Παρασκευή, 19-Ιαν-2024 11:02
Αυξάνουν ταχύτητα τα πλοία για να μην υπάρξουν καθυστερήσεις

Της Αναστασίας Βαμβακά
Με τις επιθέσεις των Χούθι να συνεχίζονται σε δεξαμενόπλοια και φορτηγά πλοία σε εταιρείες μεταφοράς που σχετίζονται με τις ΗΠΑ ή έχουν εμπορικές σχέσεις με το Ισραήλ, η ναυτιλία επεξεργάζεται το πρόσκαιρο σχέδιο της επόμενης μέρας και τη διαχείριση της κρίσης.
Η συντριπτική πλειονότητα των ναυτιλιακών εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων προτιμά τον δρόμο της "ασφάλειας” και να ανακατευθύνει την κυκλοφορία των πλοίων στην πολύ μεγαλύτερη διαδρομή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Στις 15 Ιανουαρίου, η εταιρεία αναλύσεων, Alphaliner εντόπισε 338 πλοία σε εκτροπές από και προς το Ακρωτήριο, συμπεριλαμβανομένων 192 πλοίων με κατεύθυνση δυτικά και 146 με κατεύθυνση ανατολικά.
Γι’ αυτό, και οι ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αύξησαν την ταχύτητα των πλοίων τους προκειμένου να μην δημιουργηθούν πρόσθετες καθυστερήσεις στις μεταφορές, καλύπτοντας έτσι τον επιπλέον χρόνο παράκαμψης της Ερυθράς Θάλασσας προς τη Δυτική και Βόρεια Ευρώπη. Ωστόσο, η τάση αυτή δημιουργεί προβλήματα στα λιμάνια της Μεσογείου, όπως ο Πειραιάς και άλλα ιταλικά λιμάνια, καθώς για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός θα πρέπει να αποφεύγονται προσεγγίσεις στην Ανατολική Μεσόγειο.
Σύμφωνα με την ανάλυση δεδομένων της Alphaliner για την ταχύτητα των πλοίων, έχει καταγραφεί η αύξηση περίπου κατά 1,5 κόμβο, από 15 σε μέσο όρο 16,5 κόμβους, αξιοποιώντας και την πτωτική τάση τους δύο τελευταίους μήνες στο κόστος καυσίμων. Η όχι τόσο μεγάλη οικονομική επιβάρυνση από την αύξηση της ταχύτητας και άρα της αύξηση της κατανάλωσης καυσίμων, βοηθά να γίνει το δρομολόγιο Ασίας-Ευρώπης χωρίς να υπάρχουν προς το παρόν πρόσθετες καθυστερήσεις, κρατώντας όλους τους κρίκους της εφοδιαστικής αλυσίδα ακόμα στη σειρά που πρέπει. Αν δεν είχε γίνει η αύξηση στην ταχύτητα, τα εμπορεύματα θα έφταναν με καθυστερήσεις μίας εβδομάδας.
Στις εκτιμήσεις της, η Alphaliner κάνει λόγο ότι η επιχείρηση Prosperity Guardian, που δημιουργήθηκε υπό την ηγεσία των ΗΠΑ ως απάντηση στις επιθέσεις των Χούθι κατά της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα, δεν έχει μέχρι στιγμής αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην περιοχή.
Επιστολή στον Πρωθυπουργό, έστειλε ο Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης. Στην παρούσα συγκυρία, σημειώνει ο κ. Κορκίδης, το "ντόμινο" της αύξησης των ναύλων, της επιβολής επίναυλου, του κόστους των καθυστερήσεων παράδοσης και των τελικών ανατιμήσεων των αγαθών, θα κληθεί να πληρώσει και πάλι ο τελικός καταναλωτής. Οι τιμές των εισαγόμενων και όχι μόνο, καταναλωτικών προϊόντων θα "εξακοντιστούν" στα ύψη σε μια ήδη πολύ επιβαρυμένη από τον πληθωρισμό ευρωπαϊκή αγορά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία της Ευρωζώνης, αλλά και το σύνολο του ευρωπαϊκού εμπορίου.
Σύμφωνα με το άρθρο 71 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα, στη δασμολογητέα αξία προστίθενται α) τα ναύλα και β) τα ασφάλιστρα των εμπορευμάτων, δηλαδή τιμές CIF. Η διάταξη αυτή βασίζεται στη Συμφωνία για την Εφαρμογή του Άρθρου VII της Γενικής Συμφωνίας Δασμών και Εμπορίου (GATT). Εφαρμόζοντας τον κανόνα αυτόν, είναι βέβαιο ότι η δασμολογητέα αξία θα ανέβει υπερβολικά, με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι χρεώσεις. Έχοντας, δε, υπόψη ότι οι δασμοί προστίθενται στη φορολογητέα αξία για τον ΦΠΑ, είναι βέβαιο ότι η τελική αξία των εμπορευμάτων θα ανέλθει σε υπερβολικά επίπεδα και θα δημιουργήσει πρόσθετα προβλήματα.
Το Επιμελητήριο θεωρεί ότι θα πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα σε κεντρικό ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε με τις κατάλληλες οδηγίες να επιτραπεί στα εμπορεύματα που μεταφέρονται με πλοία από την Ασία προς την Ευρώπη που κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, να μην επιβάλλονται δασμολογικές και φορολογικές επιβαρύνσεις στο 100% των σημερινών και συνεχώς αυξανόμενων ναύλων, αλλά να μειωθεί σε ποσοστό που θα αντιστοιχεί στα μέσα επίπεδα των ναύλων που θα καταβάλλονταν όταν τα πλοία διέρχονται κανονικά από τη Διώρυγα του Σουέζ, εφαρμόζοντας ένα "είδος πλαφόν" στις επιβαρύνσεις επί των ναύλων, με βάση τις τιμές της 12ης Δεκεμβρίου 2023, για όσο διαρκεί η εμπόλεμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα.