Τρίτη, 28-Οκτ-2025 10:30
Έντονες αντιδράσεις για το βιβλίο του Carlos Tavares-γράφει για διάσπαση της Stellantis
Δέκα μήνες μετά την αποχώρησή του από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Stellantis, ο Carlos Tavares επιστρέφει στο προσκήνιο με αποκαλύψεις που προκαλούν έντονες αντιδράσεις.
Σε νέο βιβλίο του, ο πρώην επικεφαλής του αυτοκινητικού κολοσσού υποστηρίζει ότι η εταιρεία ίσως οδηγηθεί σε διάσπαση των ευρωπαϊκών και αμερικανικών δραστηριοτήτων της, εάν δεν καταφέρει να διατηρήσει την εύθραυστη ισορροπία μεταξύ των τριών βασικών της πυλώνων, της Γαλλίας, της Ιταλίας και των ΗΠΑ.
"Ανησυχώ ότι η τριμερής ισορροπία ανάμεσα στην Ιταλία, τη Γαλλία και τις ΗΠΑ θα σπάσει", γράφει ο Tavares. "Με εμένα εκτός, δεν είμαι σίγουρος ότι τα γαλλικά συμφέροντα που πάντοτε προστάτευα, είτε το πιστεύετε είτε όχι, θα υπερασπιστούν εξίσου καλά".
Η Stellantis σχηματίστηκε το 2021 από τη συγχώνευση της ιταλικής Fiat Chrysler Automobiles (FCA) και της γαλλικής PSA Group, δημιουργώντας έναν παγκόσμιο όμιλο με 14 μάρκες, ανάμεσά τους οι Citroen, Peugeot, Opel, Dodge, Alfa Romeo, Jeep και Maserati.
Παρά το φιλόδοξο ξεκίνημα, η διαχείριση ενός τόσο πολυεθνικού χαρτοφυλακίου αποδεικνύεται ιδιαίτερα δύσκολη, ειδικά εν μέσω στασιμότητας στη ζήτηση, ανόδου των Κινέζων κατασκευαστών και γεωπολιτικών εντάσεων που επηρεάζουν ολόκληρο τον κλάδο.
Ο Tavares, ο οποίος αποχώρησε τον Δεκέμβριο του 2024, άφησε πίσω του έναν όμιλο που αντιμετωπίζει σοβαρές πιέσεις. Οι επιθετικές πολιτικές περικοπών κόστους και η στρατηγική πλήρους μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, οδήγησαν σε πτώση μεριδίου αγοράς και κερδών τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ.
Παράλληλα, η μεταφορά παραγωγικών και μηχανικών δραστηριοτήτων σε χώρες χαμηλότερου κόστους όπως το Μαρόκο, προκάλεσε την οργή των συνδικάτων και την έντονη αντίδραση της ιταλικής κυβέρνησης.
Οι μαζικές απολύσεις και η επιβολή τηλεργασίας οδήγησαν πολλά ανώτατα στελέχη σε αποχωρήσεις, ορισμένοι, μάλιστα, κατέληξαν στην κινεζική BYD, η οποία επεκτείνει ταχύτατα την παρουσία της στην Ευρώπη.
Στο βιβλίο του, ο Tavares προειδοποιεί ότι η Stellantis κινδυνεύει να διασπαστεί, αν δεν υπάρξει συντονισμένη προσπάθεια για διατήρηση της ενότητας.
Ένα από τα πιθανά σενάρια, όπως αναφέρει, θα ήταν ένας Κινέζος κατασκευαστής να εξαγοράσει τις ευρωπαϊκές δραστηριότητες, ενώ οι Αμερικανοί να αναλάβουν εκ νέου τον πλήρη έλεγχο των Jeep, Ram, Dodge και Chrysler.
Κατά τον ίδιο, αυτό θα επέτρεπε σε κάθε πλευρά να επικεντρωθεί στις δικές της αγορές, όπως έκανε η General Motors την τελευταία δεκαετία.
Μετά από μήνες αναζήτησης, τον Ιούνιο του 2025, τη θέση του CEO ανέλαβε ο Antonio Filosa, ο οποίος για χρόνια είχε εργαστεί στη Λατινική Αμερική για λογαριασμό της Fiat Chrysler.
Ο Filosa, που χαρακτηρίζεται από τον Tavares ως "λογική και ορθολογική επιλογή", καλείται να σταθεροποιήσει τον όμιλο σε μια περίοδο οικονομικών πιέσεων και εμπορικών ανακατατάξεων λόγω των δασμών του προέδρου Trump, οι οποίοι έχουν ανατρέψει τις παγκόσμιες ισορροπίες στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Ο νέος CEO έχει ήδη αναστείλει ορισμένες ευρωπαϊκές επενδύσεις και έχει δεσμευθεί να επενδύσει περίπου 12 δισ. ευρώ στις ΗΠΑ, την πιο κερδοφόρα αγορά της Stellantis.
Η κίνηση αυτή έχει προκαλέσει ανησυχία στα ευρωπαϊκά συνδικάτα, ιδίως στη Γαλλία και την Ιταλία, ενώ μεγάλο μέρος της νέας διοικητικής ομάδας του προέρχεται από το πρώην δίκτυο της Fiat Chrysler.
Παράλληλα, η εταιρεία έχει προχωρήσει σε προσωρινό κλείσιμο αρκετών εργοστασίων στην Ευρώπη, καθώς η παραγωγική δυναμικότητα παραμένει χαμηλή.
Ο Filosa τόνισε πρόσφατα στα ιταλικά συνδικάτα ότι απαιτούνται πιο ευέλικτοι ευρωπαϊκοί κανονισμοί για τις εκπομπές ρύπων, προκειμένου να ενισχυθεί ξανά η τοπική παραγωγή.
Ενώ η Stellantis προσπαθεί να επαναπροσδιορίσει τη στρατηγική της, οι δηλώσεις του Tavares έρχονται να ταράξουν τα νερά. Ο ίδιος επιμένει ότι δεν εξαναγκάστηκε σε αποχώρηση, αν και παραδέχεται πως "θα μπορούσε να είχε κάνει πολλά πράγματα διαφορετικά".
Το αν οι προειδοποιήσεις του επαληθευτούν ή όχι, μένει να φανεί. Το βέβαιο είναι ότι η Stellantis, με τις βαθιές ευρωπαϊκές ρίζες και την αμερικανική ισχύ της, βρίσκεται σήμερα σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα στο topgeargreece.gr
¨Ενα εντυπωσιακό, φουτουριστικό concept παρουσίασε στο Japan Mobility Show η Toyota για να μας δείξει πως θέλει να είναι η Corolla του μέλλοντος.
Η Google και η Ford ένωσαν δυνάμεις για να χαρτογραφήσουν μια από τις πιο απαιτητικές διαδρομές off road του πλανήτη, μήκους πάνω από 9.000 χιλιόμετρα, διαθέσιμης πλέον στο Google Maps.
Νέα έρευνα του Πανεπιστημίου Stanford καταρρίπτει όσα γνωρίζαμε για τη χρήση και την λειτουργία των μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων και αλλάζει την καθημερινή οδήγηση.
Το νέο μοντέλο της Voge φιλοδοξεί να γίνει το "best seller" σε μια άκρως ανταγωνιστική κατηγορία, αυτή των μεσαίων adventure μοτοσυκλετών.
Ευρύχωρο οικογενειακό SUV με έναν ή δυο ηλεκτροκινητήρες που στην έκδοση Long Range με την μεγάλη μπαταρία των 100 kWh έχει εντυπωσιακή αυτονομία, ακόμα και σε ταξίδι.
Το Audi R8 μπορεί να έχει σταμάτησει να παράγεται, αλλά η διαφήμιση του 2014 χωρίς σενάριο και μουσική επένδυση, παραμένει ένας ύμνος στον ήχο και την ψυχή του θρυλικού V10.
Ο αρχικός σχεδιασμός ήταν ο διάδοχος του A110 να είναι αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο, όμως με πρόσφατες δηλώσεις του ο CEO της Alpine, Philippe Krief, έρχεται να ανατρέψει τα δεδομένα.
76 χρόνια μετά την πρώτη νίκη της Ferrari στον 24ωρο αγώνα του Le Mans βγαίνει από το Maranello το πρώτο ψηφιακό NFT Hypercar της φίρμας.
Με πάνω από 200 μονάδες στην επικράτεια, αυτή η χώρα καλύπτει το 50% της εθνικής ανάγκης σε ανακύκλωση μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων, ξεπερνώντας τους στόχους της Ευρώπης για το 2031.
Μπαταρίες EV που εκτινάσσονται σε απόσταση 3-6 μέτρων από το όχημα, είναι η λύση που πρότειναν οι κινέζοι για την προστασία των επιβατών από πιθανή φωτιά, μεταθέτοντας όμως το πρόβλημα σε αυτούς που...
Η Τροχαία προχώρησε σε μια ακόμη επιχείρηση και "χάλασε" κόντρες μοτοσυκλετών που είχαν κλειστεί μέσω διαδικτύου. Τα πρόστιμα ήταν χιλιάδες ευρώ και έγιναν δύο συλλήψεις.
Η Toyota ανακοινώνει επίσημα την ημερομηνία διακοπής της παραγωγής ενός θρυλικού μοντέλου. Ωστόσο υπάρχουν και κάποια ευχάριστα νέα.
Η Rolls-Royce Phantom συμπλήρωσε έναν αιώνα ζωής και το γιορτάζει με την συλλεκτική έκδοση Centenary Private Collection, που ανεβάζει την έννοια της εξατομίκευσης σε άλλο επίπεδο.
Το Grand Prix του Μεξικού ξεκίνησε επεισοδιακά και συνεχίστηκε με εντυπωσιακές και αμφίρροπες μονομαχίες μέχρι την καρό σημαία την οποία πήρε πρώτος ο Lando Norris.