Πέμπτη, 11-Δεκ-2025 07:30
Το ευρωπαϊκό πακέτο για τα δίκτυα (grids package) αλλάζει το ενεργειακό τοπίο – Μεγάλοι κερδισμένοι η Ελλάδα και τα Βαλκάνια
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Η Κομισιόν παρουσίασε το πιο φιλόδοξο σχέδιο αναβάθμισης των ευρωπαϊκών ενεργειακών δικτύων από τη δημιουργία της εσωτερικής αγοράς ενέργειας: το European Grids Package, συνοδευόμενο από την πρωτοβουλία Energy Highways, ένα σύνολο οκτώ εμβληματικών έργων που αποκτούν καθεστώς "επείγοντος ευρωπαϊκού συμφέροντος". Στόχος δεν είναι μόνο η μείωση των λογαριασμών και η ενίσχυση της ενεργειακής ανεξαρτησίας, αλλά και η ολοκλήρωση της Ενεργειακής Ένωσης, η οποία –όπως αναγνωρίζει η Επιτροπή– παραμένει ημιτελής σχεδόν μια δεκαετία μετά την κρίση φυσικού αερίου του 2014.
Στο νέο αυτό πλαίσιο, η Ελλάδα και τα Βαλκάνια βρίσκονται στον πυρήνα των ευρωπαϊκών ενεργειακών προτεραιοτήτων, με δύο από τα οκτώ έργα υψηλής προτεραιότητας να αφορούν άμεσα την περιοχή: το Great Sea Interconnector και τον TransBalkan Pipeline (TBP).
Σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής, έως και 45% των αναγκών για νέα διασυνοριακή μεταφορική ικανότητα δεν καλύπτονται από τα υπάρχοντα έργα που έχουν προταθεί ή υλοποιούνται. Το γεγονός αυτό δημιουργεί "συμφόρηση" στα δίκτυα με κόστος που έφτασε τα €5,2 δισ. το 2022 και απειλεί να εκτοξευθεί στα €26 δισ. ετησίως έως το 2030.
Παράλληλα, μέχρι το 2040 κινδυνεύουν να χαθούν έως και 310 TWh ανανεώσιμης ενέργειας λόγω έλλειψης δικτύου – ποσότητα που αντιστοιχεί σχεδόν στη μισή κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ το 2023.
Γι’ αυτό η Κομισιόν προτείνει:
Η φιλοσοφία του πακέτου είναι ότι κάθε ευρώ που επενδύεται στα δίκτυα μπορεί να μειώσει κατά 1,5 φορά το συνολικό ενεργειακό κόστος των καταναλωτών.
Ανάμεσα στα οκτώ έργα της πρωτοβουλίας Energy Highways, το Great Sea Interconnector (GSI) –η ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου–Ελλάδας–εντάσσεται επίσημα στα έργα "υψηλής προτεραιότητας" που θα λάβουν άμεση πολιτική και χρηματοδοτική υποστήριξη από τις Βρυξέλλες.
Η Κομισιόν αναγνωρίζει ότι το έργο:
Το γεγονός ότι το GSI βρίσκεται πλέον σε ευρωπαϊκό fast-track έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς έρχεται σε μια περίοδο αβεβαιότητας και καθυστερήσεων στη Λευκωσία. Η ένταξή του στις "Energy Highways” μεταφέρει ουσιαστικά την πολιτική ευθύνη στο κορυφαίο επίπεδο –το επίπεδο των Βρυξελλών–, περιορίζοντας τον κίνδυνο εκτροχιασμού του έργου.
Ο TransBalkan Pipeline (TBP), ο οποίος αποκτά δυνατότητα αντιστροφής ροής στο πλαίσιο του πακέτου υποδομών, αποτελεί στρατηγικό έργο για:
Η Επιτροπή το χαρακτηρίζει έργο "κρίσιμης σημασίας για την ανθεκτικότητα του ενεργειακού συστήματος στην ευρύτερη περιοχή". Με δεδομένη την ισχυρή παρουσία FSRU στην Αλεξανδρούπολη και την προοπτική νέου τερματικού στην Κόρινθο, η Ελλάδα μετατρέπεται σε κεντρικό παίκτη για τη ροή φυσικού αερίου προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.
Στα Energy Highways περιλαμβάνεται και ειδική κατηγορία για τα δίκτυα της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, όπου η ΕΕ εντοπίζει:
Οι Βρυξέλλες αναφέρουν ότι μεγαλύτερη διασύνδεση μπορεί να μειώσει τις ετήσιες δαπάνες ενέργειας σε ευρωπαϊκό επίπεδο κατά €40–43 δισ. μέσα στη δεκαετία. Το στοιχείο αυτό προκύπτει από τα συνοδευτικά ενημερωτικά στοιχεία του Grids Package, τα οποία επισημαίνουν ότι η πλήρης ολοκλήρωση της αγοράς μπορεί να αυξήσει το ΑΕΠ της ΕΕ κατά €18 δισ. μέχρι το 2030.
Για την Ελλάδα, αυτό μεταφράζεται σε:
Η Κομισιόν προτείνει για πρώτη φορά:
Για την Ελλάδα, όπου οι διασυνδέσεις νησιών και οι επενδύσεις υψηλής τάσης συχνά συναντούν εμπόδια περιβαλλοντικής ή κοινωνικής αποδοχής, τα νέα εργαλεία θα μπορούσαν να ξεμπλοκάρουν κρίσιμες επενδύσεις ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ.
Ταυτόχρονα, ο νέος μηχανισμός κατανομής κόστους μπορεί να μειώσει το βάρος για τους Έλληνες καταναλωτές σε έργα όπου τα οφέλη διαχέονται σε ολόκληρη την περιοχή – χαρακτηριστικό παράδειγμα ο άξονας Bulgaria–Greece–Italy, όπου η Ελλάδα λειτουργεί ως χώρα διέλευσης αλλά δεν είναι ο τελικός ωφελούμενος.
Τι σημαίνει για την Ελλάδα η νέα ευρωπαϊκή "γραμμή”
Το Grids Package αναδιαμορφώνει πλήρως το επενδυτικό τοπίο στα ενεργειακά δίκτυα. Για την Ελλάδα, οι επιπτώσεις συνοψίζονται σε έξι βασικά σημεία:
Η επόμενη ημέρα θα κριθεί από το πόσο γρήγορα οι εθνικές κυβερνήσεις –συμπεριλαμβανομένης της ελληνικής– θα αξιοποιήσουν τα νέα εργαλεία για να επιταχύνουν έργα που σήμερα λιμνάζουν. Γιατί, όπως επισημαίνει η Επιτροπή, η Ευρώπη δεν έχει την πολυτέλεια της αδράνειας: το κόστος της απραξίας στα δίκτυα μπορεί να αποδειχθεί πολλαπλάσιο από το κόστος της επένδυσης.