούσεις» για συνεργασίες – συμμαχίες φέρεται να δέχτηκε και η πλευρά Attica Group – MIG, ωστόσο δεν φαίνεται να είχαν θετική κατάληξη για τους ενδιαφερόμενους.
Η Attica Group προχωρά επίσης, σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 24,3 εκατ. ευρώ λόγω των αρνητικών οικονομικών συνθηκών της χώρας «που έχουν άμεση επίπτωση και στην επιβατηγό ναυτιλία όπου οι μη ανταποδοτικές επιβαρύνσεις υπέρ τρίτων, η πιστωτική δυσπραγία και οι ανεξέλεγκτες αυξήσεις των τιμών του πετρελαίου σε συνδυασμό με τη μείωση του μεταφορικού έργου, έχουν φέρει τον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας σε δυσμενή θέση», όπως ανακοίνωσε σχετικά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Attica στις αρχές του 2010 ολοκλήρωσε αύξηση κεφαλαίου ύψους 41,6 εκατ. ευρώ, ενώ μερικούς μήνες αργότερα πούλησε το Superfast V και από τη συναλλαγή ενίσχυσε το ταμείο της, αφού αποπλήρωσε το δάνειο του πλοίου κατά 38,8 εκατ. ευρώ.
Αυτή που για την ώρα ενισχύει την ρευστότητά της χωρίς μετοχικές αυξήσεις είναι η «Μινωικές Γραμμές», αφού έχει λαμβάνειν τις δόσεις από την ΑΝΕΚ για την HSW.
Λύσεις
Ο κλάδος πλήττεται οικονομικά και οι ζημίες συσσωρεύονται, γεγονός που επιβάλλει στους βασικούς μετόχους να βάλουν... το χέρι στην τσέπη και να ενισχύσουν την κεφαλαιακή επάρκεια των ακτοπλοϊκών, την ίδια στιγμή που οι εταιρείες ρίχνουν το γάντι στην κυβέρνηση, ζητώντας λύση σε χρόνια προβλήματα που τις ταλανίζουν.
Στο πλαίσιο αυτό ζητούν να επέλθει αλλαγή στη δρομολόγηση κατά τους χειμερινούς μήνες, όπου η ζήτηση είναι χαμηλή, αφού η 10μηνη συνεχής δρομολόγηση γίνεται με τον ίδιο αριθμό πληρώματος και την ίδια συχνότητα δρομολογίων, ενώ παρέκκλιση από τον όρο συνεπάγεται μη θεσμική συμμόρφωση και επισύρει ανάλογες ποινές.
Οι ακτοπλόοι αναφέρουν πως η συχνότητα των δρομολογίων πρέπει να εξαρτάται από τη διαμορφωμένη ζήτηση αφού σε διαφορετική περίπτωση το πλοίο εκτελεί οικονομικά μη βιώσιμα δρομολόγια.
Άλλο φλέγον ζήτημα είναι αυτό των ναύλων, η τιμή των οποίων θα μπορούσε να ήταν χαμηλότερη κατά 30%-40% από τις κρατήσεις υπέρ τρίτων. Εάν στις τιμές των εισιτηρίων προστεθεί και η επιβάρυνση του 7%-12% για πρακτορειακά δικαιώματα, τότε το 50%-52% από το κόστος ενός εισιτηρίου αφορά έσοδα που δεν πάνε στο ταμείο των ακτοπλοϊκών.
Στο θέμα των εισιτηρίων, οι εταιρείες έχουν ζητήσει μείωση του ΦΠΑ για τα αυτοκίνητα, αλλά και την μεταφορά του συντελεστή από το 11% που ισχύει για τα εισιτήρια των επιβατών, στο κατώτερο επίπεδο του 6%.
roi.haikou@capital.gr