Σάββατο, 01-Φεβ-2025 13:37
Τέμπη: "Σταματήστε όλα τα δρομολόγια": Η εισήγηση του πρώην προέδρου του ΟΣΕ στον Κυρ. Μητσοτάκη

Τη διακοπή όλων των δρομολογίων στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας φέρεται να εισηγήθηκε, έναν χρόνο μετά την τραγωδία στα Τέμπη, ο πρώην πρόεδρος του ΟΣΕ, Γιάννος Γραμματίδης, στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη
Την εισήγηση αποκαλύπτει η εφημερίδα "Τα Νέα" και όπως αναφέρει το σχετικό δημοσίευμα, ο μεταβατικός πρόεδρος του ΟΣΕ Γιάννος Γραμματίδης κατέθεσε υπόμνημα τον Σεπτέμβριο του 2024 στο υπουργείο Μεταφορών και το Μαξίμου, με το οποίο πρότεινε τη διακοπή της μεταφοράς επιβατών στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.
Όπως γράφει στη στήλη του ο αρθρογράφος των "Νέων", Γιώργος Παπαχρήστος, σύμφωνα με την πρόταση του πρώην προέδρου του ΟΣΕ στον απόηχο του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών, θα έπρεπε να σταματήσει αμέσως η μεταφορά επιβατών, καθώς το υπάρχον δίκτυο δεν πληροί τη σοβαρότερη από τις λειτουργίες του, την ασφαλή μεταφορά ανθρώπων με τα ελληνικά τρένα.
Σύμφωνα με τον Γιώργο Παπαχρήστο, "η πρόταση είναι το αποκορύφωμα της πλήρους αποτύπωσης της κατάστασης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο από τον μεταβατικό πρόεδρο του ΟΣΕ κ. Γιάννο Γραμματίδη, ο οποίος διορίστηκε τον Απρίλιο του 2024 και παραιτήθηκε τον Οκτώβριο του ίδιου έτους, με την εντολή να εισηγηθεί τις άμεσες και αναγκαίες παρεμβάσεις προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφαλής κίνηση των τρένων στο υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας".
"Η πρόταση Γραμματίδη, η οποία ειρήσθω εν παρόδω δεν έχει γίνει ακόμα αποδεκτή, διατυπώνεται σε απόρρητο σημείωμα-ενημερωτικό υπόμνημα το οποίο ο κ. Γραμματίδης απέστειλε, όχι μόνο στο υπουργείο Υποδομών – Μεταφορών, αλλά κατά πληροφορίες και στο Μέγαρο Μαξίμου", τονίζει ο αρθρογράφος των "Νέων".
Και συνεχίζει: "Κατά την πρόταση Γραμματίδη, αποτέλεσμα όπως προαναφέρεται ενδελεχούς μελέτης της κατάστασης που επικρατεί στους ελληνικούς σιδηροδρόμους, η επιτάχυνση των έργων που απαιτούνται για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου, όχι μόνο σε έργα υποδομής, αλλά και -κυρίως- σε έργα ηλεκτρονικού εξοπλισμού, απαιτεί την πραγματοποίηση δρομολογίων εμπορικού χαρακτήρα μόνο. Ήτοι μεταφορά αποκλειστικά φορτίων πρώτων υλών και εμπορευματοκιβωτίων.
Η συλλογιστική που αναπτύσσει στο απόρρητο υπόμνημά του ο κ. Γραμματίδης είναι ότι τα έργα που απαιτείται να πραγματοποιηθούν, είτε για λόγους αναβάθμισης είτε για λόγους αποκατάστασης των ζημιών που προκάλεσαν ειδικά στη Θεσσαλία τα δύο καταστροφικά μέτωπα κακοκαιρίας Daniel και Ιανός, δεν εξασφαλίζουν την ασφαλή κίνηση επιβατικών αμαξοστοιχιών. Αντιθέτως θα μπορούσαν πέραν των άλλων (ενδεχομένως της πρόκλησης νέων ατυχημάτων) να αποτελέσουν αιτία για μακροχρόνιες καθυστερήσεις στην εκτέλεση των έργων.
Όπως αναφέρει, εξαιρεί της πρότασης τα δρομολόγια του Προαστιακού Αθήνα – Κιάτο και Αθήνα – Χαλκίδα, και υπό προϋποθέσεις του Προαστιακού Θεσσαλονίκης – Λάρισα".
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, στο υπόμνημά του ο κ. Γραμματίδης εκφράζει και τον προβληματισμό του, για το αν οι εταιρείες που έχουν αναλάβει το έργο της αναβάθμισης του δικτύου, τόσο σε επίπεδο υποδομών, όσο κυρίως και σε επίπεδο ηλεκτρονικού εξοπλισμού του, μπορούν να το φέρουν επαρκώς εις πέρας.
Και κάνει λόγο για "ειδικές εταιρείες" από χώρες του Βορρά οι οποίες διαθέτουν την απαιτούμενη για την κατάσταση των ελληνικών σιδηροδρόμων τεχνογνωσία, ώστε η χώρα να αποκτήσει ένα σύγχρονο και ασφαλές σιδηροδρομικό δίκτυο.
"Ο κ. Γραμματίδης υποστηρίζει επίσης ότι το μεταφορικό έργο, από την πιθανή απαγόρευση της κυκλοφορίας επιβατικών αμαξοστοιχιών στο δίκτυο, θα μπορούσε να εκτελεστεί οδικώς με λεωφορεία τα οποία θα διαχειρίζεται η Hellenic Train. Και επικαλείται ένα σχετικό προηγούμενο στην Πολιτεία της Ιντιάνα των Ηνωμένων Πολιτειών, όπου η εκτεταμένη αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου της πολιτείας οδήγησε στην απαγόρευση της κυκλοφορίας επιβατικών αμαξοστοιχιών, και τη δρομολόγηση λεωφορείων για τη μεταφορά των επιβατών", γράφει ο Γιώργος Παπαχρήστος και επισημαίνει:
"Όπως προαναφέρθηκε, η κυβέρνηση δεν έχει απαντήσει στην πρόταση Γραμματίδη, και οι πληροφορίες αναφέρουν πως ο διαπρεπής νομικός δεν κλήθηκε να δώσει κάποιες περαιτέρω εξηγήσεις αναφορικά με το υπόμνημά του, αλλά και την ίδια την προαναφερόμενη πρόταση-βόμβα".
Γραμματίδης: Δεν έθεσα θέμα ασφάλειας του ΟΣΕ
Ωστόσο ο πρώην πρόεδρος του ΟΣΕ μέσα από ανάρτησή του στο Facebook διέψευσε το συγκεκριμένο δημοσίευμα. Στην ανάρτησή του συγκεκριμένα αναφέρει πως δεν έθεσε θέμα ασφάλειας του ΟΣΕ, αλλά πρότεινε αναστολή λειτουργίας για να ολοκληρωθούν τα έργα αποκατάστασης μετά τον Daniel και Elias.
Oπως λέει μεταξύ άλλων "με το ανωτέρω σημείωμά μου πρότεινα διάφορα μέτρα για την βελτίωση της λειτουργίας του ΟΣΕ και των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών, μεταξύ των οποίων και την επί διετία τουλάχιστον αναστολή της λειτουργίας των επιβατικών συρμών, όχι για λόγους ασφαλείας, αλλά για να ολοκληρωθούν τα έργα αποκατάστασης των ζημιών στην Θεσσαλία από τις θεομηνίες Daniel και Elias, όπως και τα έργα εγκατάστασης των αυτόματων σιδηροδρομικών ισόπεδων διαβάσεων (ΑΣΙΔ) στη Βόρεια Ελλάδα για τα οποία το Υπουργείο Μεταφορών επί Προεδρίας μου διέθεσε έκτακτο κονδύλι 25 εκ. ευρώ".
Ολόκληρη η ανάρτησή του
"Σε σχέση με σημερινό ρεπορτάζ της εφημερίδας "Τα Νέα" και του έγκριτου δημοσιογράφου Γιώργου Παπαχρήστου που αναφέρεται σε Εμπιστευτικό Υπόμνημα που απέστειλα μόνο στο Γραφείο του Πρωθυπουργού και σε καμία άλλη αρχή, αφού υπέβαλλα την παραίτησή μου από την Προεδρία του ΟΣΕ τον περασμένο Οκτώβριο, αισθάνομαι την ανάγκη να κάνω την εξής διευκρίνηση: με το ανωτέρω σημείωμά μου πρότεινα διάφορα μέτρα για την βελτίωση της λειτουργίας του ΟΣΕ και των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών, μεταξύ των οποίων και την επί διετία τουλάχιστον αναστολή της λειτουργίας των επιβατικών συρμών, όχι για λόγους ασφαλείας, αλλά για να ολοκληρωθούν τα έργα αποκατάστασης των ζημιών στην Θεσσαλία από τις θεομηνίες Daniel και Elias, όπως και τα έργα εγκατάστασης των αυτόματων σιδηροδρομικών ισόπεδων διαβάσεων (ΑΣΙΔ) στη Βόρεια Ελλάδα για τα οποία το Υπουργείο Μεταφορών επί Προεδρίας μου διέθεσε έκτακτο κονδύλι 25 εκ. Ευρώ.
Πρότεινα επίσης την εξαίρεση από το μέτρο της αναστολής των Προαστιακών Γραμμών Αθήνας-Αεροδρομίου, Αθήνας-Χαλκίδας, Αθήνας Κορίνθου και Λαρίσης-Θεσσαλονίκης και επειδή έκρινα ότι η αναστολή δεν θα ήταν απαραίτητη, αλλά και για λόγους κοινωνικούς. Παράλληλα, η διακίνηση του επιβατικού κοινού θα μπορούσε να γίνει οδικώς με μέσα που θα διέθετε η Hellenic Train. Εξαίρεσα μάλιστα τις εμπορικές μεταφορές που θα μπορούσαν να γίνονται τμηματικά επί μονής γραμμής, αφού η δεύτερη γραμμή θα ήταν υπό κατασκευή, για να μην προκληθούν ζημίες τόσο στην εθνική οικονομία όσο και στην επιχειρηματικότητα. Εξακολουθώ ακόμα και σήμερα να πιστεύω ότι μία τέτοια λύση θα ήταν ιδανική για κάθε εμπλεκόμενο, πιο συγκεκριμένα για τον ΟΣΕ, που θα επικεντρωνόταν στο έργο της επίσπευσης και ολοκλήρωσης όλων των ανωτέρω έργων σε συνδυασμό με την βελτίωση της εικόνας και τής λειτουργίας των σιδηροδρομικών σταθμών, για τίς εργοληπτικές εταιρείες που ακώλυτα θα υλοποιούσαν αυτά τα έργα, για την Hellenic Train, που έτσι θα μπορούσε να φέρει νέο σύγχρονο τροχαίο υλικό πού θα βελτίωνε τις συνθήκες και τους χρόνους μεταφοράς του επιβατικού κοινού, αλλά και για το ίδιο το επιβατικό κοινό, στο οποίο θα παραδιδόταν ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο και από πλευράς υποδομής αλλά και από πλευράς πλήρους λειτουργίας όλων των απαραίτητων ηλεκτρονικών συστημάτων όπως ενδεικτικά τα ETCS, GSM-R, SCADA, WiFi κ.ά. και με δυνατότητες διευρωπαϊκής διασύνδεσης. Εξακολουθώ να πιστεύω παράλληλα ότι ένα τέτοιο μέτρο και το αποτέλεσμά του θα ενίσχυαν το αίσθημα ασφάλειας τής κοινωνίας για τον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Τέλος, δύο λόγια για την ασφάλεια της σιδηροδρομικής λειτουργίας: τόσο κατά την διάρκεια της Προεδρίας μου στον ΟΣΕ, όσο και μετά την ολοκλήρωση της μεταβατικής μου θητείας σε κάθε δημόσια και ιδιωτική δήλωσή μου, επέμενα και εξακολουθώ με απόλυτη βεβαιότητα να πιστεύω ότι η ασφάλεια στη λειτουργία του σιδηροδρόμου είναι απόλυτη βασισμένη σε πέντε υπερσύγχρονα Κέντρα Τηλεδιοίκησης (ΣΚΑ, Κόρινθος, Λάρισα, Λιανοκλάδι και Θεσσαλονίκη), σε τέσσερα επίσης υπερσύγχρονα Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων πλήρως εξοπλισμένων με κάμερες τελευταίου τύπου και, τέλος, στο προσωπικό του ΟΣΕ που μοχθεί καθημερινά για την ομαλή λειτουργία των συρμών και την ασφαλή διακίνηση του επιβατικού κοινού."
Πηγή: TheToc