Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 21-Σεπ-2010 09:22

    To καλοκαίρι που "άδειασε" ο ΟΤΕ

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Της Ρόης Χάικου

    Αιμορραγεί ακατάπαυστα η λιανική του ΟΤΕ, αφού όχι μόνο δεν καταφέρνει να αναχαιτίσει το κύμα φυγής συνδρομητών, αλλά καταγράφει ρεκόρ αποσυνδέσεων μήνα με το μήνα.

    Σύμφωνα με στοιχεία από την αγορά, ενώ οι συνδέσεις LLU –αδεσμοποίητης πρόσβασης στον τοπικό βρόγχο– δηλαδή οι πελάτες που σταμάτησαν να πληρώνουν πάγιο στον ΟΤΕ, αυξάνονται και κατά συνέπεια και η αγορά broadband μεγαλώνει, η λιανική του ΟΤΕ έχει αρνητικό ισοζύγιο πελατών και μικραίνει για πρώτη φορά στην ιστορία του.

    Έτσι, το καλοκαίρι, όχι απλά δεν μεγάλωσε η «πίτα» του Οργανισμού αλλά έχασε 10.500 πελάτες, όταν η συνολική αγορά ULL μεγάλωσε κατά 88.000 πελάτες. Μόνο δε, στο πρώτο εξάμηνο του 2010 είχαν «κοπεί» από τον ΟΤΕ πάνω από 250.000 γραμμές. Συνολικά οι ευρυζωνικές γραμμές στη χώρα μας μέχρι και τον Αύγουστο ανέρχονταν σε 2,342 εκατ., εκ των οποίων ο ΟΤΕ κατείχε τις 1.089.500. 

    Βασικότερη αιτία και πολύ περισσότερο εν μέσω οικονομικής δυσχέρειας, οι χρεώσεις των ιδιωτικών εταιρειών που απέχουν σημαντικά από τα τιμολόγια του ΟΤΕ. Ενδεικτικά, με περίπου 30 ευρώ το μήνα ή και χαμηλότερα στις περιόδους που «τρέχουν» προσφορές, μπορεί κανείς να απολαμβάνει πρόγραμμα double play: σταθερή τηλεφωνία (απεριόριστες αστικές, υπεραστικές και διεθνείς κλήσεις σε επιλεγμένους προορισμούς + 60 λεπτά το μήνα προς κινητά) και ADSL Internet, την ώρα που για να έχει τις ανάλογες υπηρεσίες από τον ΟΤΕ χρειάζεται 45,50 ευρώ το μήνα.

    Εξάλλου, μόνο για να διαθέτει κανείς γραμμή στον ΟΤΕ απαιτούνται 15,25 ευρώ μηνιαίως μόνο για πάγιο, χωρίς να έχει πραγματοποιήσει ο συνδρομητής ούτε μία κλήση ή να έχει χρησιμοποιήσει το Διαδίκτυο. 

    Εάν κάποιος θέλει να έχει μόνο Internet και είναι πελάτης του ΟΤΕ καλείται να πληρώσει το μήνα από 32,31 ευρώ (17,06 ευρώ είναι η μηνιαία χρέωση για ADSL 2 Mbps), χωρίς να υπολογίζεται το κόστος των κλήσεων που θα πραγματοποιήσει. 

    Την ίδια στιγμή, και οι παρεχόμενες υπηρεσίες από τους εναλλακτικούς έχουν βελτιωθεί αισθητά σε σχέση με αυτές που προσέφεραν 5 ή και 3 χρόνια πριν. 

    Οι εταιρείες παροχής υπηρεσιών τηλεφωνίας και Internet όπως τονίζουν σε όλους τους τόνους, προσφέρουν πλέον στους καταναλωτές ποιοτικότερες υπηρεσίες, σε υψηλότερες ταχύτητες και πολύ φθηνότερες τιμές, χάρη στις επενδύσεις και την εμπορική στρατηγική που ακολούθησαν. Στην 15η Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες αναφέρεται χαρακτηριστικά, ότι η μέση τιμή για την απελευθερωμένη πρόσβαση σε ευρυζωνικές υπηρεσίες (full LLU) στην Ελλάδα μειώθηκε από 55 ευρώ το 2005 σε 31,24 ευρώ το 2009 και συνεχίζει να βαίνει μειούμενη.

    Γραμμές

    Με βάση τα στοιχεία της αγοράς, μέχρι τον περασμένο Μάιο, οι εναλλακτικοί μοιράζονταν 1.165.000 γραμμές LLU και ο ΟΤΕ διέθετε 1.100.000 πελάτες ευρυζωνικότητας. 

    Τον Αύγουστο, οι LLU γραμμές των ιδιωτικών παρόχων έφτασαν τις 1.253.000. Εξ’ αυτών η Forthnet ελέγχει το 33% ή 410.000 γραμμές, η Hellas Online το 28% (348.000 γραμμές LLU), η Tellas έχειμερίδιο αγοράς 20% που αντιστοιχεί σε 250.000 γραμμές, η On Telecoms (μαζί με τις γραμμές της Vivodi) 131.000 (10% των συνολιικών γραμμών LLU), η κυπριακή Cyta έχει μερίδιο αγοράς 8,5% ή 105.000 LLU και οι λοιποί 7.000 γραμμές (0,5%).

    Ακόμη και με αυτές τις εξελίξεις και όσο κι αν οι εναλλακτικοί «κόβουν» πελάτες από τον οργανισμό, οι γραμμές που έχουν πάρει στην Ελλάδα μέσω LLU είναι περίπου το 20% των συνολικών γραμμών λιανικής αγοράς σταθερής τηλεφωνίας. 

    Ο ΟΤΕ διατηρεί ακόμη ένα μερίδιο 80%. Παράλληλα, το μερίδιο αγοράς του στη λιανική αγορά ευρυζωνικών υπηρεσιών είναι μεν χαμηλότερο του 50%, αλλά παραμένει το υψηλότερο μερίδιο μεταξύ του συνόλου των παρόχων που δραστηριοποιούνται στη λιανική αυτή αγορά.

    Οι ρυθμίσεις

    Σχολιάζοντας το... σήριαλ της διαμάχης ΟΤΕ-ΕΕΤΤ και τις αντιδράσεις του πρώτου αναφορικά με τη ρύθμιση των υπηρεσιών που παρέχει, στελέχη των εναλλακτικών ανέφεραν χαρακτηριστικά πως όταν πρόκειται για bundle πακέτα, που εκτός από ευρυζωνικές υπηρεσίες περιλαμβάνουν και σταθερή τηλεφωνία, ο ΟΤΕ έχει υποχρέωση να λάβει την έγκριση των πακέτων αυτών από τη Ρυθμιστική Αρχή πριν την εμπορική τους διάθεση καθώς συνεχίζει να κατέχει θέση «σημαντικής ισχύος» στις αγορές σταθερής τηλεφωνίας, εφόσον ελέγχει πλήρως την χονδρική αγορά σταθερής. 

    Για προσφορές που περιλαμβάνουν αποκλειστικά και μόνο ευρυζωνικές υπηρεσίες, χωρίς υπηρεσίες σταθερής τηλεφωνίας, ο ΟΤΕ δε ρυθμίζεται για εκ των προτέρων, σχολίαζαν σχετικά, αλλά ελέγχεται βάσει δικαίου του ανταγωνισμού «εκ των υστέρων» (ex post), αφού δηλαδή διατεθούν τα πακέτα του στην αγορά. Αν διαπιστωθούν πρακτικές συμπίεσης κέρδους (price squeeze) του επιβάλλονται πρόστιμα και τα πακέτα αποσύρονται.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ