Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 31-Οκτ-2025 07:30

    Η μαζική αμφισβήτηση ελέγχων και προστίμων της εφορίας - Πόσοι προσφεύγουν και πόσοι δικαιώνονται

    Η μαζική αμφισβήτηση ελέγχων και προστίμων της εφορίας - Πόσοι προσφεύγουν και πόσοι δικαιώνονται
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Σίσσυς Σταυροπιερράκου

    Απορρίφθηκε από τη Διεύθυνση Επίλυσης Φορολογικών  πάνω από το 72% των προσφυγών που έγιναν από φορολογούμενους και επιχειρήσεις οι οποίοι αμφισβήτησαν φόρους  και πρόστιμα που τους επιβλήθηκαν   κατά  το πρώτο οκτάμηνο του έτους. Πολλοί από αυτούς συνέχισαν τις προσφυγές τους στα διοικητικά δικαστήρια, καθώς θεωρούν ότι έχουν αδικηθεί. 

    Από τα πρόσφατα στοιχεία της ΑΑΔΕ για το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου  2025, δείχνουν ότι από τους φορολογούμενους που προσέφυγαν στη ΔΕΔ το 27,2% πέτυχε ολική ή μερική διαγραφή των φόρων και των προστίμων που είχαν επιβληθεί από τους φοροελεγκτικούς μηχανισμούς της ΑΑΔΕ.

    Αυτό σημαίνει ότι δικαιώθηκαν σχεδόν τρεις στους δέκα φορολογούμενους που αμφισβήτησαν αποφάσεις επιβολής φόρων και προστίμων της φορολογικής διοίκησης και προσέφυγαν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών .

    Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ κατά το πρώτο οκτάμηνο του έτους, παραπέμφθηκαν στη ΔΕΔ,  5.984  ενδικοφανείς προσφυγές φορολογούμενων και επιχειρήσεων. Από αυτές, εξετάστηκαν οι 4.332 και στις 1.178  δικαιώθηκαν οι φορολογούμενοι πετυχαίνοντας ολική ή μερική διαγραφή καταλογισθέντων φόρων, προσαυξήσεων και προστίμων.

    Σε  3.076 προσφυγές ανέρχονται οι προσφυγές που  απορρίφθηκαν ενώ 58 προσφυγές απορρίφθηκαν σιωπηρώς, επειδή εξέπνευσε το περιθώριο των 120 ημερών για την εξέτασή τους  ενώ 20 υποθέσεις τέθηκαν στο αρχείο .

    Σημειώνεται ότι από το 2013 που άρχισε να λειτουργεί η ΔΕΔ έως και τον Αύγουστο του 2025, έχουν υποβληθεί συνολικά 100.444 ενδικοφανείς προσφυγές, από τις  οποίες εκδικάστηκαν οι 95.205. Από αυτές, σε 23.723 περιπτώσεις, η ΔΕΔ ακύρωσε στις αποφάσεις του φοροελεγκτικού μηχανισμού και δικαίωσε τους φορολογούμενους, διαγράφοντας  φόρους και πρόστιμα. Παράλληλα στα δικαστήρια έχουν καταλήξει 38.516 υποθέσεις φορολογικών διαφορών ενώ εκκρεμούν για έλεγχο 5.239 υποθέσεις.

    Στα διοικητικά δικαστήρια

    Πολλοί από τους φορολογούμενους που είδαν την αίτησή τους να απορρίπτεται από τη ΔΕΔ προσέφυγαν στα διοικητικά δικαστήρια με τα στοιχεία να δείχνουν ότι το 40,34% των προσφυγών που δεν γίνονται δεκτές από τη ΔΕΔ καταλήγουν στις δικαστικές αίθουσες.

    Σύμφωνα με το υφιστάμενο καθεστώς η  προσφυγή στη ΔΕΔ υποβάλλεται εντός 30 ημερών από τη ημερομηνία έκδοσης της Πράξης Διοικητικού Προσδιορισμού του Φόρου, ενώ κατόπιν χάνεται το δικαίωμα προσφυγής και ο φορολογούμενος δεν μπορεί να προσφύγει ούτε στα διοικητικά δικαστήρια. Επίσης, για να προσφύγει ο ελεγχόμενος στη ΔΕΔ, θα πρέπει να καταβάλει το 50% των φόρων και των προστίμων που του καταλόγισε ο έλεγχος και αν δικαιωθεί, το ποσό επιστρέφεται.

    Ηλεκτρονικά οι προσφυγές για αμφισβήτηση φόρων και προστίμων

    Διευκρινίζεται ότι όσοι θέλουν να προσφύγουν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών μπορούν να το κάνουν ηλεκτρονικά. Δηλαδή, οι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν ηλεκτρονικά τις προσφυγές τους προς την Εφορία για λάθη και παραλείψεις στους ελέγχους.

    Ο υπόχρεος ταυτόχρονα με την υποβολή της ενδικοφανούς προσφυγής συνυποβάλλει στην αρμόδια φορολογική αρχή και τα συνημμένα έγγραφα και δικαιολογητικά, τα οποία υποβάλλονται μόνο σε ψηφιακή μορφή (αρχεία .pdf ή .zip) μέσω της εφαρμογής. Η ψηφιακή υποβολή ενδικοφανούς προσφυγής πραγματοποιείται μέσω της ΑΑΔΕ , με τη χρήση των προσωπικών κωδικών πρόσβασης του TAXISnet.

    Επίσης, όταν ο υπόχρεος είναι νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, σε περίπτωση που η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται ψηφιακά από τον νόμιμο εκπρόσωπό τους, τότε η υποβολή γίνεται με χρήση των προσωπικών κωδικών πρόσβασης του τελευταίου. Η ενδικοφανής προσφυγή πρέπει να αναφέρει:

    -τα ακριβή στοιχεία του υποχρέου,

    -την προσβαλλόμενη πράξη,

    -τους λόγους, τους ισχυρισμούς και τα έγγραφα στα οποία ο υπόχρεος βασίζει το αίτημά του και

    -τη διεύθυνση στην οποία θα πραγματοποιούνται οι κοινοποιήσεις των αποφάσεων, των πράξεων και των λοιπών εγγράφων της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών, τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τα εν γένει στοιχεία επικοινωνίας του υποχρέου.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ