Σάββατο, 20-Σεπ-2025 08:00
Πώς η Volkswagen ξεπέρασε την Tesla στα ηλεκτρικά ΙΧ στην Ευρώπη

Το 2015 η Volkswagen βρισκόταν σε μια βαθιά κρίση που απειλούσε ακόμα και την ίδια της την ύπαρξη. Τον Σεπτέμβριο εκείνης της χρονιάς αποκαλύφθηκε το σκάνδαλο "Dieselgate": η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είχε εξοπλίσει εκατομμύρια οχήματα με λογισμικό που παραποιούσε τα αποτελέσματα των εκπομπών ρύπων, εξαπατώντας καταναλωτές και ρυθμιστικές αρχές. Η αποκάλυψη αυτή προκάλεσε τεράστιο πλήγμα στη φήμη της VW και κόστισε στην εταιρεία πάνω από 32 δισ. ευρώ σε πρόστιμα, δικαστικά έξοδα και ανακλήσεις οχημάτων. Το Dieselgate αποτέλεσε "πολιτική και ηθική καταστροφή", όπως το χαρακτήρισε ο τότε προσωρινός πρόεδρος Berthold Huber, ενώ ο Wolfgang Porsche, μέλος της οικογένειας η οποία ελέγχει τον όμιλο, το περιέγραψε ως "κρίση εμπιστοσύνης".
Για να ανακτήσει τη χαμένη εμπιστοσύνη και να αποκαταστήσει το "πράσινο" προφίλ της, η Volkswagen στράφηκε με αποφασιστικότητα προς την ηλεκτροκίνηση. Το 2021 ανακοίνωσε φιλόδοξους στόχους, μεταξύ των οποίων και η πρόθεση να ξεπεράσει παγκοσμίως σε πωλήσεις τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Tesla μέχρι το 2025. Ωστόσο, τα πρώτα βήματα δεν ήταν εύκολα. Μοντέλα όπως το ID.3 αντιμετώπισαν προβλήματα λογισμικού, ενώ η ανταπόκριση των Ευρωπαίων καταναλωτών στα ηλεκτρικά οχήματα ήταν διστακτική. Παράλληλα, στην Κίνα, όπου η ζήτηση για EV αυξάνεται εκθετικά, η VW ήταν αργή στην ανάπτυξη ανταγωνιστικών μοντέλων, επιτρέποντας σε τοπικούς κατασκευαστές όπως η BYD να κυριαρχήσουν.
Στην αμερικανική αγορά, οι καταναλωτές δεν ενθουσιάστηκαν ιδιαίτερα από τις ηλεκτρικές προτάσεις της VW, γεγονός που περιόρισε τη διεθνή δυναμική της εταιρείας.
Τρία χρόνια πριν, με την ανάληψη της ηγεσίας της από τον Oliver Blume, πρώην CEO της Porsche, ξεκίνησε μια νέα φάση ανασυγκρότησης και στροφής προς την τεχνολογική καινοτομία. Ο Blume επέκτεινε τη συνεργασία με νεοφυείς εταιρείες λογισμικού και κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, εστιάζοντας στην αναβάθμιση των προϊόντων και στη μείωση κόστους.
Μάρκες όπως Audi, Porsche και η κύρια μάρκα Volkswagen προχώρησαν σε αυστηρή περιστολή δαπανών, ενώ πιο προσιτές φίρμες, όπως η Cupra και η Skoda, επικεντρώθηκαν σε δευτερεύουσες αγορές, κερδίζοντας σημαντικό έδαφος.
Τον Σεπτέμβριο, η Volkswagen θα παρουσιάσει το νέο της ηλεκτρικό μοντέλο, το ID.2all, ένα hatchback με αρχική τιμή στα 25.000 ευρώ, το οποίο φιλοδοξεί να αποτελέσει το "όχημα εκκίνησης" μιας νέας εποχής ανάπτυξης. Ο Blume μιλά για "ολική επίθεση μοντέλων" με 30 νέα αυτοκίνητα το 2024 και αντίστοιχο αριθμό και φέτος, παρότι το περιβάλλον παραμένει ιδιαίτερα απαιτητικό.
Τα αποτελέσματα ήδη φαίνονται. Κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους, οι πωλήσεις της Volkswagen αυξήθηκαν, χάρη σε άνοδο 38% στις παγκόσμιες παραδόσεις ηλεκτρικών οχημάτων σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Τα ανανεωμένα μοντέλα της σειράς ID, όπως το hatchback, το SUV crossover και το μεγάλο σεντάν, κερδίζουν θετικές κριτικές για τους σύγχρονους εσωτερικούς χώρους και το αναβαθμισμένο λογισμικό.
Στην Ευρώπη, τα τελευταία ηλεκτρικά αυτοκίνητα της VW πωλούνται πλέον περισσότερο από τα αντίστοιχα της Tesla, εν μέρει λόγω των πολιτικών αντιπαραθέσεων στις οποίες εμπλέκεται ο Elon Musk, αλλά και εξαιτίας της βελτιωμένης τους ποιότητας. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ο όμιλος Volkswagen θα είναι ο κορυφαίος κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη το 2025, ξεπερνώντας ανταγωνιστές όπως η Tesla, η Stellantis και η Renault.
Στην Κίνα, τα πρώτα ηλεκτρικά μοντέλα που αναπτύχθηκαν με συνεργάτες τοπικής αγοράς αναμένεται να βγουν στις βιτρίνες μέσα στο 2026, σηματοδοτώντας μια σημαντική επέκταση για τη VW σε μία από τις πλέον δυναμικές αγορές της ηλεκτροκίνησης παγκοσμίως.
Ο προκάτοχος του Blume, Herbert Diess, είχε ορίσει την ηλεκτροκίνηση ως "στρατηγική καρδιά" της VW από την πρώτη στιγμή μετά το Dieselgate. Είχε ιδρύσει μια εσωτερική ομάδα για ανάπτυξη λογισμικού και είχε επενδύσει σε έξι εργοστάσια μπαταριών στην Ευρώπη, με στόχο την παραγωγή 3 εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων μέχρι το 2023. Παρ’ όλα αυτά, το εγχείρημα δεν πήγε όπως σχεδιάστηκε.
Το ID.3 είχε προβλήματα λογισμικού που προκαλούσαν απότομο φρενάρισμα, ενώ η έλλειψη δυνατοτήτων αναβάθμισης μέσω διαδικτύου έθετε σε μειονεκτική θέση τη VW έναντι της Tesla, που ενημερώνει τα αυτοκίνητά της άμεσα και εξ αποστάσεως. Επιπλέον, οι Κινέζοι κατασκευαστές είχαν ήδη κατακτήσει σημαντικό μερίδιο της αγοράς με πιο φθηνά και καλύτερα μοντέλα.
Το αποτέλεσμα ήταν η αποπομπή του Diess και η ανάληψη της ηγεσίας από τον Blume, ο οποίος με στρατηγικές συνεργασίες με εταιρείες όπως η κινεζική Xpeng και η αμερικανική Rivian κατάφερε να περιορίσει το κόστος και να βελτιώσει την τεχνολογία.
Παράλληλα, η VW προχώρησε σε σημαντική μείωση προσωπικού κατά 35.000 θέσεις στον βασικό της τομέα και στην αναπροσαρμογή της παραγωγικής της δυναμικότητας στη Γερμανία, προκειμένου να αυξήσει την αποδοτικότητα.
Οι μάρκες Porsche και Audi, που υφίστανται πιέσεις από τις πολιτικές αποφάσεις για τους δασμούς στις ΗΠΑ και από την πτώση της πολυτελούς κατανάλωσης στην Κίνα, εφαρμόζουν επίσης προγράμματα περικοπών.
Παρά τις δυσκολίες, ο Blume παραμένει αισιόδοξος και επιμένει πως η VW έχει μπει σε σωστή τροχιά, με την παρουσίαση πολλών νέων ηλεκτρικών μοντέλων, όπως αναμένεται και στην επερχόμενη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου στο Μόναχο.
Το πιο σημαντικό, σύμφωνα με τον CEO της VW, είναι η προσαρμογή στα νέα δεδομένα της αγοράς. Η πολιτική αβεβαιότητα στις ΗΠΑ, η συγκρατημένη ζήτηση στην Ευρώπη και η αύξηση της προτίμησης σε υβριδικά στην Κίνα απαιτούν ευελιξία και αναθεώρηση της επιχειρηματικής στρατηγικής.
"Οι συνθήκες των προηγούμενων δεκαετιών – ελεύθερο εμπόριο, παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη, περιορισμένος ανταγωνισμός – δεν ισχύουν πλέον", τονίζει ο Blume. Η Volkswagen οφείλει να συνεχίσει να καινοτομεί, να εκμεταλλεύεται τις συνεργασίες και να προσφέρει ποιοτικά και προσιτά ηλεκτρικά οχήματα.
Απόδοση - Επιμέλεια: Γιώργος Δ. Παυλόπουλος