Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 01-Δεκ-2023 15:10

    Πρώτη η Ελλάδα στον ΙΜΟ

    Εκλογή της Ελλάδας στην 1η θέση του Συμβουλίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για δεύτερη συνεχόμενη φορά
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Αναστασίας Βαμβακά

    Παγκόσμια αναγνώριση της αξιοπιστίας της Ελλάδας, ως παρόχου ποιοτικών ναυτιλιακών υπηρεσιών αποτελεί η σημερινή επανεκλογή της στην πρώτη θέση για δεύτερη συνεχόμενη φορά, μετά τις εκλογές του 2021, με 146 ψήφους έναντι 162 εγκύρων, στην Κατηγορία "Α" του Συμβουλίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.

    Πρόκειται για μία διπλωματική επιτυχία που επικυρώνει τη σταθερή θέση της Ελλάδας για τον ουδέτερο τεχνοκρατικό χαρακτήρα που πρέπει να διατηρεί ο ΙΜΟ στο ναυτιλιακό γίγνεσθαι. Το επιτυχές αποτέλεσμα της ψηφοφορίας, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της 33ης Συνέλευσης του Οργανισμού, οφείλεται στις συντονισμένες ενέργειες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και του Υπουργείου Εξωτερικών. Η εκλογή της Ελλάδας στην "κατηγορία Α" του ΙΜΟ είναι σταθερή εδώ και πολλές δεκαετίες,  και χαρακτηρίζεται επιτυχία από μόνη της, η ανάδειξη της όμως στην πρώτη θέση δείχνει την μεγάλη εμπιστοσύνη των άλλων κρατών στην ελληνική ναυτιλία και την ελληνική σημαία.

    Η εκλογική διαδικασία για την ανάδειξη των 40 μελών του Συμβουλίου του ΙΜΟ για τη περίοδο 2024, ανέδειξε στην Κατηγορία "Α" κατά σειρά εκλογής τα κράτη: Ελλάδα, Ιταλία, Ιαπωνία, Κίνα, Νορβηγία, Παναμάς, Δημ. της Κορέας, Ηνωμένο Βασίλειο, Η.Π.Α., Λιβερία. 

    Φέτος για πρώτη φορά, για τις 10 θέσεις της κατηγορίας "Α" κατέβηκαν 11 υποψήφιες χώρες, με την σημαία της Λιβερίας να διεκδικεί για πρώτη φορά την θέση της στην κορυφαία δεκάδα του Συμβουλίου. Η συμμετοχή της και τελικά η εκλογή της ήταν ο καθοριστικός παράγοντας  με την Ρωσία, μία χώρα με παραδοσιακή εκλογή στην κορυφαία δεκάδα του ΙΜΟ, να μην μπαίνει τελικά στην κατηγορία "Α", στον απόηχο της πολεμικής σύρραξης με την Ουκρανία.

    Η Συνέλευση του ΙΜΟ πραγματοποιείται ανά διετία και αποτελεί το ανώτατο όργανο του Οργανισμού. Η 33η σύνοδος της Συνέλευσης (Assembly), πραγματοποιείται στην έδρα του ΙΜΟ στο Λονδίνο, από 27 Νοεμβρίου μέχρι 6 Δεκεμβρίου 2023 με τη συμμετοχή υψηλόβαθμων αντιπροσωπειών από το σύνολο των Κρατών Μελών του Οργανισμού.

    Με αφορμή την επανεκλογή της Ελλάδας στην Κατηγορία "Α" του Συμβουλίου του ΙΜΟ, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης δήλωσε ότι  "η επανεκλογή της Ελλάδας στην πρώτη θέση στην Κατηγορία ‘Α’ του ΙΜΟ για δεύτερη συνεχόμενη φορά είναι μια εξαιρετικά σημαντική επιτυχία της χώρας μας σε μια κρίσιμη και δύσκολη συγκυρία για τη διεθνή ναυτιλία. Επιβεβαιώνει με τον πιο εμφατικό τρόπο την εμπιστοσύνη αλλά και την αξιοπιστία της Ελλάδας καθώς και την άριστη συνεργασία της χώρας μας με τον Οργανισμό και τα Κράτη-Μέλη του. Παράλληλα επισφραγίζει τον δυναμικό και πρωταγωνιστικό ρόλο της Ελλάδας στην παγκόσμια ναυτιλία καθώς και τη μακρόχρονη και καθοριστική συμβολή της στη διαμόρφωση της διεθνούς ναυτιλιακής πολιτικής και νομοθεσίας, μέσω της κατάθεσης συγκεκριμένων και ρεαλιστικών προτάσεων καθώς και της συνεχούς και ενεργού παρουσίας μας στις εργασίες των Επιτροπών – Υποεπιτροπών του Οργανισμού".

    Οι ελληνικές θέσεις

    Στην κεντρική του ομιλία, ο Έλληνας Υπουργός, υποστήριξε την απανθρακοποίηση του κλάδου, στηρίζοντας την αρχή ο "ρυπαίνων πληρώνει". "Ο κλάδος μας πάντα αντιμετώπιζε προκλήσεις. Και πάντα βρίσκαμε τρόπους να τα ξεπερνάμε. Ένα από αυτά είναι η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Τώρα είναι η ώρα και ο ΙΜΟ είναι το κατάλληλο μέρος για να συμμετάσχετε σε αυτή τη συζήτηση. Η απάντηση στο "πώς" είναι απλή και ξεκάθαρη: Μέσω της πλήρους υποστήριξής μας στην ταχεία εφαρμογή της αναθεωρημένης στρατηγικής του IMO GHG του 2023. Με αυτόν τον τρόπο, να θυμάστε ότι η ρύθμιση θα πετύχει μόνο εάν είναι έξυπνη, δίκαιη και στοχεύει στον πραγματικό ρυπαίνων, δίνοντας παράλληλα προσοχή στις ιδιαιτερότητες κάθε τρόπου αποστολής".

    Βασική γραμμή των ελληνικών θέσεων αποτελεί η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων μερών. "Πρέπει να εργαστούμε με ενιαίο πνεύμα. Αλληλεπίδραση και συμμετοχή όλων των παραγόντων: πλοιοκτήτες, παραγωγοί καυσίμων, λιμάνια, ναυλωτές, κατασκευαστές κινητήρων και ναυπηγεία. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να επιτευχθεί η ναυτιλία με ουδέτερη εκπομπή άνθρακα έως το 2050".

    Προσέλκυση και επανεκπαίδευση στη ναυτιλία

    Σε σχέση με τις προκλήσεις του κλάδου, ο Υπουργός σημείωσε, πως ο πιο κρίσιμος παράγοντας είναι το ανθρώπινο κεφάλαιο.

    "Γιατί οι ναυτικοί είναι η ναυτιλία και το αντίστροφο. Όλοι γνωρίζουμε ότι υπάρχει ήδη ένα σημαντικό χάσμα μεταξύ προσφοράς και ζήτησης ειδικευμένων ναυτικών, το οποίο αναμένεται να επιδεινωθεί. Αυτό φαίνεται να έρχεται σε αντίθεση με τις προοπτικές ενός επαγγέλματος με καλή ανταμοιβή που εγγυάται μια λαμπρή καριέρα σε έναν ακμάζοντα τομέα. Η ναυτιλία πρέπει να συνεχίσει να αποτελεί βασικό πυλώνα στην πορεία προς τη βιώσιμη παγκόσμια ανάπτυξη και ευημερία. Η ναυτιλία και οι άνθρωποι της, στο πλοίο και στην ξηρά, το αξίζουν αυτό. Είναι καιρός να το αναγνωρίσουμε αυτό. Με τον πιο ζωντανό τρόπο".

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ