Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 19-Νοε-2025 11:37

    Η Stellantis (Peugeot, Fiat, Opel, Jeep) πιέζει την ΕΕ για αναθεώρηση της απαγόρευσης κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035

    Η Stellantis (Peugeot, Fiat, Opel, Jeep) πιέζει την ΕΕ για αναθεώρηση της απαγόρευσης κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Ο πρόεδρος του κολοσσού της αυτοκινητοβιομηχανίας Stellantis, Τζον Έλκαν, απηύθυνε προειδοποίηση προς την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι η επερχόμενη ανακοίνωση για την αυτοκινητοβιομηχανία στις 10 Δεκεμβρίου θα πρέπει να περιλαμβάνει χαλάρωση των πράσινων κανόνων για τα οχήματα, διαφορετικά ο κλάδος κινδυνεύει να βρεθεί σε βαθιά κρίση. Σε συνέντευξή του, ο Έλκαν έκανε λόγο για "σημείο καμπής", τονίζοντας ότι η Ευρώπη καλείται είτε να επιλέξει την ανάπτυξη, όπως έχουν πράξει άλλες περιοχές του κόσμου, είτε να επιταχύνει την πορεία προς την παρακμή.

    Ο Έλκαν, κληρονόμος της ιταλικής οικογένειας Ανιέλι και βασικός μέτοχος των Stellantis και Ferrari, ευθυγραμμίζεται με άλλους επικεφαλής της αυτοκινητοβιομηχανίας που επιδιώκουν να επηρεάσουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πριν από την παρουσίαση του νέου πακέτου πολιτικών για την ενίσχυση ενός κλάδου που απασχολεί πάνω από 13 εκατομμύρια εργαζομένους στην ΕΕ.

    Οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη δεν έχουν επανέλθει στα προ πανδημίας επίπεδα, ενώ οι κινεζικοί κατασκευαστές αυξάνουν το μερίδιό τους χάρη στα τεχνολογικά προηγμένα ηλεκτρικά οχήματα. Παράλληλα, ο εμπορικός πόλεμος που έχει εξαπολύσει ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ διαταράσσει σημαντικά τις παραδοσιακές αλυσίδες εφοδιασμού και τα οικονομικά των ευρωπαϊκών εταιρειών.

    Σε αυτό το περιβάλλον, ο Έλκαν υποστηρίζει ότι η ΕΕ πρέπει να επανεξετάσει τη ρύθμιση που τερματίζει τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με εκπομπές CO2 από το 2035, μια απόφαση που ουσιαστικά σημαίνει το τέλος της παραγωγής κινητήρων εσωτερικής καύσης. Όπως επισημαίνει, οι Βρυξέλλες οφείλουν επίσης να ενθαρρύνουν περισσότερο την απόσυρση παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων, ως μέσο μείωσης των συνολικών εκπομπών αλλά και ενίσχυσης των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων. Παράλληλα, υποστηρίζει την ανάγκη παροχής κινήτρων για την παραγωγή μικρότερων οχημάτων.

    Το πακέτο της Επιτροπής της 10ης Δεκεμβρίου θα περιλαμβάνει αναμόρφωση της νομοθεσίας του 2035, κανονισμό για την "πράσινη" μετάβαση των εταιρικών στόλων, λεπτομέρειες για το πακέτο μπαταριών και ενδεχόμενες απαιτήσεις τοπικού περιεχομένου. Οι περισσότεροι κατασκευαστές, συμπεριλαμβανομένης της Stellantis, ζητούν η αναμορφωμένη νομοθεσία να επιτρέπει "τεχνολογική ουδετερότητα". Αυτό θα έδινε τη δυνατότητα συμμόρφωσης στα μηδενικά όρια εκπομπών όχι μόνο με ηλεκτρικά οχήματα, αλλά και με plug-in υβριδικά, συστήματα επέκτασης αυτονομίας και καθαρότερα εναλλακτικά καύσιμα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κινητήρες εσωτερικής καύσης.

    Ο Έλκαν ζητά επίσης οι ενδιάμεσοι στόχοι μείωσης εκπομπών έως το 2035 να υπολογίζονται με μέσο όρο. Η Επιτροπή έχει ήδη εφαρμόσει ανάλογη ευελιξία για τον στόχο του 2024, επιτρέποντας τριετή μέση τιμή. Ο πρόεδρος της Stellantis προτείνει να επιτραπεί μέσος όρος πενταετίας για την περίοδο 2028-2032, αντί για συγκεκριμένο στόχο το 2030.

    Παρότι στηρίζει την Πρωτοβουλία Μικρών Αυτοκινήτων της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ο Έλκαν απέφυγε να τοποθετηθεί στο αν η πρωτοβουλία πρέπει να περιλαμβάνει και τεχνολογίες πέραν της ηλεκτροκίνησης. Αναφορικά με τις απαιτήσεις τοπικού περιεχομένου που προτείνουν Γαλλία και Ισπανία, δήλωσε ότι πρέπει να ενταχθούν στο πακέτο, χωρίς όμως να καθορίζει ποσοστά ή κριτήρια.

    Κεντρικό σημείο της επιχειρηματολογίας του αποτελεί η ανάγκη για πρόγραμμα απόσυρσης, που θα μειώσει τις εκπομπές απομακρύνοντας τα παλαιότερα οχήματα από τους ευρωπαϊκούς δρόμους και θα επιτρέψει στον κλάδο να λάβει "πίστωση" για τις σχετικές μειώσεις, διευκολύνοντας την επίτευξη των μελλοντικών στόχων.

    Την ίδια ώρα, οι προκλήσεις για τη Stellantis παραμένουν σημαντικές, ιδίως λόγω της αλλαγής πολιτικής στις ΗΠΑ, όπου η κυβέρνηση Τραμπ επέβαλε αύξηση των δασμών στις εισαγωγές αυτοκινήτων από 2,5% σε 15%. Η Stellantis σχεδιάζει επενδυτικό πρόγραμμα 13 δισ. δολαρίων στις ΗΠΑ για την επόμενη τετραετία, ενώ αντίστοιχα σχέδια δεν έχουν δρομολογηθεί για την Ευρώπη.

    Παρά τις προειδοποιήσεις για πτώση, ο όμιλος εμφάνισε καθαρά έσοδα 37,2 δισ. ευρώ το γ' τρίμηνο, αυξημένα κατά 13% σε ετήσια βάση, ενώ ενέκρινε και μέρισμα 2 δισ. ευρώ τον Απρίλιο.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ