Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 04-Μαϊ-2023 09:55

    Η Ρωσία πασχίζει να αντικαταστήσει τη δυτική τεχνολογία για να ενισχύσει τις εξαγωγές φυσικού αερίου

    Η Ρωσία πασχίζει να αντικαταστήσει τη δυτική τεχνολογία για να ενισχύσει τις εξαγωγές φυσικού αερίου
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Απελπισμένη να βρει νέες αγορές για τις τεράστιες ποσότητες φυσικού αερίου που κάποτε έστελνε στην Ευρώπη μέσω αγωγών, η Ρωσία βρίσκεται σε μια αποστολή να αυξήσει δραματικά την ικανότητά της να εξάγει το καύσιμο δια θαλάσσης.

    Το αλίευμα είναι ότι πρέπει να αναπτύξει τη δική της τεχνολογία για να το κάνει και γρήγορα.

    Η Ρωσία θέλει να τριπλασιάσει τις εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου μέχρι το τέλος της δεκαετίας, ένας φιλόδοξος στόχος που θα την καθιστούσε σημαντικό προμηθευτή και, κυρίως, θα επιτρέψει στον κάτοχο των μεγαλύτερων αποθεμάτων φυσικού αερίου στον κόσμο να αξιοποιήσει τις πολυαναγκαίες νέες καταναλωτικές αγορές. Για να το πετύχει αυτό, η Μόσχα επιταχύνει τις δικές της τεχνολογίες υγροποίησης για να ανταγωνίζεται τους καλύτερους κατασκευαστές εξοπλισμού LNG, από τη Γαλλία έως τις ΗΠΑ — οι οποίοι εγκατέλειψαν τη Ρωσία μετά την εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022.

    Η Novatek PJSC, ο ιδιωτικός εξαγωγέας LNG της Ρωσίας, έλαβε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για τη διαδικασία Arctic Cascade Modified, ή ACM, τον Απρίλιο. Η τεχνολογία υγροποίησης αερίου βασίζεται σε ένα σχέδιο που χρησιμοποιείται ήδη στο τέταρτο τρένο της εγκατάστασης Yamal, το πρώτο έργο της εταιρείας για την παραγωγή υπερψυκτικού καυσίμου — και μέχρι στιγμής το μεγαλύτερο εργοστάσιο LNG στη Ρωσία.

    Το έργο Yamal LNG υπό την Novatek λειτουργεί σταθερά πολύ πάνω από την προβλεπόμενη χωρητικότητα — αλλά τα τρία πρώτα τρένα κατασκευάστηκαν με ξένο εξοπλισμό. Ενώ η Novatek είπε στην ετήσια έκθεσή της για το 2022 ότι το τέταρτο τρένο "έχει επιβεβαιώσει την αξιοπιστία και την υψηλή ενεργειακή του απόδοση", ο παραγωγός αντιμετώπισε προβλήματα μετά την έναρξη λειτουργίας της γραμμής το 2021.

    Η συνεργασία με Ρώσους κατασκευαστές "άρχιζε να έχει καλά αποτελέσματα", είπε η Novatek σε μια απάντηση που έστειλε μέσω email σε ερωτήσεις. "Ξέρουμε πώς να λύνουμε τεχνικά ζητήματα".

    Το φυσικό αέριο δεν φέρνει στα κυβερνητικά ταμεία (ή για το πολεμικό σεντούκι του Κρεμλίνου) τόσα έσοδα όσο το πετρέλαιο, αλλά ο Πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν δεν έχει την πολυτέλεια να το αφήσει σε αδιέξοδο και έχει λίγες λύσεις. Η Μόσχα δεν μπορεί πλέον να εξαρτάται από την Ευρώπη για να αναλάβει το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών της και οι προσπάθειες για αποστολή περισσότερων στην Κίνα μέσω αγωγού μπορεί να χρειαστούν πολλά χρόνια για να υλοποιηθούν. Αυτό ωθεί στο LNG: εγκαταστάσεις μπορούν να κατασκευαστούν κοντά σε κοιτάσματα φυσικού αερίου και να αποστέλλονται ελεύθερα οπουδήποτε στον κόσμο όπου οι τιμές είναι υψηλότερες ή υπάρχει ζήτηση.

    "Η εγχώρια τεχνολογία LNG της Αρκτικής έχει γίνει απόλυτη προτεραιότητα της διοίκησης Πούτιν", δήλωσε η Morena Skalamera, λέκτορας ρωσικών και διεθνών σπουδών στο Πανεπιστήμιο Leiden στην Ολλανδία. "Σίγουρα δεν είναι ακόμη κοντά σε ένα βιώσιμο υποκατάστατο της δυτικής τεχνολογίας, αλλά [η Ρωσία έχει] ένα κίνητρο να συνεχίσει να βελτιώνεται σε μια οικονομία εν καιρώ πολέμου".

    Μια άλλη δοκιμή στον ορίζοντα είναι το έργο Sakhalin-2 LNG στην Άπω Ανατολή της Ρωσίας, το οποίο θα πραγματοποιήσει για πρώτη φορά την ετήσια συντήρησή του σε τουρμπίνες χωρίς ξένους εργολάβους. Οι εργασίες θα ξεκινήσουν από τον Ιούλιο, θα διαρκέσουν περίπου 40 ημέρες, και μια παρατεταμένη διακοπή απειλεί να περιορίσει την παγκόσμια προσφορά και να ενισχύσει τις τιμές spot.

    Μέρος του προβλήματος είναι ότι η Ρωσία επικεντρώθηκε για δεκαετίες στα εκτεταμένα δίκτυα αγωγών από τη Γερμανία στην Τουρκία, αφήνοντάς την πολύ πίσω από τον υπόλοιπο κόσμο όσον αφορά την τεχνολογία LNG. Το 2021, πριν από τον πόλεμο, το LNG αντιπροσώπευε περίπου το 15% των συνολικών εξαγωγών φυσικού αερίου.

    Αυτό σημαίνει ότι ένας από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς υδρογονανθράκων στον κόσμο είναι στην πραγματικότητα σχετικά νέος στο παιχνίδι LNG. Το έργο Sakhalin-2, που υποστηρίζεται κυρίως από ξένες εταιρείες, ξεκίνησε το 2009 και το εργοστάσιο Yamal της Novatek ξεκίνησε την παραγωγή το 2017. 

    Η τεχνολογία LNG είναι χαρακτηριστική του ευρύτερου πονοκεφάλου της έρευνας και της καινοτομίας που συνοδεύει την απομόνωση της Μόσχας.

    Η υγροποίηση του αερίου είναι εξαιρετικά περίπλοκη. Οι εγκαταστάσεις είναι τεράστια θαύματα μηχανικής που μπορούν να εκτείνονται στο μέγεθος εκατοντάδων γηπέδων ποδοσφαίρου και να κοστίζουν δισεκατομμύρια δολάρια. Ένα τυπικό εργοστάσιο χρειάζεται τρία έως τέσσερα χρόνια για να κατασκευαστεί και αποτελείται από έναν λαβύρινθο σωλήνων που μεταφέρουν, επεξεργάζονται και στη συνέχεια ψύχουν το αέριο στους -160C (-260F) πριν φορτωθούν σε ειδικά σχεδιασμένα οχήματα.

    Το νέο έργο της Novatek, γνωστό ως Arctic LNG 2, χρησιμοποιεί μια κατασκευαστική ιδέα με δομές που βασίζονται στη βαρύτητα και έφτιαξε ένα νέο Κατασκευαστικό Κέντρο LNG στην Belokamenka, κοντά στο αρκτικό λιμάνι του Μουρμάνσκ.

    Το χρονοδιάγραμμά του ήταν στον αέρα αφού ξένοι υπεργολάβοι, συμπεριλαμβανομένης της γαλλικής Technip Energies NV, της γερμανικής Linde και της Baker Hughes Co. από τις ΗΠΑ, αποχώρησαν το 2022. Οι εργασίες παραδόθηκαν σε δύο νέους εργολάβους, τη Nova Energies και τη νέα άφιξη Green Energy Solutions LLC, εγγεγραμμένη στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, άγνωστη στην αγορά, ανέφερε πέρυσι η Kommersant, επικαλούμενη άγνωστα άτομα. 

    Η παραγωγή έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει μέχρι τα τέλη του 2023. Η Ρωσία μπορεί κάλλιστα να πετύχει αυτόν τον στόχο, δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών ολοκληρώθηκε στο πρώτο τρένο όταν αποχώρησαν οι ξένοι εργολάβοι. Τα άλλα δύο τρένα θα είναι πιθανότατα πιο απαιτητικά.

    Η Novatek είπε ότι το χρονοδιάγραμμα παραμένει όπως είχε προγραμματιστεί, με την έναρξη του πρώτου τρένου φέτος και το 2024 και το 2026 για το δεύτερο και το τρίτο αντίστοιχα.

    Η ευρύτερη βιομηχανία LNG παραμένει δύσπιστη.

    "Θα μάθουμε τις πραγματικές δυνατότητες της τεχνολογίας Arctic Cascade LNG της Novatek μόνο όταν τα τρένα θα έχουν τεθεί σε λειτουργία για λίγο", δήλωσε ο Claudio Steuer, Διευθυντής της SyEnergy Consulting, σύμβουλος ενέργειας με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο με περίπου 30 χρόνια εμπειρίας σε παγκόσμιο επίπεδο σε έργα LNG. "Στη βιομηχανία LNG, μέχρι να αποδειχθεί ότι μια νέα τεχνολογία ή προμηθευτής λειτουργεί αξιόπιστα, θεωρείται αναπόδεικτη".

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ