Δευτέρα, 10-Νοε-2025 12:01
Στο 2% ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο - Μετριάστηκαν ελαφρώς οι ανατιμήσεις στα ενοίκια, επιτάχυναν στα τρόφιμα
Εξαιρετικά μετριασμένες διατηρήθηκαν για δεύτερο μήνα οι πληθωριστικές πιέσεις στην Ελλάδα, όπως επιβεβαίωσε η ΕΛΣΤΑΤ μετά τη μέτρηση του εναρμονισμένου δείκτη τιμών καταναλωτή (ΔΤΚ) της Eurostat.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα εθνικά πρότυπα, ο ΔΤΚ έτρεξε τον Οκτώβριο με ετήσιο ρυθμό 2% μετά το 1,9% του Σεπτεμβρίου, ενώ σε εναρμονισμένο επίπεδο είχε μετρηθεί από την Eurostat στο 1,7%.
Στη σύγκριση Σεπτεμβρίου - Οκτωβρίου οι τιμές αυξήθηκαν με ρυθμό μόλις 0,1%.
Στα επιμέρους στοιχεία της μέτρησης, οι πληθωριστικές πιέσεις ήταν πολλαπλάσιες του μέσου όρου σε πολλά τρόφιμα, ενώ στα ενοίκια παρότι διατηρήθηκαν επίσης εξαιρετικά υψηλά εμφάνισαν μία μικρή κάμψη.
Ειδικότερα, ο ρυθμός στα ενοίκια επιβράδυνε στο 8,9% ετησίως από το 9,9% του Σεπτεμβρίου. Αντίθετα, στα κρέατα οι τιμές ήταν αυξημένες κατά 10,6% σε ετήσια βάσης και στα φρούτα κατά 9,1%, με τις σοκολάτες στο +21,1%.
Στα ψάρια οι τιμές αυξήθηκαν τον Οκτώβριο με ετήσιο ρυθμό 4% και στα γαλακτοκομικά κατά 4,4%, ενώ στα λαχανικά παρουσίασαν ετήσια μείωση 5,6% και οι τιμές του ελαιόλαδου ήταν κατακόρυφα μειωμένες στο -36,9% από πέρυσι.
Στην επιβράδυνση του πληθωρισμού συντέλεσε σημαντικά η μείωση των τιμών της ενέργειας, για τον ηλεκτρισμό κατά -3,3% σε ετήσια βάση, για το φυσικό αέριο κατά -6,3% και για το πετρέλαιο θέρμανσης κατά -4,3%.
Οι τιμές στην εστίαση (εστιατόρια - ζαχαροπλαστεία - καφενεία - κυλικεία) διατήρησαν σημαντικό ρυθμό ανατιμήσεων κατά 7,8% ετησίως, αλλά στα Ξενοδοχεία - μοτέλ - πανδοχεία παρουσίασαν αισθητή μείωση -16,3%.
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 2% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Οκτωβρίου 2024, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 2,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, γαλακτοκομικά και αυγά, φρούτα (γενικά), σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, προϊόντα ζαχαροπλαστικής, καφέ, χυμούς φρούτων.
Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ελαιόλαδο, λαχανικά (γενικά).
• 1,8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα), τσιγάρα.
• 1,9% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 1,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες που σχετίζονται με το σπίτι. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
• 0,7% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στις οικιακές συσκευές και επισκευές.
• 0,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
• 0,7% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, άλλες υπηρεσίες σχετικές με την προσωπική μεταφορά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά.
• 0,8% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
• 1,% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, πολιτιστικές δραστηριότητες, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
• 2,8% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 6,5% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 0,5% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, άλλες υπηρεσίες. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 0,1% τον Οκτώβριο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Σεπτεμβρίου 2025, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 0,9% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, μοσχάρι, χοιρινό, αρνί και κατσίκι, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά.
Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, καφέ.
• 0,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 0,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στο πετρέλαιο θέρμανσης.
• 1,1% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
• 0,4% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη. • 0,6% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις πολιτιστικές δραστηριότητες.
• 0,8% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 0,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
• 2% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 1,9% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), άλλες υπηρεσίες σχετικές με την προσωπική μεταφορά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
• 0,3% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
* Δείτε αναλυτικά την έκθεση της ΕΛΣΤΑΤ δεξιά στη στήλη Σχετικά Αρχεία