Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 24-Νοε-2025 08:02

    Η Ε.Ε. αναζητά στρατηγική στη ναυτιλιακή βιομηχανία - Στο προσκήνιο η πρωτοβουλία της Ελίζας Βόζεμπεργκ

    Η Ε.Ε. αναζητά στρατηγική στη ναυτιλιακή βιομηχανία - Στο προσκήνιο η πρωτοβουλία της Ελίζας Βόζεμπεργκ
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη

    Η συζήτηση για τη διαμόρφωση μιας φιλόδοξης Ευρωπαϊκής Ναυτιλιακής Βιομηχανικής Στρατηγικής αναδεικνύεται πλέον σε πολιτική προτεραιότητα, με κεντρικό σημείο αναφοράς την πρωτοβουλία της ευρωβουλευτού και προέδρου της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Ελίζας Βόζεμπεργκ. 

    Σε συνάντηση εργασίας στις Βρυξέλλες, το συμπέρασμα που κυριάρχησε ήταν πως η Ευρώπη χρειάζεται άμεσα ένα συνεκτικό σχέδιο για την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας και της ευρύτερης θαλάσσιας βιομηχανίας, πριν χαθεί έδαφος έναντι τρίτων χωρών.

    Η κυρία Βόζεμπεργκ έθεσε εξαρχής το ζητούμενο, την δημιουργία στρατηγικής που δεν θα περιοριστεί σε περιβαλλοντικούς στόχους ή ρυθμιστικές παρεμβάσεις, αλλά θα στηρίζει ενεργά τη ναυτιλιακή δραστηριότητα ως πυλώνα ευρωπαϊκής ισχύος και οικονομίας. 

    Η τοποθέτησή της λειτούργησε ως βάση για τη συζήτηση, στην οποία συμμετείχαν θεσμικοί εκπρόσωποι και στελέχη της ναυτιλιακής και ναυπηγικής βιομηχανίας.

    Στο επίκεντρο τέθηκαν τέσσερις βασικές προτεραιότητες.

    Πρώτον, η ανταγωνιστικότητα. Επισημάνθηκε ότι χωρίς ισχυρή ευρωπαϊκή ναυτιλία δεν μπορεί να υπάρξει ουσιαστική βιομηχανική βάση στους τομείς ναυπηγικής και ναυτιλιακού εξοπλισμού. 

    Οι συμμετέχοντες υπογράμμισαν ότι απαιτείται "ισότιμο διεθνές πεδίο", μέσω κατάλληλου ρυθμιστικού και φορολογικού πλαισίου, ώστε οι ευρωπαϊκές εταιρείες να μην αποδυναμώνονται από εσωτερικές πολιτικές.

    Δεύτερον, η επένδυση αντί της προστατευτικής πολιτικής. Προτάθηκε να προβλεφθεί υποχρέωση διοχέτευσης των εθνικών εσόδων από το ETS σε δράσεις παραγωγής καθαρής τεχνολογίας και καυσίμων εντός Ευρώπης, προωθώντας την ενεργειακή μετάβαση με ρεαλισμό.

    Τρίτον, η απλοποίηση διαδικασιών. Έγινε πρόταση για μείωση της γραφειοκρατίας κατά τουλάχιστον 25% για τις εταιρείες και 35% για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.

    Τέταρτον, η αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού. Αναγνωρίστηκε ότι μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030 θα απαιτηθεί επιμόρφωση 250.000 ναυτικών σε δεξιότητες που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση.

    Στο πάνελ συμμετείχαν η Φωτεινή Ιωαννίδου (Ευρωπαϊκή Επιτροπή – Waterborne), η Μόνια Ελ Φαζικί (SEA Europe), ο Niels Wammen-Jensen (CLIA) και ο Faïg Abbasov (T&E), οι οποίοι παρείχαν τεχνική, βιομηχανική και περιβαλλοντική οπτική αντίστοιχα. 

    Κοινός παρονομαστής των παρεμβάσεων ήταν ότι μια αποτελεσματική στρατηγική πρέπει να είναι πρακτική, μετρήσιμη και άμεσα εφαρμόσιμη.

    Η πρωτοβουλία Βόζεμπεργκ εκλαμβάνεται ως πολιτική αφετηρία για την επεξεργασία της στρατηγικής αυτής μέσα στους επόμενους μήνες, με προσανατολισμό στην εφαρμογή και όχι στη θεωρητική άσκηση. Το επόμενο στάδιο αναμένεται να περιλαμβάνει συγκεκριμένες προτάσεις προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ