Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 13-Οκτ-2025 07:30

    "Κλειδώνει" για Φεβρουάριο ή Μάρτιο η δίκη για τα Τέμπη- 30 μεταφραστές κάνουν αγώνα δρόμου για τη δικογραφία

    5821483
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Παναγιώτη Στάθη

    Την ημερομηνία της ιστορικής δίκης για την τραγωδία των Τεμπών αναμένεται να ανακοινώσει άμεσα η Εισαγγελία της Λάρισας, εκκινώντας ουσιαστικά τη διαδικασία για την δικαστική εκκαθάριση μιας υπόθεσης που πληγώνει βαθιά την ελληνική κοινωνία.  Η ημερομηνία αναμένεται να είναι τον ερχόμενο Φεβρουάριο ή Μάρτιο, τότε δηλαδή που θα συμπληρώνονται 3 χρόνια από τον τραγικό χαμό των 57 επιβαινόντων.

    Η αίθουσα που θα φιλοξενήσει τη δίκη βρίσκεται στο συνεδριακό χώρο Γαιόπολις του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας που μεταμορφώνεται, προκειμένου να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις.

    30 μεταφραστές

    Έτσι, σε μία προσπάθεια να μην βρεθούν… χαμένοι στη μετάφραση - όπως συνέβη στην υπόθεση των υποκλοπών που η καθυστέρηση είχε οδηγήσει σε επ’ αόριστον αναβολή - οι αρμόδιες αρχές έχουν ήδη επιστρατεύσει περισ­σότε­ρους από 30 μετα­φρα­στές  προ­κει­μένου να ολο­κλη­ρω­θεί σε σύντομο χρο­νικό διάστημα η μετάφραση περίπου 1.500 σελίδων, στις οποίες περι­λαμ­βάνο­νται το κλη­τήριο θέσπι­σμα και πρόταση του εισαγ­γε­λέα Λάμπρου Τσόγκα, ώστε να επι­δο­θούν μετα­φρα­σμένα στην ιτα­λική γλώσσα στα δύο κατη­γο­ρούμενα στε­λέχη της Hellenic Train.

    Σημειώνεται ότι, κατά τη διάρ­κεια της ανάκρι­σης είχαν μετα­φρα­στεί ήδη κάποια από τα ουσι­ώδη έγγραφα της ογκω­δέστα­της δικο­γρα­φίας που φθάνει στα 200 GB, ενώ αν συμπε­ρι­λη­φθούν και επου­σι­ώδη στοι­χεία όπως βίντεο και συνο­μι­λίες από σημεία που δεν αφο­ρούν το δυστύχημα ξεπερ­νάει τα 590 GB. Είναι δε σαφές ότι η μη μετάφραση των εγγράφων γεννά σοβαρά ζητήματα ακυρότητας της διαδικασίας.

    36 κατηγορούμενοι

    Συνολικά 36 κατηγορούμενοι θα καθίσουν στο εδώλιο για ευθύνες ή παραλείψεις στην τραγωδία των Τεμπών. Η δικαστική έρευνα, σε βάθος επταετίας, ανέδειξε ευθύνες που ξεκινούν από τον σταθμαρχείο Λάρισας και φτάνουν μέχρι την ανώτατη εποπτεία του σιδηροδρομικού συστήματος.

    Τον Μάρτιο του 2023, λίγες ημέρες μετά το δυστύχημα, απολογήθηκε πρώτος ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας, που έστειλε την επιβατική αμαξοστοιχία στη λάθος γραμμή. Μαζί του κατηγορήθηκαν:

    * οι δύο συνάδελφοί του σταθμάρχες που αποχώρησαν πρόωρα από τη βάρδια

    * ο προϊστάμενος Επιθεώρησης Λάρισας που τον τοποθέτησε στο νευραλγικό πόστο και

    * τα τρία μέλη της Τριμελούς Επιτροπής Μετατάξεων του ΟΣΕ, τα οποία ενέκριναν τη μετάταξή του παρά το όριο ηλικίας.

    Συνολικά, ο πρώτος "κύκλος" της ανάκρισης αριθμούσε 7 κατηγορούμενους.

    Το καλοκαίρι του 2023, η δικαστική πραγματογνωμοσύνη κατέδειξε ότι η παντελής έλλειψη συστημάτων ασφαλείας στο δίκτυο (σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, ETCS) συνδέεται με τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση της σύμβασης 717. Το έργο, που έπρεπε να ολοκληρωθεί το 2016, παραδόθηκε μόλις τον Αύγουστο του 2023.

    Για τις παραλείψεις αυτές κατηγορήθηκαν 16 στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, ανάμεσά τους πρώην πρόεδροι και διευθύνοντες σύμβουλοι, που υπηρέτησαν την περίοδο 2016–2023.

    Η έρευνα επεκτάθηκε και σε πρόσωπα του ΟΣΕ. Δέκα διευθυντικά στελέχη και προϊστάμενοι τμημάτων βρέθηκαν αντιμέτωποι με κατηγορίες για την απουσία των συστημάτων ασφαλείας. Δύο από αυτούς κατηγορούνται και για τη μετάταξη του σταθμάρχη. Με την ομάδα αυτή, ο αριθμός των κατηγορουμένων ανέβηκε στους 33.

    Τον Φεβρουάριο του 2024, η ανάκριση στράφηκε προς την Hellenic Train, την εταιρεία που προέκυψε από την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Κατηγορήθηκαν δύο Ιταλοί αξιωματούχοι της εταιρείας – ο τότε διευθύνων σύμβουλος και ένα διευθυντικό στέλεχος – για ανθρωποκτονία και σωματικές βλάβες από αμέλεια. Έτσι, οι κατηγορούμενοι έφτασαν τους 35.

    Τον Ιούλιο του 2024 ασκήθηκε ποινική δίωξη στην πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). Οι παραλείψεις που της αποδίδονται σχετίζονται με την αδειοδότηση και την εποπτεία της λειτουργίας του σιδηροδρόμου, παρά το ότι γνώριζε τις ελλείψεις ασφαλείας ήδη από το 2017. Με την προσθήκη αυτή, ο αριθμός έκλεισε στους 36 κατηγορούμενους.

    Οι 33 για κακούργημα

    Από τους 36 κατηγορούμενους, οι 33 βαρύνο­νται με το κακούρ­γημα της δια­τάραξης συγκοι­νω­νιών και σειρά πλημ­με­λη­μα­τι­κών πράξεων, ενώ τρία πρόσωπα αντι­με­τω­πίζουν μόνο πλημ­με­λήματα.

    Ειδι­κότερα, 33 κατη­γο­ρούμε­νοι αντι­με­τω­πίζουν το αδίκημα της επι­κίν­δυ­νης παρέμ­βα­σης στη συγκοι­νω­νία μέσων στα­θε­ρής τρο­χιάς με ενδε­χόμενο δόλο με επι­κίν­δυ­νες για την ασφάλεια της συγκοι­νω­νίας πράξεις, που είχε ως απο­τέλε­σμα τον θάνατο μεγάλου αρι­θμού ανθρώ­πων, τη βαριά σωμα­τική βλάβη μεγάλου αρι­θμού ανθρώ­πων και τη σημα­ντική βλάβη σε εγκα­τα­στάσεις κοι­νής ωφε­λείας, τη δυνα­τότητα κιν­δύνου περισ­σότε­ρων προ­σώ­πων και τη δυνα­τότητα κοι­νού κιν­δύνου για ξένα πράγ­ματα, τελε­σθείσας και κατ’ εξα­κο­λούθηση και από κοι­νού.

    Σε βαθμό πλημμελήματος οι 33 αντι­με­τω­πίζουν κατηγορίες της ανθρω­πο­κτο­νίας από αμέλεια κατά συρ­ροή, της βαριάς σωμα­τι­κής βλάβης από αμέλεια, από υπόχρεο κατά συρ­ροή, και της απλής σωμα­τι­κής βλάβης από αμέλεια, από υπόχρεο κατά συρ­ροή.

    Για τα πλημμελήματα αυτά, μαζί με αυτό της παράβα­σης καθήκοντος, βρίσκονται αντιμέτωπα τα δύο στε­λέχη της Hellenic Train, ενώ μόνο το πλημ­μέλημα της παράβα­σης καθήκο­ντος αντι­με­τω­πίζει μία κατη­γο­ρου­μένη, μέλος της Τρι­με­λούς Επι­τρο­πής Μετα­τάξεων του ΟΣΕ.

    Για τα αδικήματα αυτά προβλέπονται ποινές από δύο έτη έως και ισόβια κάθειρξη. Ειδικότερα, το αδίκημα της δια­τάρα­ξης συγκοι­νω­νιών, όταν η πράξη έχει ως απο­τέλε­σμα τον θάνατο ανθρώ­πων, επι­σύρει ισόβια κάθειρξη. Τα πλημ­με­λήματα της ανθρω­πο­κτο­νίας και των σωμα­τι­κών βλα­βών από αμέλεια, επειδή στην υπόθεση αυτή είναι κατά συρ­ροή, μπο­ρεί να οδη­γήσουν ακόμη και σε ποινή οκτώ ετών όσους τελικά κατα­δι­κα­στούν γι’ αυτά, ενώ η παράβαση καθήκο­ντος τιμω­ρείται με φυλάκιση μέχρι δύο ετών.

    250 δικηγόροι και δεκάδες μάρτυρες

    Την πολυπρόσωπη δίκη των Τεμπών συμπληρώνει ο μεγάλος αριθμός δικηγόρων και μαρτύρων. Συγκεκριμένα, πληροφορίες αναφέρουν πως στους 250 ανέρχεται ο αρι­θμός των συνη­γόρων των κατη­γο­ρου­μένων αλλά και των δικη­γόρων υποστήρι­ξης κατη­γο­ρίας.

    Στα ίδια επίπεδο αναμένεται να κυμανθεί και ο αριθμός των μαρτύρων που θα κληθούν για εξέταση στη δίκη. Ήδη ο αρι­θμός των μαρ­τύρων κατη­γο­ρη­τη­ρίου είναι 150 (τόσους εξέτασε ο εφέτης ανα­κρι­τής Σωτήρης Μπα­κα­ΐμης), ενώ ανα­μένε­ται να αυξηθεί καθώς θα δηλώ­σουν στο δικα­στήριο κατα­λόγους με μάρ­τυ­ρες τόσο οι κατηγορούμε­νοι όσο και οι συγ­γε­νείς των θυμάτων.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ