Πέμπτη, 27-Νοε-2025 07:30
Fleet analytics και τεχνητή νοημοσύνη το νέο εργαλείο συμμόρφωσης και αποδοτικότητας στη ναυτιλία
Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Η πρόσφατη απόφαση της Διεθνούς Ναυτιλιακής Οργάνωσης (IMO) να μεταθέσει κατά ένα έτος την εφαρμογή του Net-Zero Framework, όπως ανακοινώθηκε στη δεύτερη Έκτακτη Σύνοδο της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC), ανέδειξε μια πραγματικότητα, το ρυθμιστικό πλαίσιο για τις εκπομπές στη ναυτιλία βρίσκεται σε μετάβαση και καθίσταται δύσκολα προβλέψιμο.
Η καθυστέρηση αυτή ενδέχεται να οδηγήσει στη διαμόρφωση ενός αποσπασματικού, πολυεπίπεδου πλαισίου περιορισμού εκπομπών, με διαφορετικές απαιτήσεις ανά περιφέρεια, περιπλέκοντας τον σχεδιασμό συμμόρφωσης των πλοιοκτητών.
Σε αυτό το περιβάλλον, ο κλάδος καλείται όχι μόνο να ανταποκριθεί σε νέα πρότυπα περιβαλλοντικής συμμόρφωσης, αλλά και να αξιοποιήσει προηγμένα εργαλεία διαχείρισης στόλου.
Σύμφωνα με τον Anders Bergh, project execution manager στη Manta Marine Technologies, οι λύσεις fleet analytics αποκτούν κρίσιμη σημασία, τόσο για την αποδοτικότητα και την κερδοφορία όσο και για την προσαρμογή σε μεταβαλλόμενους κανονισμούς.
Οι παραδοσιακές μορφές αναφοράς, όπως τα βασικά πληροφοριακά συστήματα ή το απλό noon reporting, θεωρούνται πλέον ανεπαρκείς, καθώς δεν μπορούν να ανταποκριθούν στην αυξανόμενη ανάγκη για αυτοματοποιημένη, ακριβή και σε πραγματικό χρόνο καταγραφή δεδομένων.
Τα πιο εξελιγμένα συστήματα επιτρέπουν την αυτόματη εισαγωγή στοιχείων κατανάλωσης καυσίμου από αισθητήρες, χωρίς χειροκίνητη επεξεργασία, μειώνοντας σημαντικά τον κίνδυνο σφάλματος. Παράλληλα, λειτουργούν ως εργαλείο επιβεβαίωσης ακρίβειας μέσω διασταύρωσης με στοιχεία ισχύος μηχανής, ταχύτητας και bunker delivery notes (BDNs).
Οι λύσεις αυτές έχουν σχεδιαστεί ώστε να ανταποκρίνονται στις τρέχουσες απαιτήσεις συμμόρφωσης, όπως ο Κανονισμός Παρακολούθησης, Αναφοράς και Επαλήθευσης (MRV), ο Δείκτης Έντασης Άνθρακα (CII), το FuelEU και το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (EU ETS). Με τον τρόπο αυτό, αποφεύγεται η ανάγκη για τεχνητή κατάτμηση ταξιδιών ή επανεπεξεργασία δεδομένων, καθώς οι πληροφορίες διαρθρώνονται αυτόματα σύμφωνα με τα πρότυπα κάθε πλαισίου.
Η αυτοματοποίηση επιτρέπει σημαντική εξοικονόμηση χρόνου, τόσο στα πληρώματα όσο και στο προσωπικό ξηράς, μειώνοντας εργασίες που απαιτούσαν ώρες χειροκίνητης καταχώρισης σε λίγα λεπτά ελέγχου.
Παράλληλα, δημιουργεί ένα αρχείο δεδομένων που μπορεί να αξιοποιηθεί για ανάλυση απόδοσης και εκπαίδευση μοντέλων μηχανικής μάθησης. Η συνδυαστική χρήση αυτόματων και χειροκίνητων δεδομένων δημιουργεί πλατφόρμα για βελτιωμένη επιχειρησιακή αξιολόγηση, ενώ προετοιμάζει τις εταιρείες για μελλοντικές τεχνολογικές εξελίξεις.
Σύμφωνα με τον Bergh, υπάρχουν ήδη περιπτώσεις όπου εκατοντάδες προβλήματα αναφοράς έχουν μηδενιστεί μετά την εγκατάσταση προηγμένων συστημάτων fleet analytics. Αν και η τεχνολογία δεν εξαλείφει τις προκλήσεις που απορρέουν από τη ρυθμιστική αβεβαιότητα, μπορεί να συμβάλλει στη μείωση των επιπτώσεων, δημιουργώντας συνθήκες αξιόπιστης λήψης αποφάσεων.