Τετάρτη, 23-Ιουλ-2025 07:43
ΗΠΑ: Συμφωνία με την Ιαπωνία για δασμούς 15%

Σε συμφωνία με την Ιαπωνία ήρθε ο Ντόναλντ Τραμπ, για τις διμερείς εμπορικές συναλλαγές, η οποία συμπεριλαμβάνει την επιβολή επιπρόσθετων τελωνειακών δασμών 15% στα ιαπωνικά προϊόντα που εισάγονται στις ΗΠΑ.
"Μόλις ολοκληρώσαμε τεράστια συμφωνία (για το εμπόριο) με την Ιαπωνία, ίσως τη μεγαλύτερη που κλείστηκε ποτέ", ανέφερε ο ρεπουμπλικάνος μέσω Truth Social, κάνοντας λόγο περί ιαπωνικών "επενδύσεων", ύψους 550 δισ. δολαρίων, "υπό δική μου κατεύθυνση", στην αμερικανική οικονομία και περί συνεπαγόμενης δημιουργίας εκατοντάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας. Στο πλαίσιο της διευθέτησης, η Ιαπωνία θα πληρώνει ανταποδοτικούς δασμούς 15% στις ΗΠΑ", πρόσθεσε.
Η συμφωνία που κλείστηκε ανάμεσα στην Ουάσιγκτον και στο Τόκιο προβλέπει ότι οι δασμοί που επιβάλλονται από τις ΗΠΑ στα ιαπωνικά αυτοκίνητα που εξάγονται στην αμερικανική αγορά θα κατέβουν στο 15%, ανέφεραν σήμερα ιαπωνικά μέσα ενημέρωσης.
Επί του παρόντος, οι δασμοί σε ιαπωνικά οχήματα, ανταλλακτικά ή συστατικά εξαγόμενα στις ΗΠΑ ανέρχονται στο 25%.
Κατά τη δημόσια τηλεόραση NHK και την εφημερίδα Asahi, οι τελωνειακοί δασμοί θα υποδιπλασιαστούν (στο 12,5%) και σ’ αυτούς θα προστεθούν προϋπάρχοντες, που ήταν 2,5%.
Τα αυτοκίνητα αποτελούν περισσότερο από το ένα τέταρτο του συνόλου των ιαπωνικών εξαγωγών προς τις Ηνωμένες Πολιτείες.
"Μόλις υπέγραψα τη μεγαλύτερη ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ στην ιστορία με την Ιαπωνία", δήλωσε ο Τραμπ στην πλατφόρμα του Truth Social. "Αυτή είναι μια πολύ συναρπαστική στιγμή για τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και κυρίως για το γεγονός ότι θα συνεχίσουμε να έχουμε πάντα μια εξαιρετική σχέση με τη χώρα της Ιαπωνίας", πρόσθεσε.
Το αμερικανικό επενδυτικό πακέτο περιλαμβάνει δάνεια και εγγυήσεις από ιδρύματα που συνδέονται με την ιαπωνική κυβέρνηση ύψους έως και 550 δισ. δολαρίων για να μπορέσουν οι ιαπωνικές επιχειρήσεις "να δημιουργήσουν ανθεκτικές αλυσίδες εφοδιασμού σε βασικούς τομείς όπως τα φαρμακευτικά προϊόντα και οι ημιαγωγοί", δήλωσε ο Ισίμπα.
Η Ιαπωνία θα αυξήσει επίσης τις αγορές αγροτικών προϊόντων, όπως το αμερικανικό ρύζι, δήλωσε αξιωματούχος της κυβέρνησης Τραμπ. Ο Ισίμπα δήλωσε ότι το μερίδιο των εισαγωγών ρυζιού από τις ΗΠΑ μπορεί να αυξηθεί σύμφωνα με το υφιστάμενο πλαίσιο, αλλά ότι η συμφωνία "δεν θα θυσιάσει την ιαπωνική γεωργία".
Η ανακοίνωση πυροδότησε ράλι στις ιαπωνικές μετοχές, με τον δείκτη αναφοράς Nikkei να σκαρφαλώνει 2,6% στο υψηλότερο επίπεδο του τελευταίου έτους. Οι μετοχές των αυτοκινητοβιομηχανιών σημείωσαν ιδιαίτερη άνοδο, με την Toyota να σημειώνει άνοδο άνω του 11% και τις Honda και Nissan να καταγράφουν "άλμα" άνω του 8%.
Η πληθωρικότητα επεκτάθηκε και στις μετοχές των νοτιοκορεατικών αυτοκινητοβιομηχανιών, καθώς η συμφωνία με την Ιαπωνία υποδαύλισε την αισιοδοξία ότι η Νότια Κορέα θα μπορούσε να επιτύχει μια ανάλογη συμφωνία. Το γεν σταθεροποιήθηκε ελαφρώς έναντι του δολαρίου, ενώ τα futures των ευρωπαϊκών και αμερικανικών μετοχικών δεικτών κινήθηκαν ανοδικά.
Ο ιάπωνας πρωθυπουργός Σιγκέρου Ισίμπα δήλωσε σήμερα πως μένει ακόμη να εξετάσει τις λεπτομέρειες της διμερούς συμφωνίας για το εμπόριο που ανακοίνωσε πως κλείστηκε ο Ντόναλντ Τραμπ προτού κάνει οποιοδήποτε σχόλιο.
"Όσον αφορά την ερμηνεία για την έκβαση των διαπραγματεύσεων, δεν είμαι σε θέση να τη συζητήσω παρά αφού εξετάσω προσεκτικά τις λεπτομέρειες των συνομιλιών και της συμφωνίας", είπε ο κ. Ισίμπα στον Τύπο στο Τόκιο, ερωτηθείς σχετικά με την ανακοίνωση που έκανε χθες Τρίτη ο κ. Τραμπ.
Ο ιάπωνας πρωθυπουργός έχει πάρει την απόφαση να παραιτηθεί ως τα τέλη του Αυγούστου, αναφέρει σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας Mainichi.
Ωστόσο, οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξέφρασαν τη δυσαρέσκειά τους για τη συμφωνία, εκφράζοντας ανησυχίες σχετικά με ένα εμπορικό καθεστώς που θα μπορούσε να μειώσει τους δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την Ιαπωνία στο 15%, ενώ θα άφηνε τους δασμούς στις εισαγωγές από τον Καναδά και το Μεξικό στο 25%.
"Οποιαδήποτε συμφωνία που χρεώνει χαμηλότερο δασμό για τις ιαπωνικές εισαγωγές με σχεδόν καθόλου αμερικανικό περιεχόμενο από τον δασμό που επιβάλλεται στα οχήματα βορειοαμερικανικής κατασκευής με υψηλό αμερικανικό περιεχόμενο είναι μια κακή συμφωνία για την αμερικανική βιομηχανία και τους αμερικανούς εργαζόμενους στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας", δήλωσε ο Matt Blunt, επικεφαλής του Αμερικανικού Συμβουλίου Πολιτικής Αυτοκινήτου, το οποίο εκπροσωπεί τη General Motors Ford και τη μητρική εταιρεία της Chrysler Stellantis.
Τα αυτοκίνητα αποτελούν ένα τεράστιο μέρος του εμπορίου ΗΠΑ-Ιαπωνίας, αλλά σχεδόν το σύνολό τους είναι μονόδρομος για τις ΗΠΑ από την Ιαπωνία, γεγονός που έχει ενοχλήσει εδώ και καιρό τον Τραμπ. Το 2024, οι ΗΠΑ εισήγαγαν πάνω από 55 δισ. δολάρια σε οχήματα και ανταλλακτικά αυτοκινήτων, ενώ μόλις πάνω από 2 δισ. δολάρια πωλήθηκαν στην ιαπωνική αγορά από τις ΗΠΑ.
Το αμφίδρομο εμπόριο μεταξύ των δύο χωρών ανήλθε σε σχεδόν 230 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024, με την Ιαπωνία να εμφανίζει εμπορικό πλεόνασμα σχεδόν 70 δισ. δολαρίων. Η Ιαπωνία είναι ο πέμπτος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος των ΗΠΑ σε αγαθά, σύμφωνα με τα στοιχεία του Γραφείου Απογραφής των ΗΠΑ.
Η ανακοίνωση του Τραμπ ακολούθησε μια συνάντηση με τον κορυφαίο διαπραγματευτή της Ιαπωνίας για τους δασμούς, τον Ριοσέι Ακαζάουα, στον Λευκό Οίκο την Τρίτη.
"#Mission Complete", έγραψε ο Ακαζάουα στο Χ, λέγοντας αργότερα ότι η συμφωνία δεν περιλαμβάνει τις ιαπωνικές εξαγωγές χάλυβα και αλουμινίου που υπόκεινται σε δασμό 50%, ούτε κάποια συμφωνία για τους αμυντικούς προϋπολογισμούς.
Η συμφωνία ήταν "ένα καλύτερο αποτέλεσμα" για την Ιαπωνία από ό,τι ενδεχομένως θα μπορούσε να είναι, δεδομένων των προηγούμενων μονομερών απειλών του Τραμπ για δασμούς, δήλωσε η Κριστίνα Κλίφτον, ανώτερη οικονομολόγος της Commonwealth Bank of Australia στο Σίδνεϊ.