Τετάρτη, 11-Ιουν-2025 07:30
Οι νέοι προτιμούν τον τουρισμό από το τιμόνι - Πώς η ΟΣΥ ψάχνει να βρει λύση στο πρόβλημα της έλλειψης οδηγών

Του Στάθη Βασιλόπουλου
Η έλλειψη οδηγών αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα "αγκάθια" για τη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών στην Αττική, με άμεσες επιπτώσεις στη συχνότητα των δρομολογίων και την καθημερινή ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού. Παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες ενίσχυσης του προσωπικού, η προσέλκυση οδηγών παραμένει μια δύσκολη "πίστα".
Τα τελευταία χρόνια, η ΟΣΥ έχει βρεθεί αντιμέτωπη με μια συνεχόμενη φυγή εργαζομένων λόγω συνταξιοδοτήσεων, μετατάξεων και αποχωρήσεων, χωρίς να μπορεί να καλυφθεί επαρκώς το κενό. Σύμφωνα με πληροφορίες, κάθε χρόνο αποχωρούν περίπου 150 εργαζόμενοι –στην πλειονότητά τους οδηγοί– με αποτέλεσμα να υπονομεύεται διαρκώς η ποιότητα του συγκοινωνιακού έργου.
Το πρόβλημα αποκτά μεγαλύτερες διαστάσεις και από τη χαμηλή ανταπόκριση στις προσκλήσεις ενδιαφέροντος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η τρέχουσα διαδικασία προσλήψεων για 391 θέσεις οδηγών, στην οποία υποβλήθηκαν- σύμφωνα με πληροφορίες- μόλις 580 αιτήσεις, αριθμός πολύ μικρός, αν αναλογιστεί κανείς ότι στην αντίστοιχη προκήρυξη του 2020 είχαν κατατεθεί περίπου 2.500 αιτήσεις. Βεβαίως, εκείνη την περίοδο, με τον κορονοϊό να επισκιάζει τα πάντα, τα δεδομένα ήταν διαφορετικά. Με την άρση του lockdown η αγορά άνοιξε και έτσι πολλοί νέοι οδηγοί στράφηκαν άλλους κλάδους, με καλύτερες χρηματικές απολαβές, όπως είναι οι εμπορευματικές μεταφορές και τα τουριστικά λεωφορεία.
Πάντως, ακόμη και όταν κάποιοι οδηγοί προσλαμβάνονται, η παραμονή τους δεν είναι εξασφαλισμένη. Η μη αναγνώριση της προϋπηρεσίας τους στον ιδιωτικό τομέα αποτελεί ισχυρό αντικίνητρο, οδηγώντας πολλούς σε παραίτηση λίγο μετά την ένταξή τους στο δυναμικό της εταιρείας. Επίσης πολλοί νέοι οδηγοί αποχωρούν μετά από σύντομο "πέρασμα" από το τιμόνι , καθώς έρχονται αντιμέτωποι με τη "ζούγκλα" που επικρατεί στους δρόμους της Αθήνας, και το περιβάλλον πέριξ των λεωφορείων, το οποίο συνθέτουν τα παρκαρισμένα οχήματα σε δρόμους και ράμπες και η έλλειψη σεβασμού προς το επιβατικό κοινό.
Προκειμένου να αντιμετωπίσει αυτές τις ελλείψεις, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναλαμβάνει δράση και προχωρά σε ένα "ξεσκαρτάρισμα" των περίπου 400 οδηγών που απέχουν εδώ και χρόνια από το τιμόνι, επικαλούμενοι λόγους υγείας. Οι συγκεκριμένοι επαγγελματίες, που μισθοδοτούνται από την ΟΣΥ, αλλά εργάζονται σε άλλα πόστα, είχαν προσληφθεί παλαιότερα ως οδηγοί αλλά κρίθηκαν ότι δεν είναι σε θέση να οδηγήσουν, από την Πρωτοβάθμια Υγειονομική Επιτροπή της ΟΣΥ. Ωστόσο παραμένει σε εκκρεμότητα η εξέτασή τους από τη Δευτεροβάθμια Υγειονομική Επιτροπή του υπουργείου. Η Επιτροπή είχε τεθεί εδώ και πολύ καιρό εκτός λειτουργίας λόγω διαδικαστικών και λειτουργικών εκκρεμοτήτων, αλλά έχει πλέον ενεργοποιηθεί εκ νέου.
Μέσα από τη διαδικασία της επαναξιολόγησης, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, θα κριθεί πόσοι από αυτούς τους 400 είναι ικανοί να οδηγήσουν ξανά, και έτσι θα επιστρέψουν στους δρόμους, ή αν θα απαλλαχθούν από τη συγκεκριμένη εργασία, χάνοντας όμως και τη δυνατότητα οδήγησης λεωφορείων γενικότερα, ανέφεραν στο Capital.gr από την ΟΣΥ, στο περιθώριο χθεσινής εκδήλωσης με τίτλο "Let’s Go Green Athens" που διοργάνωσε η κινεζική Yutong Bus .
Επιπλέον, για την αναστροφή της κατάστασης με την έλλειψη οδηγών, η διοίκηση της ΟΣΥ βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) για τη δημιουργία ενός επιδοτούμενου προγράμματος, το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα στους νέους να παίρνουν δίπλωμα οδήγησης που θα τους επιτρέπει να οδηγούν λεωφορεία. Στόχος της πρωτοβουλίας, την οποία στηρίζει και προωθεί η ηγεσία του υπουργείου, είναι η δημιουργία μιας νέας "δεξαμενής" οδηγών, τους οποίους η ΟΣΥ θα προσλαμβάνει κατευθείαν, εντάσσοντάς τους στο στόλο της με ταχύτατες διαδικασίες.