Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 12-Δεκ-2025 07:30

    OPEC, Ρωσία και Σουέζ θα διαμορφώσουν τη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων για το 2026

    OPEC, Ρωσία και Σουέζ θα διαμορφώσουν τη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων για το 2026
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Tου Γιώργου Σ. Σκορδίλη 

    Η εικόνα της ναυλαγοράς των δεξαμενόπλοιων για το 2026, θα εξαρτηθεί λιγότερο από τη ζήτηση και περισσότερο από μια σειρά γεωπολιτικών και παραγωγικών αποφάσεων που θα διαμορφώσουν τις παγκόσμιες ροές πετρελαίου. 

    Στο επίκεντρο αυτής της μεταβλητότητας βρίσκονται τρεις αβέβαιοι παράγοντες, η στρατηγική του OPEC, η σταθερότητα των ρωσικών εξαγωγών και η δυνατότητα ασφαλούς διέλευσης από τη Διώρυγα του Σουέζ.

    Αυτά ήταν τα βασικά συμπεράσματα που παρουσίασε ο Rajesh Verma, αναπληρωτής διευθυντής ερευνών των Drewry, σε διαδικτυακή εκδήλωση της εταιρείας. 

    Όπως εξήγησε, οι κινήσεις του OPEC εντός του 2025, σειρά αυξήσεων παραγωγής, έχουν ήδη δημιουργήσει ένα περιβάλλον που ενδέχεται να οδηγήσει σε πλεόνασμα έως και 3 εκατ. βαρελιών ημερησίως το 2026. Το μέγεθος αυτό θα ήταν μεγαλύτερο ακόμη και από την υπερπροσφορά που καταγράφηκε στη διάρκεια της πανδημίας, με άμεσο αντίκτυπο στην αγορά των VLCC.

    Συγκεκριμένα οι Drewry ανέλυσαν τρία σενάρια για το επόμενο έτος.

    Στο πρώτο, ο OPEC διατηρεί τα τρέχοντα επίπεδα παραγωγής και η αγορά διολισθαίνει σε υπερπροσφορά. Οι χερσαίοι αποθηκευτικοί χώροι γεμίζουν και αυξάνεται η ζήτηση για θαλάσσια αποθήκευση μέσω δεξαμενόπλοιων.

    Στο δεύτερο, ο οργανισμός επανέρχεται σε γραμμή αυξήσεων, επιτείνοντας την υπερπροσφορά και οδηγώντας σε άνοδο στη ζήτηση για floating storage. Αυτό απορροφά διαθέσιμα πλοία και προκαλεί απότομη αύξηση των ναύλων.

    Στο τρίτο, ο OPEC επιλέγει να εξισορροπήσει την αγορά, με αποτέλεσμα μια πιο ήπια εικόνα, υποχώρηση των τιμών του πετρελαίου και εξασθένηση των ναύλων.

    Οι ρωσικές εξαγωγές αποτελούν δεύτερο παράγοντα αστάθειας. Η Drewry εκτιμά ότι μια πιθανή ειρηνευτική συμφωνία Ρωσίας–Ουκρανίας θα άλλαζε άμεσα τις διαδρομές μεταφοράς προϊόντων, μειώνοντας την tonne-mile ζήτηση στον clean τομέα. 

    Η Βραζιλία θα υποκαθιστούσε τις μακρινές ρωσικές ροές ντίζελ προς την Ευρώπη με προμήθειες από τις ΗΠΑ, ενώ οι ασιατικές αγορές θα στρέφονταν σε κοντινότερες πηγές για να αντικαταστήσουν τις ρωσικές ροές ναφθά που σήμερα κατευθύνονται στη Σιγκαπούρη και την Ταϊβάν.

    Ανασταλτικός παράγοντας παραμένει και το Σουέζ, όπου η ασφάλεια των διελεύσεων εξακολουθεί να βρίσκεται υπό πίεση. Οι αβεβαιότητες αυτές συμπίπτουν χρονικά με μια περίοδο έντονης επέκτασης στόλου. 

    Οι παραδόσεις product tankers το 2025 σχεδόν τριπλασιάστηκαν σε σχέση με την προηγούμενη διετία. Για το 2026, η Drewry προβλέπει παραδόσεις που θα ξεπεράσουν τα 300 πλοία, επαναλαμβάνοντας μια αύξηση της τάξης του 6% στον clean στόλο, ποσοστό ίδιο με το 2025.

    Το αποτέλεσμα είναι μια αγορά που εισέρχεται στο 2026 φορτωμένη με αντιφατικά σήματα. Στην πλευρά της προσφοράς επικρατεί υπερανάπτυξη, ενώ στη ζήτηση οι γεωπολιτικές αποφάσεις και οι στρατηγικές παραγωγής πετρελαίου θα καθορίσουν την πορεία των ναύλων. 

    Για τους Drewry είναι ξεκάθαρο ότι η υγεία της αγοράς δεξαμενόπλοιων το επόμενο έτος θα διαμορφωθεί όχι μόνο από οικονομικούς δείκτες, αλλά από τις ισορροπίες που θα διαμορφωθούν ανάμεσα σε OPEC, Ρωσία και Σουέζ.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ