Τετάρτη, 05-Φεβ-2025 10:17
Προς ναυάγιο ο "γάμος" Nissan-Honda

Η ιαπωνική Nissan ματαίωσε τις συνομιλίες συγχώνευσης με την ανταγωνιστική της Honda, ανέφερε η εφημερίδα Nikkei, εγκαταλείποντας μια ένωση που θα είχε δημιουργήσει την τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο και εγείροντας ερωτήματα για το πώς η εταιρεία θα περάσει σε φάση ανάκαμψης.
Η μετοχή της Nissan υποχωρούσε περισσότερο από 4% πριν από την αναστολή των συναλλαγών από το Χρηματιστήριο του Τόκιο μετά το ρεπορτάζ. Η μετοχή της Honda συνέχισε να διαπραγματεύεται και ολοκλήρωσε την ημέρα με άνοδο περισσότερο από 8%, σε ένδειξη προφανούς ανακούφισης των επενδυτών ότι η συμφωνία είχε ακυρωθεί.
Η Honda, η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας και η Nissan, η τρίτη μεγαλύτερη, είχαν δηλώσει μέσα στο 2024 ότι βρίσκονται σε συζητήσεις για τη συγχώνευση και τη δημιουργία της τρίτης μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο βάσει πωλήσεων, σε μια βιομηχανία που αντιμετωπίζει τεράστια απειλή από την κινεζική BYD και άλλους νέους παίκτες στα ηλεκτρικά οχήματα.
Ωστόσο, οι συνομιλίες περιπλέχθηκαν από τις αυξανόμενες διαφορές μεταξύ των δύο πλευρών, σύμφωνα με δύο άτομα που γνωρίζουν το θέμα, τα οποία αρνήθηκαν να κατονομαστούν επειδή δεν είχαν εξουσιοδότηση να μιλήσουν στα μέσα ενημέρωσης.
Το Reuters ανέφερε νωρίτερα η Nissan θα μπορούσε να ματαιώσει τις συνομιλίες. Από αργά το απόγευμα της Τρίτης, το διοικητικό συμβούλιο της συνεδρίαζε για να αποφασίσει για την πορεία δράσης, είπε άτομο με γνώση του θέματος.
Η Honda είχε ρίξει την ιδέα η Nissan να γίνει θυγατρική της, είπε μία εκ των πηγών, προσθέτοντας ότι μια τέτοια συμφωνία θα ήταν απόκλιση από το πνεύμα των συζητήσεων που αρχικά είχαν ως αντικείμενο τη συγχώνευση των δύο εταιρειών σε ισότιμη βάση.
Εκπρόσωπος της Nissan είπε ότι το ρεπορτάζ της Nikkei δεν βασίζεται σε πληροφορίες που ανακοίνωσε η εταιρεία και ότι στοχεύει να οριστικοποιήσει τη μελλοντική της κατεύθυνση έως τα μέσα Φεβρουαρίου και θα την ανακοινώσει εκείνη τη στιγμή.
Εκπρόσωπος της Honda είπε ότι δεν είχε νέα από τη Nissan σχετικά με την απόφαση να αποσυρθεί από το μνημόνιο συνεννόησης προς μια συγχώνευση.
Η εξέλιξη εγείρει νέα ερωτήματα σχετικά με το πώς η Nissan θα μπορούσε να ξεπεράσει την τελευταία της κρίση χωρίς εξωτερική βοήθεια. Η Nissan βρίσκεται στη μέση ενός σχεδίου ανάκαμψης, με στόχο να περικόψει 9.000 υπαλλήλους και το 20% της παγκόσμιας παραγωγικής της δυναμικότητας.
Η Honda, με κεφαλαιοποίηση σχεδόν πέντε φορές μεγαλύτερη από τη Nissan, ανησυχούσε όλο και περισσότερο για την πρόοδο του μικρότερου ανταγωνιστή της στο σχέδιο ανάκαμψης, είπε έτερη πηγή.
Οι δεσμευτικές συνομιλίες συνέπεσαν με τη διαταραχή που προκαλείται από πιθανούς δασμούς από τον πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ. Οι δασμοί κατά του Μεξικού θα ήταν πιο επώδυνοι για τη Nissan παρά για τη Honda ή την Toyota, σύμφωνα με αναλυτές.
"Οι επενδυτές μπορεί να ανησυχούν για τη μελλοντική ανάκαμψη της Nissan", δήλωσε ο αναλυτής της Morningstar, Vincent Sun.
"Η Nissan έχει επίσης μεγαλύτερη έκθεση σε κινδύνους στους δασμούς ΗΠΑ-Μεξικού από τη Honda και την Toyota".
Η Nissan έχει πληγεί σκληρότερα από ορισμένες άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες από τη στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα, αφού δεν έχει ανακάμψει ποτέ πλήρως μετά από χρόνια κρίσης που πυροδότησε η σύλληψη και η απομάκρυνση του πρώην προέδρου της, Carlos Ghosn, το 2018.
"Τα νέα που λένε ότι η Nissan δεν ήθελε να γίνει θυγατρική της Honda φαίνεται να υπογραμμίζουν ότι ο έλεγχος ήταν ένα κομβικό ζήτημα", δήλωσε ο Christopher Richter, αναλυτής κλάδου αυτοκινήτων Ιαπωνίας στη χρηματιστηριακή CLSA.
"Χωρίς να μπορεί να έχει τον έλεγχο, η Honda φαίνεται να απομακρύνεται".
Η σύμμαχος της Nissan, Renault, είχε δηλώσει ότι θα ήταν κατ' αρχήν ανοικτή σε μια συγχώνευση με τη Honda. Η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία κατέχει το 36% της Nissan, συμπεριλαμβανομένου του 18,7% μέσω γαλλικού καταπιστεύματος.
Η Nissan και η Honda είχαν αρχικά δηλώσει ότι σχεδίαζαν να αποφασίσουν την κατεύθυνση της ολοκλήρωσης της συμφωνίας μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου, αλλά αργότερα μετακίνησαν την ημερομηνία για τα μέσα Φεβρουαρίου.
Πηγές είπαν στο Reuters τον περασμένο μήνα ότι ο μικρότερος συνεργάτης της Nissan στη συμμαχία, Mitsubishi Motors, που είχε σκεφτεί να συμμετάσχει στη συγχώνευση, ενδεχόταν να μην το κάνει.