Τρίτη, 08-Οκτ-2024 14:33
Ιαπωνία: Μέτρα για την κακοποίηση δημοσίων υπαλλήλων από πολίτες

Το φαινόμενο του "κακοποιητικού καταναλωτή" έχει γίνει συχνότερο στην Ιαπωνία, γεγονός που ανάγκασε τις ιαπωνικές αρχές να θεσπίσουν το πρώτο διάταγμα για την προστασία των εργαζομένων στον κλάδο των υπηρεσιών αλλά και των δημοσίων υπαλλήλων.
Αν και το διάταγμα, το οποίο θα τεθεί σε ισχύ τον Απρίλιο, δεν επισύρει κυρώσεις, οι ειδικοί ελπίζουν ότι η κίνηση αυτή θα προτρέπει τους πολίτες να το σκέφτονται δύο φορές πριν εκτονώσουν την απογοήτευσή τους στο προσωπικό.
Σύμφωνα με τον Guardian, έρευνα κατέδειξε πως ένας στους δύο εργαζόμενους στον τομέα των υπηρεσιών -ο οποίος αντιπροσωπεύει το 75% των εργαζομένων στην Ιαπωνία- είχε υποστεί κακοποιητική συμπεριφορά από πολίτες, από λεκτική έως και σωματική βία.
Βίαια περιστατικά έχουν συμβεί και στην τοπική αυτοδιοίκηση: υπάλληλος στην περιφέρεια του Τόκιο ανέφερε πως πολίτης την καταράστηκε να πεθάνει. "Φαίνεται ότι οι άνθρωποι αισθάνονται ότι μπορούν να λένε ό,τι θέλουν όταν έχουν να κάνουν με δημόσιους υπαλλήλους επειδή πληρώνουν φόρους", δήλωσε η ίδια. "Μακάρι να μπορούσαν να καταλάβουν ότι και οι υπάλληλοι είναι άνθρωποι".
Το ιαπωνικό Υπουργείο Εργασίας φέρεται να εξετάζει την περαιτέρω αυστηροποίηση του νόμου για την αντιμετώπιση της κακοποίησης υπαλλήλων σε ένα ευρύ φάσμα τομέων, όπως οι δημόσιες μεταφορές, η εστίαση και τα τηλεφωνικά κέντρα.
Η μητροπολιτική διοίκηση του Τόκιο ενέκρινε το διάταγμα την περασμένη εβδομάδα υπό την πίεση των συνδικάτων και των εκπροσώπων του κλάδου, οι οποίοι προειδοποίησαν ότι η μάστιγα του "κακοποιητικού πελάτη" εξαπλώνεται στη χώρα.
Ακόμη τρεις νομαρχίες εξετάζουν τη λήψη παρόμοιων μέτρων, ενώ ορισμένοι δήμοι και επιχειρήσεις δίνουν πλέον στους υπαλλήλους τη δυνατότητα να αναγράφουν μόνο το ονοματεπώνυμό τους στις ταυτότητές τους. Ένα πολυκατάστημα του Τόκιο ανακοίνωσε ότι θα απαγορεύει την είσοδο στους ενοχλητικούς πελάτες και θα ειδοποιεί την αστυνομία σε σοβαρές περιπτώσεις, ενώ άλλες εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Nintendo, δήλωσαν ότι δεν θα ασχολούνται με άτομα που εκδηλώνουν κακοποιητική συμπεριφορά.
Το διάταγμα αναφέρει ότι "κανένα πρόσωπο δεν πρέπει να εμπλέκεται σε κακοποιητική συμπεριφορά απέναντι σε εργαζόμενους οπουδήποτε" και ότι "η κοινωνία στο σύνολό της πρέπει να προσπαθεί να αποτρέψει την κακοποίηση".
Γράφοντας στον ιστότοπο Nippon.com, ο Hiromi Ikeuchi, καθηγητής κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο Kansai, απέδωσε την αύξηση του φαινομένου σε διάφορους παράγοντες, όπως η τάση να θεωρούνται οι πελάτες "θεοί" στη μάχη για τη διατήρηση της κερδοφορίας σε ένα όλο και πιο σκληρό επιχειρηματικό περιβάλλον.