Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 11-Δεκ-2025 07:37

    Η χρήση πιστωτικών και χρεωστικών καρτών έριξε στο μισό τη φοροδιαφυγή ΦΠΑ

    Η χρήση πιστωτικών και χρεωστικών καρτών έριξε στο μισό τη φοροδιαφυγή ΦΠΑ
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Νίκου Κωτσικόπουλου

    Διευρύνεται η χρήση του πλαστικού χρήματος και των ψηφιακών συναλλαγών που έχει μειώσει τη φοροδιαφυγή στο ΦΠΑ περισσότερο από 55%. Εκτιμάται ότι οι συναλλαγές χωρίς ΦΠΑ έχουν μειωθεί από 25% του ΑΕΠ το 2015, σε 11% του ΑΕΠ σήμερα, το οποίο μεταφράζεται σε ποσοστιαία μείωση των "μαύρων συναλλαγών" πάνω από 55%. 

    Στο μεταξύ η χρήση των μετρητών στις συναλλαγές έχει μειωθεί πλέον στο 42% του συνολικών συναλλαγών, σύμφωνα με στοιχεία που προέβαλε ο Country Manager της MasterCard για την Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, Παναγιώτης Πολύδωρος. Όπως είπε, το 85% των συναλλαγών σε πλαστικό χρήμα, γίνεται με χρεωστικές κάρτες και το 15% με πιστωτικές.  

    Η MasterCard ετοιμάζει νέα προϊόντα και υπηρεσίες και μεταξύ αυτών, αποκάλυψε ο κ. Πολύδωρος, η MasterCard σχεδιάζει να προωθήσει νέα υπηρεσία, με την οποία τα POS στα εμπορικά καταστήματα θα μπορούν να αξιοποιηθούν για αναλήψεις ή και καταθέσεις όπως τα ΑΤΜ’s. 

    Αναλήψεις από POS των εμπορικών καταστημάτων

    Συγκεκριμένα, οι πελάτες θα μπορούν να κάνουν με χρέωση της κάρτας που είναι συνδεδεμένη με τον τραπεζικό λογαριασμό τους, αναλήψεις ή και (με αντιστροφή της πράξης), να κάνουν καταθέσεις πιστώνοντας το λογαριασμό τους, με χρήση της κάρτας, στα φυσικά καταστήματα με POS.

    Σύμφωνα με τον κ. Πολύδωρο, η δυνατότητα χρήσης του POS ως ΑΤΜ, υφίσταται ήδη, για παράδειγμα στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Κύπρο. Η συγκεκριμένη υπηρεσία μπορεί και να προσφέρεται χωρίς προμήθεια όπως χωρίς προμήθεια άλλωστε, γίνονται ήδη οι αναλήψεις και οι καταθέσεις από τα ATM’s όλων των τραπεζών. 

    Η MasterCard βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις με τις τράπεζες και τους εκκαθαριστές συναλλαγών και σύμφωνα με τον κ. Πολύδωρο η ανταπόκριση είναι θετική για να προχωρήσει το σχέδιο. (Στην πραγματικότητα, το σχέδιο αυτό εξυπηρετεί τις τράπεζες που είναι υποχρεωμένες να διατηρούν ένα στόλο από ATM’s μέρος του οποίου θα ήθελαν να αρχίσουν να μειώνουν περαιτέρω σταδιακά, καθώς η διατήρησή τους συνεπάγεται κόστος).

    Η MasterCard όμως θέλει να επεκτείνει τις εργασίες της με χρήση και της τεχνητής νοημοσύνης και θέλει να παρέχει περισσότερες υπηρεσίες και προϊόντα. Η τεχνολογία το επιτρέπει και υπάρχουν ήδη δοκιμασμένες λύσεις που μπορούν να επεκταθούν. 

    Συναλλαγές "click to pay”

    Τέτοια περίπτωση είναι τα εισιτήρια στις συγκοινωνίες. Η MasterCard αλλά και η Visa, μετά την απευθείας πληρωμή με κάρτα, του εισιτηρίου σε μετρό τραμ και λεωφορεία, έχουν ξεκινήσει την προετοιμασία για να παρέχουν πληρωμή εισιτηρίων με "πλαστικό χρήμα" και στα περίπου 3.500 υπεραστικά λεωφορεία των ΚΤΕΛ. Ήδη έχει ξεκινήσει πιλοτικό πρόγραμμα με συμμετοχή 600 υπεραστικών λεωφορείων. 

    Αλλά το σχέδιο που ενδιαφέρει τη MasterCard είναι το λεγόμενο click to pay, που θα έχει καθιερωθεί παντού μέχρι το 2030. Το σύστημα αυτό σκοπεύει να απαλλάξει τον καταναλωτή από το να πρέπει να βάζει κάθε φορά που κάνει αγορά, ολόκληρο τον αριθμό της κάρτας (16 ψηφία), το όνομα την ημερομηνία λήξης της κάρτας, τον τριψήφιο κωδικό ασφαλείας (CVV), και τη διεύθυνση χρέωσης-αποστολής.

    Ο καταναλωτής θα κάνει κλικ στο ειδικό σήμα και το σύστημα θα τον αναγνωρίζει αυτόματα από το email ή το κινητό εφόσον έχει ήδη εγγραφεί, ακόμα κι αν είναι η πρώτη αγορά του από το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό κατάστημα. 

    Κάθε τέτοια συναλλαγή θα γίνεται μέσω token και θα είναι μοναδική, δηλαδή δεν θα μπορεί να αξιοποιηθεί η κάρτα για άλλη συναλλαγή για λόγους ασφαλείας. Η Mastercard είναι προσηλωμένη στα θέματα ασφαλείας και για το λόγο αυτό έχει επενδύσει περίπου 11 δισ. δολάρια, για δημιουργία συστημάτων ασφαλείας και εξαγορές εξειδικευμένων εταιρειών τα προηγούμενα χρόνια.

    Το 2026 η MasterCard θα συνεργαστεί με τον ΕΟΤ για μεγάλη καμπάνια στην Κίνα στους περίπου 50 εκατομμύρια κατόχους καρτών της Bank of China,  προβάλλοντας τους ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς.
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ