Η εισβολή ρωσικών drones στην Πολωνία έχει αναζωπυρώσει τις ανησυχίες για την ασφάλεια των πολιτικών αερομεταφορών στην Ευρώπη, σύμφωνα με ειδικούς στον τομέα της αεροπορίας και των ασφαλειών, η τελευταία αναταραχή που αντιμετωπίζουν οι αεροπορικές εταιρείες λόγω της κλιμάκωσης των παγκόσμιων συγκρούσεων.
Υπενθυμίζεται ότι νωρίς την Τετάρτη, η Πολωνία κατέρριψε drones στον εναέριο χώρο της με την υποστήριξη στρατιωτικών αεροσκαφών από τους συμμάχους της στο ΝΑΤΟ, η πρώτη φορά που ένα μέλος της δυτικής στρατιωτικής συμμαχίας είναι γνωστό ότι έχει πυροβολήσει κατά τη διάρκεια του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Τα αεροδρόμια Chopin και Modlin της Βαρσοβίας, καθώς και τα αεροδρόμια Rzeszow και Lublin στην ανατολική πλευρά της χώρας, έκλεισαν προσωρινά πριν επαναλάβουν τις πτήσεις τους, σύμφωνα με το Reuters.
Οι χώρες που συνορεύουν με την Ουκρανία έχουν αναφέρει περιστασιακές εισόδους ρωσικών πυραύλων ή drones στον εναέριο χώρο τους από την εισβολή της Ρωσίας το 2022, αλλά όχι σε τόσο μεγάλη κλίμακα, και δεν είναι γνωστό να τα έχουν καταρρίψει.
Η εξάπλωση των ζωνών σύγκρουσης σε όλο τον κόσμο έχει αυξήσει το βάρος στις αεροπορικές εταιρείες όσον αφορά τις λειτουργίες και την κερδοφορία τους, επιδεινώνοντας τα προβλήματα ασφάλειας και διαταράσσοντας τις μετακινήσεις.
Με το κλείσιμο του εναέριου χώρου γύρω από τη Ρωσία και την Ουκρανία, σε ολόκληρη τη Μέση Ανατολή, μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν, καθώς και σε τμήματα της Αφρικής, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν λιγότερες επιλογές δρομολογίων.
Οι παρακάμψεις αυξάνουν το κόστος καυσίμων των αεροπορικών εταιρειών και επιμηκύνουν τη διάρκεια των ταξιδιών. Ο Eurocontrol, ένας οργανισμός συντονισμού 41 χωρών, δήλωσε ότι το κλείσιμο του εναέριου χώρου της Ουκρανίας έχει αυξήσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση στον εναέριο χώρο της περιοχής.
Από τον Οκτώβριο του 2023, πολλές διεθνείς αεροπορικές εταιρείες έχουν αναστείλει τις πτήσεις προς την περιοχή λόγω φόβων για παρεμβολές από πυραύλους και drones.
Το περιστατικό με το drone της Τετάρτης ακολούθησε την απόπειρα του Ισραήλ την Τρίτη να σκοτώσει τους πολιτικούς ηγέτες της Χαμάς στην πρωτεύουσα του Κατάρ, Ντόχα.
Οι ανησυχίες για περαιτέρω διαταραχές στον ταξιδιωτικό κλάδο άσκησαν πίεση στις μετοχές των αεροπορικών εταιρειών. Οι μετοχές της IAG, ιδιοκτήτριας της British Airways, σημείωσαν πτώση 4,1%, η easyJet υποχώρησε 2,2% στο χαμηλότερο επίπεδό της από τον Απρίλιο, ενώ η Lufthansa και η Ryanair σημείωσαν επίσης πτώση 2,2% στο κλείσιμο των συναλλαγών.
Οι διαταραχές στις πτήσεις ήταν σχετικά περιορισμένες, καθώς η εισβολή των drone συνέβη νωρίς το πρωί, πριν πολλές αεροπορικές εταιρείες ξεκινήσουν τις πτήσεις τους.
Η πολωνική αεροπορική εταιρεία LOT ανακατεύθυνε ορισμένες πτήσεις προς τη δυτική Πολωνία και δήλωσε ότι αναμένει ακυρώσεις και καθυστερήσεις.
Ένας εκπρόσωπος της αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους Wizz Air, η οποία δραστηριοποιείται στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, δήλωσε ότι οι ομάδες ασφαλείας της "παρακολουθούσαν στενά" την κατάσταση και προσαρμόζονταν τα δρομολόγια των πτήσεων μετά το κλείσιμο των αεροδρομίων.
Ο Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης δήλωσε ότι δεν ήταν απαραίτητη η έκδοση προειδοποίησης για την εισβολή των drones λόγω του προσωρινού χαρακτήρα της, προσθέτοντας ότι οι αεροπορικές αρχές της Πολωνίας ήταν σε θέση να χειριστούν επαρκώς το περιστατικό.
Οι αναλυτές του τομέα της αεροπορίας αναφέρουν ότι οι αεροπορικές εταιρείες είναι όλο και πιο επιφυλακτικές όσον αφορά τους κινδύνους που ενέχουν οι εισβολές σε ζώνες πολιτικών πτήσεων.
"Αυτό είναι ένα προειδοποιητικό σήμα, νομίζω, για όλους στην Ευρώπη που μπορούν να περιμένουν κάτι τέτοιο να συμβαίνει πιο συχνά", δήλωσε ο Eric Schouten, επικεφαλής της εταιρείας συμβούλων ασφαλείας Dyami.
Δύο ανώτερες πηγές της αγοράς ασφάλισης αεροπορικών μεταφορών δήλωσαν ότι η αγορά παρακολουθεί στενά τα γεγονότα στην Πολωνία και το Κατάρ.
Εάν η αγορά αντιληφθεί ότι οι εισβολές ρωσικών drone στον πολωνικό εναέριο χώρο γίνονται συστηματικές και σκόπιμες ή ότι οι ισραηλινές αεροπορικές επιδρομές στη Μέση Ανατολή είναι πιθανό να συνεχιστούν, αυτό θα θέσει σοβαρά ερωτήματα για τις ασφαλιστικές εταιρείες, πρόσθεσε μια πηγή.
Οι LOT, Lufthansa, Ryanair και airBaltic δεν απάντησαν αμέσως στα αιτήματα για σχόλια.
Η πολιτική αεροπορική αρχή και η υπηρεσία αεροναυτιλίας της Πολωνίας δεν απάντησαν σε αίτημα για σχόλιο σχετικά με πρόσθετα μέτρα που έχουν ληφθεί για τη διασφάλιση της ασφάλειας του εναέριου χώρου.
Το χειρότερο σενάριο
Μετά το περιστατικό με το drone, οι αεροπορικές εταιρείες ενδέχεται να επανεξετάσουν τις εκτιμήσεις κινδύνου τους στην Πολωνία, δήλωσε ο Matthew Borie, διευθυντής πληροφοριών της εταιρείας συμβούλων αεροπορικών κινδύνων Osprey Flight Solutions.
Ενδέχεται να εξετάσουν το ενδεχόμενο να πετούν πιο δυτικά στην Πολωνία, μακριά από τα σύνορα της Ρωσίας, της Ουκρανίας και της Λευκορωσίας, να πραγματοποιούν πτήσεις κατά τη διάρκεια της ημέρας και να μεταφέρουν επιπλέον καύσιμα για να αντιμετωπίσουν πιθανές εκτροπές, είπε, παρόμοια με τα μέτρα που έχουν ληφθεί στη Μέση Ανατολή.
Το χειρότερο σενάριο για τις αεροπορικές εταιρείες που πετούν κοντά σε ζώνη σύγκρουσης είναι να χτυπηθεί ένα αεροπλάνο — είτε τυχαία είτε σκόπιμα — από όπλα.
Από το 2001, έξι εμπορικά αεροσκάφη έχουν καταρριφθεί ακούσια, ενώ άλλα τρία έχουν γλιτώσει κατά ένα τρίχα, σύμφωνα με την Osprey.
Σε ένα τέτοιο περιστατικό, τον Δεκέμβριο, μια πτήση της Azerbaijan Airlines συνετρίβη στο Καζακστάν, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 38 άτομα. Το αεροσκάφος καταρρίφθηκε κατά λάθος από τις ρωσικές αεροπορικές άμυνες, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν και πηγές του Reuters.
Το 2020, ένα ουκρανικό επιβατικό αεροσκάφος καταρρίφθηκε κατά λάθος από ιρανικούς αεροπορικούς αμυντικούς.
"Αν αυτό συμβαίνει συχνότερα, πρέπει πραγματικά να καταλάβουμε τι συμβαίνει... Τι μπορεί να πάει στραβά; Πάντα λέω ότι η εσφαλμένη αναγνώριση είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος", πρόσθεσε ο Schouten.