Παρασκευή, 21-Οκτ-2016 08:26
Φιάσκο διαρκείας με τους πλοηγούς στον Πειραιά

Του Χάρη Φλουδόπουλου
Την περασμένη Τρίτη, στα ανοιχτά του Πειραιά είχε συσσωρευτεί ένας μικρός στόλος από μεγάλα εμπορικά πλοία, τα οποία έπεσαν πάνω σε… μποτιλιάρισμα στην προσπάθειά τους να πιάσουν λιμάνι. Αιτία το γεγονός ότι είχε χαλάσει το τελευταίο σκάφος της πλοηγικής υπηρεσίας, το οποίο λίγη ώρα αργότερα επισκευάστηκε με αποτέλεσμα σταδιακά να αποκατασταθεί η ομαλή ροή των πλοίων που προσέγγιζαν το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.
Το φιάσκο της Τρίτης ωστόσο, φαίνεται ότι θα έχει και συνέχεια καθώς από χθες η τελευταία πέμπτη πλοηγίδα έχει εκ νέου εμφανίσει προβλήματα, προμηνύοντας εκ νέου καθυστερήσεις στην ομαλή πρόσβαση των εμπορικών στον Πειραιά.
Ο ρόλος των πλοηγών
Σημειώνεται ότι για τα μεγάλα πλοία (εμπορικά ή κρουαζιερόπλοια) που έρχονται στον Πειραιά απαιτείται η παρουσία στη γέφυρα του πλοίου, πλοηγού, δηλαδή ενός έμπειρου καπετάνιου που να γνωρίζει πολύ καλά το λιμάνι και ο οποίος καλείται να οδηγήσει χωρίς προβλήματα το πλοίο στην προβλήτα. Οι πλοηγοί προκειμένου να επιβιβαστούν στα πλοία χρησιμοποιούν ειδικά πλοιάρια, τις πλοηγίδες.
Η πλοηγική υπηρεσία να σημειωθεί ότι μέχρι πριν λίγα χρόνια υπαγόταν στο ΝΑΤ, ωστόσο αποφασίστηκε να περάσει στο ΥΕΝ, το οποίο έχει και την ευθύνη για την κάλυψη των αναγκών της. Αυτή τη στιγμή λοιπόν από τις 5 πλοηγίδες που υπάρχουν στον Πειραιά, διαθέσιμη μετ΄ εμποδίων είναι μόνο η μία, καθώς δεν αποδεσμεύονται τα απαραίτητα κονδύλια που απαιτούνται για να προχωρήσουν οι επισκευές. Αξίζει να σημειωθεί ότι η πλοηγική υπηρεσία (ο ρόλος της είναι κάτι ανάλογο της υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας) είναι μια οικονομικά κερδοφόρα δραστηριότητα, η οποία δεν επιδοτείται από τον προϋπολογισμό αλλά είναι αυτοχρηματοδοτούμενη.
Τα προβλήματα
Την περασμένη Τρίτη το πρόβλημα που δημιουργήθηκε είχε ως αποτέλεσμα περίπου δέκα πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να παραμένουν στα ανοιχτά του λιμανιού ή δεμένα στις προβλήτες.
Το πρόβλημα γίνεται ακόμη οξύτερο, με δεδομένο ότι στο λιμάνι του Πειραιά φτάνουν κάθε μήνα περί τα 1400 πλοηγούμενα πλοία ή αλλιώς περίπου 45 πλοία την ημέρα. Το πόσο γρήγορα εξυπηρετούνται αυτά τα πλοία αποτελεί και έναν από τους κρίσιμους δείκτες ανταγωνιστικότητας με δεδομένο ότι οι όποιες καθυστερήσεις επιβαρύνουν τους χρήστες με χιλιάδες ευρώ. Και βέβαια εκτός από τα μεγάλα εμπορικά πλοία το πρόβλημα ακουμπά και τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια, η προσέλκυση των οποίων αποτελεί έναν από τους βασικούς στόχους για τον Πειραιά.
Βεβαίως εκτός από τα προβλήματα με τις πλοηγίδες, η πλοηγική υπηρεσία αντιμετωπίζει θέματα υποστελέχωσης αφού υπάρχουν μόλις 21 πλοηγοί και 1 αρχιπλοηγός, που δεν επαρκούν για την κάλυψη των ολοένα αυξανόμενων αναγκών του λιμανιού. Αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα ακόμη εμπόδιο στο δρόμο για την καλύτερη αξιοποίηση και ανάδειξη του λιμανιού του Πειραιά που μετά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ εκτιμάται ότι μπορεί να δημιουργήσει προστιθέμενη αξία 5 δισ. ευρώ για την ελληνική οικονομία (ΙΟΒΕ).
Ωστόσο όσο δεν υλοποιείται από το ΥΕΝ το πρόγραμμα συντήρησης των πλοηγίδων, δεν προχωρά η περαιτέρω στελέχωση της υπηρεσίας και δεν ξεκινά η προμήθεια νέων σκαφών, τα προβλήματα αυτά θα συνεχίζονται και θα επιτείνονται με δεδομένες τις προβλέψεις για ραγδαία αύξηση της κίνησης στον Πειραιά.