Της Ρόης Χάικου
Το εμπόριο στην Ελλάδα αγκομαχά και η κατακόρυφη πτώση των λιανικών πωλήσεων δεν αφήνει κανέναν αλώβητο. Ούτε την Jumbo με τα τετράδια του 0,50 ευρώ και τη μέση απόδειξη λιανικής των 4-5 ευρώ ανά πελάτη.
Το μικτό περιθώριο κέρδους αλλά και ο κύκλος εργασιών της εισηγμένης έχουν ήδη αρχίσει να πιέζονται, παρά το γεγονός ότι ο ισολογισμός της είναι ιδιαίτερα «ανθεκτικός», αφού έχει μικρότερες δανειακές υποχρεώσεις από έσοδα και σημαντική ρευστότητα.
Τις πιέσεις αυτές καταγράφουν ήδη οι αναλυτές, ιδιαίτερα μετά την απόφαση της Jumbo να απορροφήσει την αύξηση του ΦΠΑ.
Είναι ενδεικτικό το σχόλιο της Proton η οποία σημειώνει ότι «το ασθενές μακροοικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα έχει αρχίσει να αντανακλάται στους λιανοπωλητές και το αποτέλεσμα μπορεί να έχει υποτιμηθεί».
Ο Σεπτέμβριος θα είναι ουσιαστικά «βαρόμετρο» για την Jumbo και τις επόμενες κινήσεις της, αφού η διοίκηση έχει δηλώσει πως αυτό το μήνα λόγω της έναρξης της σχολικής χρονιάς, θα προαγματοποιήσει το 10% του ετήσιου κύκλου εργασιών.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της Proton, μια σημαντική απειλή για την Jumbo προέρχεται από την περιορισμένη αύξηση της ζήτησης στη βασική δραστηριότητά της, αυτή της πώλησης παιχνιδιών. «Η μείωση των νέων γεννήσεων και η μείωση του ανώτατου ορίου ηλικίας που τα παιδιά αγοράσουν παιχνίδια, περιορίζουν το μέγεθος της αγοράς», όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Ένα ακόμη σχόλιο που κάνει η Proton αφορά τη στροφή προς προϊόντα εποχιακά και σπιτιού που διατίθενται σε χαμηλές τιμές, κάτι το οποίο συνεπάγεται σοβαρή αλλαγή στη στρατηγική της εταιρείας. «Στην περίπτωση αυτή, η Jumbo μπορεί να χάσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα όταν όλη η στρατηγική της στηρίζεται μόνο στην τιμολόγηση».
Η Marfin Analysis από την πλευρά της διαβλέπει ήδη μικρότερα margin για την εισηγμένη, ενώ για το σύνολο της χρήσης εκτιμά ότι οι πωλήσεις σε επίπεδο like-for-like (δηλ. η σύγκριση για ίδιο αριθμό καταστημάτων πέρυσι και εφέτος) θα υποχωρήσουν κατά 10%-12% αντί για πρότερης εκτίμησης 8% σε ετήσια βάση. Για τα ίδια μεγέθη, η Proton εκτιμά ότι οι πωλήσεις της χρήσης Ιουνίου 2009-2010 θα είναι στο -7%.
Οι αναλυτές δεν παραβλέπουν και το γεγονός ότι τα περιθώρια ανάπτυξης των πωλήσεων στην Αθήνα είναι κατά μια έννοια πεπερασμένα, αφού δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια για δημιουργία νέων σημείων πώλησης.
Επισημαίνουν δε, πως η Jumbo ενδέχεται να αντιμετωπίσει ισχυρότερο ανταγωνισμό στο μέλλον, ιδίως εάν υπάρξει κάποια μετοχική σύμπραξη μεταξύ των άλλων παικτών της αγοράς. Επίσης, ο ανταγωνισμός μπορεί επίσης να διεγερθεί από τα μεγάλα σούπερ μάρκετ και τα εμπορικά κέντρα, που διεισδύουν στην περιοχή των Αθηνών με τη νέα μητροπολιτικά καταστήματα.
Ωστόσο, αυτός ο κίνδυνος μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει εμφανής, αφού με βάση τα στοιχεία της εταιρείας, μπορεί οι πωλήσεις να μειώνονται στην Ελλάδα, αλλά τα μερίδια αγοράς της αυξάνονται.
Νέα καταστήματα ως «αντίδοτο»
Ο διοίκηση της εταιρείας και ο κ. Απόστολος Βακάκης έχουν λάβει τα μηνύματα της αγοράς, γι’ αυτό και προσπαθούν να βρουν τις λύσεις που θα διατηρήσουν τους δείκτες της Jumbo σε θετικά επίπεδα.
Στο πλαίσιο αυτό, η στρατηγική της εταιρείας προβλέπει το άνοιγμα ακόμη 5 καταστημάτων μέχρι το τέλος του έτους (1 σε Βουλγαρία, 3 στην Ελλάδα και 1 στην Κύπρο), ενώ το τρίτο υπερκατάστημα λειτουργεί ήδη στη Βουλγαρία. Το δίκτυο καταστημάτων του ομίλου αποτελείται σήμερα από 46 καταστήματα.
Η διοίκηση φιλοδοξεί ότι τα νέα καταστήματα θα αντισταθμίσουν τις απώλειες και θα εισφέρουν σε υψηλότερα έσοδα. Όλα βέβαια θα εξαρτηθούν από το συνολικό μακροοικονομικό περιβάλλον, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, και από την αποδοχή που θα έχουν τα νέα καταστήματα.
Κάτι με το οποίο συμφωνούν μεν και οι οικονομικοί αναλυτές, αλλά επισημαίνουν και τους κινδύνους (αυξημένα λειτουργικά έξοδα, δαπάνες κλπ.). Παράλληλα όπως τόνιζαν από την Proton, η Jumbo μπορεί εντέλει να μην καταφέρει να διατηρήσει τους ρυθμούς ανάπτυξης στα Βαλκάνια μακροπρόθεσμα.