Δευτέρα, 06-Μαρ-2023 19:01
Οικονομική Εισαγγελία: Τέσσερις συμβάσεις της ΕΡΓΟΣΕ στο μικροσκόπιο - Έρευνα για κακουργήματα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 20:15
Τέσσερις συμβάσεις που υπογράφηκαν το διάστημα 2005-2015 και αφορούν έργα εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου ερευνά εδώ και μήνες ο Οικονομικός Εισαγγελέας ο οποίος αναζητά ποινικές ευθύνες κρατικών αξιωματούχων από την ΕΡΓΟΣΕ, ως αναθέτουσας αρχής, αλλά και ιδιωτών από την πλευρά των εργοληπτών.
Η έρευνα αναζητά το ενδεχόμενο διάπραξης σοβαρότατων αδικημάτων όπως αυτό της απιστίας και ηθικής αυτουργίας σε αυτήν, από τις ανολοκλήρωτες συμβάσεις, τις ανανεώσεις και όλες τις κωλυσιεργίες που ουσιαστικά άφησαν ανεκτέλεστα μία σειρά από έργα.
Οι τέσσερις συμβάσεις αποτελούν ένα μέρος από το πλέγμα αναθέσεων που έχουν γίνει για υποδομές και μέτρα για την ασφάλεια της γραμμής.
1. Μία σύμβαση του 2005 που σχετίζεται σε εργασίες σηματοδότησης του εθνικού δικτύου
2. Δύο συμβάσεις του 2013 που αφορούν έργα ολοκλήρωσης και
3. Μία σύμβαση του 2015 που αφορά το σύστημα τηλεδιοίκησης ETCS
Οι συμβάσεις αφορούν διαφορετικά τμήματα του δικτύου.
Για την σύμβαση 717 που ήρθε στην επικαιρότητα καθώς αφορά την τηλεδιοίκηση όπως και τις επεκτάσεις ή ανανεώσεις της, με αρχή το έτος 2014, η Οικονομική Εισαγγελία είχε διενεργήσει έρευνα η οποία κατέληξε σε αρχειοθέτηση καθώς δεν προέκυψαν ενδείξεις για τη διάπραξη του ερευνώμενου αδικήματος της απιστίας.
Ωστόσο πριν περίπου έναν χρόνο η δικογραφία ανασύρθηκε από το αρχείο, ενόψει νέων στοιχείων σχετικά με το σκέλος που αφορά τη διάθεση ευρωπαϊκών κονδυλίων, το οποίο ερευνάται πλέον από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία.
Την απίστευτη έλλειψη συνεργασίας ανάμεσα σε ΟΣΕ και Hellenic Train- που είχε σαν αποτέλεσμα, το ψηφιακό σύστημα ασφαλείας που είχε τοποθετηθεί στα τρένα και τους σταθμούς να έχει εγκατασταθεί αλλά να μην λειτουργεί- παρουσιάζει σήμερα σε αποκαλυπτικό της δημοσίευμα η εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ", καθώς φέρνει στο φως της δημοσιότητας την εμπιστευτική τους αλληλογραφία.
Η εφημερίδα αποκαλύπτει ότι το ψηφιακό σύστημα ασφάλειας για την κυκλοφορία του Intercity είχε τοποθετηθεί σε σταθμούς και τρένα από τον Ιούλιο μάλιστα, αλλά δεν λειτουργούσε, λόγω διαφωνιών μεταξύ ΟΣΕ και Hellenic Train. Που τσακώνονταν και δεν συμφωνούσαν πώς και πότε να ξεκινήσουν οι δοκιμαστικές λειτουργίες του συστήματος,
Συγκεκριμένα, όπως αποκαλύπτουν "ΤΑ ΝΕΑ", το πολυσυζητημένο σύστημα GSM-R (σύστημα ραδιοκάλυψης), το οποίο μαζί με το ETCS (European Traffic Control System) ενισχύουν σημαντικά την ασφάλεια της κυκλοφορίας και των επικοινωνιών στον σιδηρόδρομο, παρότι έχει λάβει την έγκριση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων και έχει εγκατασταθεί σε σταθμούς και τρένα εδώ και 8 μήνες, δεν έχει ακόμα ενεργοποιηθεί.
Ο λόγος πίσω από αυτήν την καθυστέρηση είναι η διαφωνία ΟΣΕ και Hellenic Train, οι οποίοι όλους αυτούς τους μήνες δεν έχουν συμφωνήσει για τη δοκιμαστική λειτουργία του GSM-R, ανταλλάσσοντας μεταξύ τους επιστολές.
Oι Ιταλοί της Hellenic Train ανέφεραν ότι τα τρένα που χρησιμοποιούν ανήκουν στη ΓΑΙΟΣΕ, η οποία όπως υποστήριξαν, θα έπρεπε να λάβει και αυτή έγκριση από τη ΡΑΣ για το σύστημα GSM-R, που είναι εγκατεστημένο σε αυτά.
Ο πραγματικός όμως λόγος καθυστέρησης των Ιταλών, λένε οι πληροφορίες, είναι ότι τα τρένα ERT-470 που έφεραν στην Ελλάδα, δεν διαθέτουν συμβατό σύστημα με το ελληνικό GSM-R και γι΄ αυτό οι Ιταλοί έπαιζαν τις καθυστερήσεις.
5 Ιουλίου 2022: Στο ρεπορτάζ της εφημερίδας, παρουσιάζεται η επιστολή της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, με την οποία ήδη από τον Ιούλιο του 2022 δίνει την έγκριση για την εγκατάσταση του συστήματος ραδιοκάλυψης GSM-R.
22 Ιουλίου: Ακολουθεί λίγες ημέρες μετά επιστολή του ΟΣΕ προς την Hellenic Trains, με την οποία ανακοινώνεται στους Ιταλούς ότι το σύστημα μπαίνει σε δοκιμαστική λειτουργία από την πρώτη Αυγούστου για την εξοικείωση του προσωπικού με στόχο το σύστημα "να αποτελέσει το κύριο ασύρματο μέσο επικοινωνίας μεταξύ αμαξοστοιχιών και προσωπικού κυκλοφορίας."
25 Ιουλίου: Η Hellenic Trains διαμαρτύρεται για την καθυστερημένη ενημέρωση, την απουσία εγκυκλίου και ζητεί η δοκιμαστική λειτουργία του συστήματος να ξεκινήσει 1η Σεπτεμβρίου για τον έλεγχο του υλικού και την εκπαίδευση του προσωπικού.
26 Ιουλίου: Ο ΟΣΕ επανέρχεται και ζητά την άμεση λειτουργία του συστήματος.
2 Αυγούστου 2022: Η Hellenic Trains επιμένει ότι δεν προλαβαίνει να ελέγξει το υλικό και να εκπαιδεύσει το προσωπικό.
18 Αυγούστου: Η τελευταία επιστολή του ΟΣΕ δίνει παράταση στους Ιταλούς για τη δοκική του συστήματος και γράφει ότι "πέραν της 30.11.2022 δεν πρόκειται να δοθεί περαιτέρω παράταση". Σημειώνει δε ότι το προσωπικό έχει ήδη εκπαιδευτεί, χαρακτηρίζοντας τις αιτιάσεις των Ιταλών ως προσχήματα.