Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 02-Οκτ-2024 07:43

    "Ακέφαλος" πάλι ο ΟΣΕ μετά την αιφνίδια αποχώρηση του προέδρου Γ. Γραμματίδη

    "Ακέφαλος" πάλι ο ΟΣΕ μετά την αιφνίδια αποχώρηση του προέδρου Γ. Γραμματίδη
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ματίνας Χαρκοφτάκη 

    Σε περίοδο έντονης περιδίνησης σε επίπεδο διοικητικής λειτουργίας εισέρχεται εκ νέου ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ) μετά την αιφνιδιαστική αποχώρηση του μεταβατικού προέδρου, Γιάννου Γραμματίδη. Θυμίζουμε ότι ο κ. Γραμματίδης γνωστοποίησε στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, σε συνάντηση που είχε μαζί του νωρίς χθες το πρωί, την απόφασή του να αποχωρήσει από τη θέση του μεταβατικού προέδρου, ολοκληρώνοντας την βραχύβια θητεία του στον οργανισμό, η οποία διήρκησε περίπου πέντε μήνες. Η κίνηση του κ. Γραμματίδη, ο οποίος διαθέτει μια μακρά και επιτυχημένη διαδρομή στον κόσμο του επιχειρείν, έφερε τον κ. Σταϊκούρα προ εκπλήξεως, ο οποίος, ωστόσο, έκανε σεβαστό το αίτημα του απερχόμενου προέδρου. Το στοιχείο του αιφνιδιασμού επιβεβαιώνεται και από την απάντηση που είχε δώσει ο υπουργός το περασμένο καλοκαίρι σε ερώτημα του Capital.gr σχετικά με το χρονικό διάστημα της θητείας της μεταβατικής διοίκησης του ΟΣΕ, λέγοντας ότι στόχος είναι να παραμείνει μέχρι την ανάδειξη των μόνιμων προσώπων με τη διαδικασία του ΑΣΕΠ, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη. 

    Νέα περίοδος ακυβερνησίας 

    Πάντως, το αναπάντεχο γεγονός της παραίτησης του κ. Γραμματίδη, προσθέτει ένα επιπλέον πρόβλημα στον ήδη δυσλειτουργικό δημόσιο οργανισμό καθώς επανέρχεται σε κατάσταση "ακυβερνησίας" (όπως ήταν, άλλωστε, για αρκετούς μήνες) με την κάλυψη του κενού να κρίνεται κάτι παραπάνω από επιτακτική. Και αυτό γιατί όσο ο ΟΣΕ παραμένει "ακέφαλος", σημαίνει ότι δεν μπορεί να λάβει καμία κρίσιμη απόφαση ούτε να συγκαλέσει διοικητικό συμβούλιο, καταδικάζοντάς τον σε απραξία, την ίδια ώρα που ο χρόνος πιέζει για την ανάληψη δράσης, όπως για παράδειγμα την προκήρυξη των έργων αποκατάστασης του σιδηροδρομικού δικτύου στην Θεσσαλία, το οποίο υπέστη σοβαρές ζημιές από την κακοκαιρία του Daniel. Έργα τα οποία έχουν ήδη καθυστερήσει αρκετά παρότι έχουν ενταχθεί υπό την κατηγορία του fast track. 

    Το χρονικό ορόσημο της 1ης Νοεμβρίου 

    Επί του παρόντος, το τοπίο παραμένει θολό σχετικά με το εάν η αναζήτηση και η τοποθέτηση του νέου μεταβατικού προέδρου από το υπουργείο πραγματοποιηθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες ή εάν θα περάσουν κάποιοι μήνες. Σε αυτό το πλαίσιο, κομβικής σημασίας ημερομηνία θεωρείται η 1η Νοεμβρίου, στην οποία ο ΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ θα υπάγονται πλέον σε ενιαίο ΑΦΜ, όπως πληροφορείται το Capital.gr. Πρόκειται για το πρώτο επίσημο βήμα στο σχέδιο που εκπονείται για τη δημιουργία του νέου ΟΣΕ, ο οποίος θα προκύψει μέσα από τη δημιουργία ενός κοινού σχήματος με τη συμμετοχή των ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ. Στη συνέχεια, αναμένεται να ακολουθήσει και η ενσωμάτωση της ΓΑΙΑΟΣΕ, ένα εγχείρημα, το οποίο στην πράξη αποδεικνύεται πιο περίπλοκο και χρονοβόρο σε σχέση με την ΕΡΓΟΣΕ καθώς πρώτα θα πρέπει να γίνει η καταγραφή του τροχαίου υλικού από ανεξάρτητη ελεγκτική εταιρεία. Βάσει της απογραφής, θα υπάρξει μια ξεκάθαρη και πλήρως καταγεγραμμένη εικόνα για την πραγματική κατάσταση, στην οποία βρίσκεται το υφιστάμενο τροχαίο υλικό.

    Θυμίζουμε ότι σύμφωνα με τα δημοσιευμένα αποτελέσματα, το 2023 ο ΟΣΕ (ο οποίος είναι υπεύθυνος για τη διαχείριση των υποδομών καθώς η παροχή του μεταφορικού έργου γίνεται από την Hellenic Train) είδε τα συνολικά του έσοδα να αυξάνονται κατά 16,45% στα 62,544 εκατ. ευρώ, κάτι που οφείλεται στα έσοδα από τα τέλη υποδομής, που προήλθαν όχι μόνο από αυτή τη χρήση αλλά και από προηγούμενες χρονιές έπειτα από την σχετική απόφασης της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), ωστόσο κατέγραψε εκρηκτική διεύρυνση των ζημιών, οι οποίες άγγιξαν το δυσθεώρητο ποσό των -254,2 εκατ. ευρώ από ζημίες -154,66 εκατ. ευρώ το 2022. Το θεαματικό άνοιγμα στην ψαλίδα αποδίδεται κατά κύριο λόγο στις υψηλές αποσβέσεις, που αυξήθηκαν στην περσινή χρήση λόγω της ζημιάς που επήλθε στο δίκτυο από την κακοκαιρία Daniel, η οποία έπληξε την Θεσσαλία πριν ακριβώς ένα χρόνο. 

    Το ταμείο ήταν μείον και σε επίπεδο ρευστότητας καθώς τα ταμειακά διαθέσιμα του ομίλου στο τέλος της περσινής χρονιάς μειώθηκαν κατά -266,67 εκατ. ευρώ ενώ το 2022 είχαν αυξηθεί κατά 224,3 εκατ. ευρώ.
     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ