Τετάρτη, 10-Σεπ-2025 07:30
Μικτή εικόνα στην αγορά ναυτασφαλίσεων με κύκλο εργασιών 39,9 δισ. δολ.

Tου Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Μικτή εικόνα παρουσιάζει η παγκόσμια αγορά θαλάσσιων ασφαλίσεων, σύμφωνα με την ετήσια ανάλυση της Διεθνούς Ένωσης Ναυτασφαλιστών (IUMI) στη Σιγκαπούρη. Παρότι τα τελευταία δύο χρόνια οι ζημιές ήταν περιορισμένες και η αγορά εμφάνισε σταθερότητα, το 2025 δείχνει ήδη σημάδια αυξημένης πίεσης.
Η συνολική παραγωγή ασφαλίστρων αυξήθηκε το 2024 κατά 1,5%, φτάνοντας τα 39,92 δισ. δολάρια. Το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής αφορά την ασφάλιση φορτίων (57,23%), ενώ ακολουθούν οι ασφαλίσεις πλοίων (23,51%), η υπεράκτια ενέργεια (11,71%) και η ευθύνη πλην P&I (7,55%).
Ο επικεφαλής αναλυτής της IUMI, Veith Huesmann, ανέφερε ότι οι αλλαγές στα ασφάλιστρα συνδέονται συνήθως με την πορεία του παγκόσμιου εμπορίου, τις αυξήσεις στις αξίες των πλοίων και την τιμή του πετρελαίου, που επηρεάζει την υπεράκτια ενέργεια. "Το 2024, ωστόσο, αυτές οι παράμετροι δεν έπαιξαν θετικό ρόλο" σημείωσε.
Η εικόνα στις ζημιές ήταν θετική για το 2023 και το 2024, με τα ασφάλιστρα πλοίων και φορτίων να εμφανίζουν ικανοποιητικούς δείκτες ζημιών. Ωστόσο, οι ασφαλιστές προειδοποιούν ότι οι προκλήσεις παραμένουν: πλοία μεγαλύτερου μεγέθους, οι πιέσεις για μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα, οι λανθασμένες δηλώσεις φορτίων, οι συσσωρεύσεις και οι φωτιές σε πλοία σε ζώνες υψηλού κινδύνου.
Στην αγορά ασφάλισης πλοίων (hull), η γήρανση του παγκόσμιου στόλου δημιουργεί αυξημένα προβλήματα. Η καθυστέρηση στη διάλυση πλοίων οδηγεί σε περισσότερες μηχανικές ζημιές, ενώ αυξάνονται και τα περιστατικά φωτιάς σε πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων και εμπορευματοκιβωτίων.
Ο Jun Lin, πρόεδρος της Επιτροπής Στοιχείων & Στατιστικών της IUMI, υπογράμμισε ότι το 2025 έχει ήδη περισσότερα σοβαρά περιστατικά: "Βλέπουμε αύξηση σε προσάραξεις, μεγάλες φωτιές και πολεμικές απώλειες. Ένας γηράσκων στόλος φέρνει μεγαλύτερες ανάγκες συντήρησης και προκλήσεις για την ευημερία των ναυτικών".
Η IUMI τονίζει ότι η αγορά θαλάσσιων ασφαλίσεων παραμένει ισχυρή, αλλά οι ασφαλιστές στρέφονται σε αυστηρότερη αξιολόγηση κινδύνων και στενότερη συνεργασία με τη ναυτιλιακή βιομηχανία για την πρόληψη ζημιών. Η πρόκληση είναι η διαχείριση ενός πιο σύνθετου περιβάλλοντος, με ταυτόχρονες πιέσεις από την τεχνολογία, το περιβάλλον και τη γεωπολιτική αστάθεια.