10:53 11/09
Γερμανία: Αύξηση 12,2% στις πτωχεύσεις επιχειρήσεων το α' εξάμηνο του 2025
Τα τοπικά δικαστήρια κατέγραψαν συνολικά 12.009 πτωχεύσεις.
Της Νένας Μαλλιάρα
Εγκαταλείπουν τη διαδικασία κατασχέσεων και πλειστηριασμών αυτοκινήτων οι τράπεζες και βάζουν στο «παιγνίδι» ιδιώτες προκειμένου να απαλλαγούν από το μεγάλο στοκ αυτοκινήτων που έχουν μπει στα αζήτητα εξαιτίας της κρίσης.
Καθώς οι τράπεζες έχουν βρεθεί με στόλο αυτοκινήτων στην κατοχή τους που προέρχονται είτε από αυτοκίνητα που μισθώνονταν με leasing, είτε από αυτοκίνητα (ιδίως μεταχειρισμένα) που είχαν αγοραστεί με καταναλωτικά δάνεια, αναζητούν τρόπους διαχείρισης μιας κατάστασης που βρίσκεται εντελώς έξω από τις παραδοσιακές τραπεζικές εργασίες και τις έχει αναγάγει σε εμπόρους αυτοκινήτων.
Έτσι, κατ’ αντιστοιχία με την πρακτική των αναχρηματοδοτήσεων επιχειρηματικών δανείων ή των ρυθμίσεων για τα λοιπά δάνεια, στην περίπτωση των καθυστερήσεων από δάνεια αυτοκινήτων, οι τράπεζες ακολουθούν το τελευταίο διάστημα τη στρατηγική της πλήρους εγκατάλειψης των νομικών διαδικασιών αφαίρεσης, κατάσχεσης και πλειστηριασμού των αυτοκινήτων, επιστρατεύοντας θυγατρικές τους ή συνεργαζόμενες εταιρίες (π.χ. Fin and Rent για τη Eurobank, Avis για την Τράπεζα Πειραιώς, ALD για τη Geniki Bank, Arval για την BNP, Emporiki Rent για την Εμπορική κ.ο.κ.) που αναλαμβάνουν να λειτουργήσουν ως «μάντρες» μεταπώλησης του στοκ που έχει συσσωρευτεί σε ιδιώτες.
Όπως αναφέρουν στελέχη καταναλωτικής πίστης τραπεζών, εξειδικευμένα στις δανειοδοτήσεις αυτοκινήτου, η τακτική που ακολουθούν οι τράπεζες για τη διαχείριση των καθυστερήσεων από δάνεια αυτοκινήτου είναι πολύ φθηνότερη και λιγότερο χρονοβόρα από τη νομική διαδικασία προσφυγής κατά του πελάτη. Όπως αναφέρουν στο Capital.gr, η νομική οδός ακολουθείται μόνο στις ελάχιστες περιπτώσεις όπου η προκαταβολή που έχει δώσει ο πελάτης για το αυτοκίνητο σε συνδυασμό με την εμπορική του αξία σήμερα είναι υψηλότερη από την οφειλή του δανείου.
Έτσι, πέραν κάποιων ομαδικών κατασχέσεων και πλειστηριασμών που έγιναν από κάποιες τράπεζες (π.χ. Εθνική, Alpha), η τάση πλέον είναι το «στοκ» αυτοκινήτων να μεταφέρεται σε άλλη εταιρία η οποία τα διακινεί για λογαριασμό της τράπεζας σε ιδιώτες είτε σε εμπόρους. Η τιμή των αυτοκινήτων αυτών που διακινούνται από εκθεσιακούς χώρους και μέσω του internet διαμορφώνεται βάσει του υπολοίπου της οφειλής από το δάνειο ή τη μίσθωση, της παλαιότητας του αυτοκινήτου και της μεταπωλητικής του αξίας, ενώ υπάρχει και δυνατότητα διαπραγμάτευσης.
Σημειώνεται ότι το μοντέλο διαχείρισης των καθυστερήσεων που ακολουθούν οι τράπεζες στα δάνεια για την αγορά αυτοκινήτου έχει ως αποτέλεσμα τη συγκράτηση των επισφαλειών σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Ειδικότερα, ενώ ο κλάδος του αυτοκινήτου ήταν ο πρώτος που βίωσε τις επιπτώσεις της διεθνούς κρίσης και σήμερα βρίσκεται σε οριακό σημείο για την επιβίωσή του, οι τράπεζες έχουν καταφέρει να συγκρατήσουν τις επισφάλειες σε ποσοστό μόλις 3% (από 1% προ διετίας) των χορηγήσεών τους, τη στιγμή που οι επισφάλειες είναι διπλάσιες στα «ασφαλή» στεγαστικά δάνεια και πολύ υψηλότερες στις λοιπές κατηγορίες δανείων.