Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 22-Ιουν-2025 08:16

    Γραμμή 4 του ΜΕΤΡΟ: Στο τέλος του 2026 ολοκληρώνονται οι σήραγγες που διανοίγονται σήμερα από τους δύο "μετροπόντικες"

    Γραμμή 4 του ΜΕΤΡΟ: Στο τέλος του 2026 ολοκληρώνονται οι σήραγγες που διανοίγονται σήμερα από τους δύο "μετροπόντικες"
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Νίκου Ρουσάνογλου

    Σε πλήρη ανάπτυξη βρίσκονται οι εργασίες διάνοιξης των σηράγγων για την διαμόρφωση των γραμμών και στη συνέχεια της επιδομής (σταθμοί, αποβάθρες κτλ.), στο έργο της Γραμμής 4 του ΜΕΤΡΟ της Αθήνας. Οι δίδυμοι "μετροπόντικες” προχωρούν ολοταχώς τα έργα, με τα στελέχη του ομίλου Άβαξ να επιβεβαιώνουν σε σχετική ξενάγηση στο εργοτάξιο της οδού Βεΐκου στο Γαλάτσι, ότι μέχρι το τέλος του 2026 θα έχει επιτευχθεί ο στόχος της "συνάντησης" των δύο μηχανημάτων στην περιοχή του Ευαγγελισμού, όπου και θα γίνει η αποσυναρμολόγησή τους.

    Σήμερα, η "Νίκη", ο δεύτερος μετροπόντικας της Άβαξ έχει ήδη διανύσει 1,4 χλμ. από την οδό Βεΐκου, έχει περάσει τον σταθμό του Γαλατσίου στην οδό Πρωτοπαπαδάκη και οδεύει προς την οδό Ελικώνος και την περιοχή της Κυψέλης. Υπολογίζεται ότι έχει καλυφθεί το 20% της απόστασης που θα διανύσει συνολικά το μηχάνημα, καθώς απομένουν άλλα 5,6 χλμ. μέχρι την περιοχή του Ευαγγελισμού, όπου και θα συναντηθεί με τον έτερο μετροπόντικα, ο οποίος κινείται από την αντίθετη κατεύθυνση της Γραμμής, έχοντας εκκινήσει από την οδό Κατεχάκη. Μέχρι σήμερα, ο συγκεκριμένος μετροπόντικας έχει κατασκευάσει σήραγγα 3,1 χλμ, (60% της διαδρομής της) αφήνοντας πίσω τους σταθμούς "Γουδή", "Ζωγράφου" και "Ιλίσια" και ακολουθούν "Πανεπιστημιούπολη" και "Καισαριανή". Συνεπώς, συνολικά έχει ήδη έως τώρα κατασκευαστεί σήραγγα 4,5 χλμ από τα 12,8 χλμ του συνόλου της Γραμμής 4.  

    Οι δύο - νέας γενιάς μετροπόντικες της ΑΒΑΞ δεν περιορίζονται στη διάνοιξη αλλά κατασκευάζουν τη σήραγγα, καθώς σε κάθε 1,5 μέτρο προόδου τοποθετούν αντίστοιχης διάστασης τσιμεντένιο δακτύλιο, που αποτελείται από 7 κομμάτια (segments). Επίσης, είναι εφοδιασμένοι με το σύστημα SSP-E που μπορεί να προβλέψει αν υπάρχει αλλαγή στη γεωλογία για τα επόμενα 40 μέτρα, μεταβολές που παρακολουθούνται συνεχώς από το πιλοτήριο του μετροπόντικα. Τα συνήθη πετρώματα είναι ο Αθηναϊκός Σχιστόλιθος, ο Ασβεστόλιθος και ο Ψαμμίτης.

    Με συνολικό μήκος 12,8 χιλιόμετρα και 15 σύγχρονους σταθμούς, η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, που κατασκευάζεται από την κοινοπραξία ΑΒΑΞ – GHELLA – ALSTOM, θα συνδέσει περιοχές της Αθήνας, όπως την Κυψέλη, τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι, διευκολύνοντας αποφασιστικά τις μετακινήσεις. Ενδεικτικά, ο χρόνος μετακίνησης από το "Άλσος Βεΐκου" στα "Δικαστήρια" της Ευελπίδων θα είναι μόλις 5 λεπτά και μέχρι την "Πανεπιστημιούπολη" του Ζωγράφου σε 14 λεπτά της ώρας. H ολοκλήρωση της κατασκευής της σήραγγας της Γραμμής 4 αναμένεται εντός του 2026, επιβεβαιώνοντας την αξιοπιστία, την υψηλή τεχνογνωσία και την εμπειρία του Ομίλου ΑΒΑΞ στην κατασκευή σύνθετων έργων υποδομής.

    μετρο

    Πάντως, δεν λείπουν και τα προβλήματα, που άπτονται των αντιδράσεων για κάποιους σταθμούς, αλλά και ζητημάτων αρχαιολογίας, ενώ ειδικά στην περίπτωση του έργου της Γραμμής 4, σοβαρό ζήτημα προκλήθηκε από το γεγονός ότι προηγήθηκε διαγωνισμός για την εκτέλεση εργολαβίας για τις πρόδρομες εργασίες, η οποία όμως καθυστέρησε να ανατεθεί, με αποτέλεσμα να ξεκινήσει με πολύ λίγους μήνες διαφορά από την κύρια σύμβαση του έργου. Έτσι, πολλοί χώροι γύρω από τους σταθμούς παραδόθηκαν με σημαντικές καθυστερήσεις. Για παράδειγμα, το φρέαρ της Βεΐκου, όπου τοποθετήθηκε και ξεκίνησε να λειτουργεί ο μετροπόντικας "Νίκη", παραδόθηκε με 14 μήνες καθυστέρηση σε σχέση με το αρχικά προβλεπόμενο.

    Στελέχη του ομίλου τοποθετούν την συνολική υστέρηση του έργου μεταξύ 20 και 30 μήνες, αλλά εκφράζουν την αισιοδοξία τους, ότι ένα μέρος της καθυστέρησης αυτής θα μπορέσει να καλυφθεί στο μέλλον. Για να συμβεί αυτό, υπάρχουν δύο επιλογές, είτε η αλλαγή της μεθολογίας κατασκευής (για το οποίο θα πρέπει να δοθεί σχετική οδηγία από την Αττικό Μετρό), είτε η εντατικοποίηση των εργασιών, όπου αυτό είναι εφικτό, με την προσθήκη επιπλέον προσωπικού, αλλά και βάρδιες.

    Σημειωτέον ότι ακόμα και σήμερα, τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη του έργου, η κοινοπραξία δεν έχει παραλάβει όλους τους χώρους των σταθμών. Μόλις προχθές, παραλήφθηκε τμήμα του σταθμού Εξαρχείων, καθώς ένα ποσοστό 20% έχει απομονωθεί, μετά από σχετική δικαστική απόφαση και θα απαιτηθεί μελέτη για αναδιαμόρφωση του χώρου, ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει το σχετικό εργοτάξιο. Αντίστοιχα, στον σταθμό της Πανεπιστημιούπολης συνεχίζεται η αρχαιολογική έρευνα, καθώς έχει βρεθεί μια αρχαία οδός, που θα πρέπει να μετακινηθεί και να αναδειχθεί, ενώ απομένει και η παράδοση των σταθμών σε Γουδή (υπάρχει αγωγός της ΕΥΔΑΠ που απαιτείται να μετακινηθεί) και Ευαγγελισμό (Πάρκο Ριζάρη), όπου συνεχίζονται τα ζητήματα. Συγκεκριμένα, παρότι υποβλήθηκε η από την Αττικό ΜΕΤΡΟ η Τεχνική Περιβαλλοντική Μελέτη (ΤΕΠΕΜ), ο Δήμος Αθηναίων ζητά την απόρριψή της, καθώς, όπως τονίζει η μελέτη δεν διασφαλίζει την προστασία του πάρκου, ούτε την ομαλή κυκλοφορία στην περιοχή. Ο Δήμος επικαλείται ρητά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, στο οποίο είχε φτάσει η υπόθεση το 2022, και η οποία ορίζει ότι πρέπει να εξεταστούν επαρκώς οι συνέπειες οποιασδήποτε παρέμβασης στο Πάρκο Ριζάρη.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ