23:44 10/09
Μακρόν: Επικοινωνία με Τραμπ για Μέση Ανατολή και Ρωσία
Στον απόηχο του ισραηλινού πλήγματος στο Κατάρ και των εξελίξεων στην Πολωνία.
του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Η Ουάσιγκτον δεν επιδιώκει απλώς να φορολογήσει. Θέλει να αποκλείσει. Με το νέο πακέτο λιμενικών τελών που ενεργοποιείται τον Οκτώβριο, οι Ηνωμένες Πολιτείες στέλνουν ένα σαφές μήνυμα: το πεδίο των θαλάσσιων μεταφορών μετατρέπεται σε πεδίο γεωοικονομικής αντιπαράθεσης. Και στην καρδιά αυτής της σύγκρουσης βρίσκεται η Cosco – το κρατικό ναυτιλιακό μεγαθήριο της Κίνας.
Η αρχική πρόταση του Γραφείου του Αμερικανού Αντιπροσώπου Εμπορίου (USTR) ήταν καταιγίδα: τέλη σε κάθε λιμάνι, σε κάθε πλοίο με κινεζικό DNA, ακόμη και σε στόλους με υπό παραγγελία κινεζικές κατασκευές. Η τελική εκδοχή που ανακοινώθηκε στις 17 Απριλίου, αν και είναι πιο συγκρατημένη, εξακολουθεί να στοχεύει ευθέως τον στόλο της Cosco.
Η γεωγραφία βοηθά. Οι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες μπορούν να τροποποιήσουν δρομολόγια, να αξιοποιήσουν πλοία νοτιοκορεατικής ή ιαπωνικής κατασκευής και να αποφύγουν την "παγίδα" των νέων τελών. Ακόμα και τα κινεζικά πλοία που παραμένουν σε υπηρεσία μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε transshipment hubs της Καραϊβικής (Kingston, Caucedo, Cristobal) ώστε να αποφύγουν τις άμεσες αφίξεις σε αμερικανικά λιμάνια.
Η Cosco όμως έχει διαφορετικό πρόβλημα: δεν μπορεί να εξαφανιστεί. Το 51% των δρομολογίων της εμπλέκονται με τις ΗΠΑ, και ο στόλος της είναι συντριπτικά κινεζικής κατασκευής. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Drewry, το κόστος ανά FEU (φορτωμένη μονάδα) θα ξεκινήσει στα 511 δολάρια – σχεδόν 20% των σημερινών ναύλων – και θα φτάσει τα 1.400 δολάρια έως το 2028. Ένα είδος "εμπορικού αποκλεισμού” με τιμολόγιο.
Η Ocean Alliance, στην οποία συμμετέχει η Cosco μαζί με τη γαλλική CMA CGM και άλλες εταιρείες, κινδυνεύει να βρεθεί διχασμένη. Η ανακατανομή στόλων εντός της συμμαχίας θα είναι αναγκαία, όμως και η CMA CGM έχει το 36% του στόλου της χτισμένο στην Κίνα και νέες παραγγελίες σε κινεζικά ναυπηγεία. Το δίλημμα είναι στρατηγικό: να διακινδυνεύσουν τις σχέσεις με τις ΗΠΑ ή να ακρωτηριάσουν τις κοινές τους επιχειρήσεις με την Cosco;
Ορισμένοι σχολιαστές στις ΗΠΑ μιλούν ήδη για έναν "φόρο Cosco” – μια μονομερής τιμωρία που μοιάζει περισσότερο με γεωπολιτική χειραγώγηση παρά με εμπορική ρύθμιση. Ο πρόεδρος του World Shipping Council, Joe Kramek, προειδοποίησε ήδη για μείωση του ανταγωνισμού στις θαλάσσιες μεταφορές προς τις ΗΠΑ. Αν η Cosco αποκλειστεί, η αγορά θα συγκεντρωθεί στα χέρια λίγων και οι τιμές θα αυξηθούν.
Το domino effect όμως δεν περιορίζεται στα λιμάνια. Οι ναυπηγικές αγορές – ιδιαίτερα της Κίνας – δέχονται ήδη πιέσεις. Αν τα κινεζικής κατασκευής πλοία καταστούν "τοξικά” για την αμερικανική αγορά, το premium για κορεατικά και ιαπωνικά πλοία θα εκτοξευτεί. Η ζήτηση για νέα κινεζικά πλοία πιθανώς να συρρικνωθεί, προκαλώντας αναταράξεις στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία.
Ταυτόχρονα, το ενδιαφέρον για παλαιότερα πλοία μη κινεζικής προέλευσης θα αναζωπυρωθεί, οδηγώντας σε παράταση της "ζωής” πλοίων που υπό άλλες συνθήκες θα οδηγούνταν για scrap.
Αυτό θα είναι ένα δεύτερο παράδοξο, δεδομένου ότι σε μια περίοδο υπερπροσφοράς πλοίων, η ανάγκη για ισορροπία στην αγορά ίσως θυσιαστεί στον βωμό του γεωπολιτικού ανταγωνισμού.