Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 20-Σεπ-2020 08:17

    Αυξάνονται τα eshop-απάτες: Τι συνέβη με τη Mobilepoint

    eshop-απάτη
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Κώστα Κετσιετζή

    Πληθαίνουν οι περιπτώσεις ηλεκτρονικών καταστημάτων τα οποία με δέλεαρ τις ιδιαίτερα χαμηλές τιμές σε προϊόντα-κράχτες, ειδικά σε κινητά τηλέφωνα και άλλα είδη τεχνολογίας, αναλαμβάνουν παραγγελίες χιλιάδων ευρώ τις οποίες δεν εξυπηρετούν, ενώ δεν επιστρέφουν τα χρήματα στους πελάτες τους και γίνονται "καπνός"!

    Τελευταίο κρούσμα που έγινε γνωστό από τον Συνήγορο του Καταναλωτή είναι αυτό της εταιρείας Mobilepoint.gr, με έδρα τη Γλυφάδα. Το μοτίβο όμως είναι γνωστό και επαναλαμβανόμενο:

    Μικρές επιχειρήσεις, συνήθως Μονοπρόσωπες ΙΚΕ ή Ατομικές Επιχειρήσεις, διαφημίζουν προϊόντα σε τιμές σημαντικά χαμηλότερες απ’ αυτές του ανταγωνισμού, τα οποία είναι συνήθως διαθέσιμα μετά από παραγγελία και υποτίθεται ότι παραδίδονται μετά από ορισμένες εργάσιμες ημέρες.

    Οι συγκεκριμένες εταιρείες είτε δεν έχουν φυσικό κατάστημα, ή αν έχουν συνήθως είναι ιδιαίτερα μικρό και σε απομακρυσμένες περιοχές, οι παραγγελίες γίνονται με προπληρωμή είτε με κάρτα, είτε με κατάθεση στην τράπεζα και σχεδόν ποτέ με αντικαταβολή.

    Μόνο που τα προϊόντα δεν παραδίδονται ποτέ. Τα καταστηματα αυτά μεταθέτουν διαρκώς τον χρόνο παράδοσης, προβάλλοντας διάφορες δικαιολογίες και ταυτόχρονα δεν επιστρέφουν τα ποσά που έχουν προεισπράξει.

    Ειδικά για την ιστοσελίδα Mobilepoint.gr ο Συνήγορος του Καταναλωτή έχει δεχθεί 143 αναφορές καταναλωτών το τελευταίο διάστημα. Η Ανεξάρτητη Αρχή προχώρησε στη διαβίβαση των αναφορών των καταναλωτών στην επιχείρηση με στόχο την εξωδικαστική επίλυση των εν λόγω διαφορών, χωρίς ωστόσο να λάβει απάντηση εκ μέρους της καταγγελλόμενης επιχείρησης μέχρι σήμερα.

    Μάλιστα, το τελευταίο διάστημα, διεκόπη κάθε μορφής επικοινωνία με την άνω επιχείρηση, δεδομένου ότι πέρα από το γεγονός ότι δεν απαντά κανείς στα τηλέφωνα, το κατάστημα της επιχείρησης στη Γλυφάδα Αττικής, Δημ. Γούναρη 229 δεν λειτουργεί και οι επιστολές επιστρέφονται με την επισήμανση ότι η επιχείρηση έφυγε χωρίς να αφήσει διεύθυνση. Παρά ταύτα, η επιχείρηση σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (Γ.Ε.ΜΗ.) παραμένει μέχρι και σήμερα ενεργή.

    Όπως αναφέρεται  στο πόρισμα του Συνηγόρου του Καταναλωτή η επιχείρηση αιτιολογούσε την καθυστέρηση παράδοσης επικαλούμενη αντίστοιχα μεγάλες καθυστερήσεις στην παράδοση των προϊόντων από τους προμηθευτές της εξαιτίας του lockdown, ανέφερε δε την ύπαρξη "αρκετών ύποπτων κρουσμάτων στο προσωπικό της επιχείρησης” ως γεγονός που δικαιολογεί την υπολειτουργία της.

    Αυξάνονται οι περιπτώσεις εξαπάτησης

    Τέτοια φαινόμενα υπήρχαν και πριν την πανδημία, ωστόσο οι περιπτώσεις αυξήθηκαν δραματικά μετά από το lockdown του περασμένου Μαρτίου και της έκρηξης που αυτό έφερε στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

    Από τον Απρίλιο και έπειτα ο Συνήγορος του Καταναλωτή έχει δεχθεί πληθώρα καταγγελιών για τέτοιες περιπτώσεις, ενώ έχει προχωρήσει σε αντίστοιχες συστάσεις για τουλάχιστον άλλες τρεις επιχειρήσεις.

    Τον περασμένο Μάιο η Γενική Γραμματεία Προστασίας του Καταναλωτή επέβαλε πρόστιμα συνολικού ύψους 330.000 ευρώ σε πέντε ηλεκτρονικά καταστήματα που ακολουθούσαν αυτές τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Απ’ αυτά τα πέντε eshop μόλις ένα φαίνεται να εξακολουθεί να λειτουργεί. Όλα τα υπόλοιπα έχουν εξαφανιστεί από το Διαδίκτυο. Λίγες ημέρες αργότερα ανακοινώθηκε και η επιβολή προστίμου 300.000 ευρώ σε μια και μόνο εταιρεία που διατηρούσε eshop.

    Οι ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών

    Η πραγματικότητα είναι ότι οι πιθανότητες είσπραξης των προστίμων είναι ελάχιστες. Όπως αναφέρουν ειδικοί του ηλεκτρονικού εμπορίου, ο τρόπος με τον οποίο λειτουργούν αυτές οι επιχειρήσεις επιτρέπει το κλείσιμο τους από την μία στιγμή στην άλλη. Μάλιστα με μια αλλαγή στο όνομα και το λογότυπο, μπορεί το ίδιο ηλεκτρονικό κατάστημα να λειτουργεί… υπό νέα διεύθυνση μέσα ελάχιστο χρονικό διάστημα.

    Η λειτουργία τέτοιων ηλεκτρονικών καταστημάτων μπορεί να γίνει πολύ εύκολα μέσω των ιστοσελίδων σύγκρισης τιμών που προσφέρουν προβολή σε εκατομμύρια καταναλωτές, με ελάχιστα κεφάλαια και προϋποθέσεις. Αν και αυτές οι ιστοσελίδες δεν έχουν καμία ευθύνη για τις αγορές και προειδοποιούν μάλιστα τους επισκέπτες τους για αυτό, η πραγματικότητα είναι ότι προσφέρουν προβολή σε ηλεκτρονικά καταστήματα χωρίς κανένα έλεγχο με μόνη ασφαλιστική δικλείδα για τον υποψήφιο πελάτες τις κριτικές άλλων καταναλωτών.

    Σε κάθε περίπτωση ο Συνήγορος του Καταναλωτή συνιστά στους καταναλωτές να προτιμούν αξιόπιστα και γνωστά ηλεκτρονικά καταστήματα και να αποφεύγουν e-shop που απαιτούν, αποκλειστικά, την προείσπραξη του τιμήματος των αγαθών μέσω πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας, paypal ή τραπεζικού εμβάσματος και δεν διαθέτουν την αντικαταβολή ή την ηλεκτρονική πληρωμή τη στιγμή της παράδοσης του προϊόντος ως εναλλακτικό τρόπο πληρωμής.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Διαβάστε το ΚΕΦΑΛΑΙΟ
    και ηλεκτρονικά στο

    ReadPoint
    Kυκλοφορεί μαζί με το
    FORBES ΟΚΤ 2020