Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 31-Δεκ-2022 08:00

    Αισιοδοξία στη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων και το 2023

    Αισιοδοξία στη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων και το 2023
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Αναστασίας Βαμβακά

    Ενώ οι ναύλοι αργού δεξαμενόπλοιου έχουν σημειώσει αρκετά κέρδη, ειδικά κατά το 2ο εξάμηνο του 2022, η αγορά συνεχίζει να διατηρεί την αισιοδοξίας της και  για το 2023. Και αυτό, γιατί το βιβλίο  παραγγελιών  νέων πλοίων παραμένει σε χαμηλά επίπεδα και σε συνδυασμό με αυξημένα τονο-μίλια που κάνουν τα πλοία μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι νέες σημαντικές αυξήσεις στους ναύλους θεωρείται δεδομένη.

    Επιπλέον, τα μεγαλύτερα ταξίδια που προκύπτουν από την ανακατεύθυνση των παραδοσιακών ρωσικών εισαγωγών πετρελαίου σε άλλες περιοχές θα απαιτήσουν μεγαλύτερη χωρητικότητα δεξαμενόπλοιων. Οι παραδοσιακοί εισαγωγείς ρωσικού πετρελαίου βρίσκουν εναλλακτικές προμήθειες που απορροφούν την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα. Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο, Intermodal, με τη συνεχή βελτίωση της δυναμικής προσφοράς-ζήτησης από τις τρέχουσες γεωπολιτικές διαταραχές, τα δεξαμενόπλοια αργού θα συνεχίσουν να παρουσιάζουν έντονη ώθηση το 2023, ενώ τα πλοία τύπου Aframax και Suezmax θα ευνοηθούν ιδιαίτερα.

    Για το μεγαλύτερο μέρος του 2022, ο τομέας των δεξαμενόπλοωιν τύπου  VLCC ήταν καθηλωμένος και οι ναύλοι βρίσκονταν πολύ κάτω από το  σημείο "μηδέν", πράγμα που σημαίνει ότι δεν μπορούσαν να καλύψουν ούτε το κόστος του ταξιδιού. Ωστόσο, από τον Ιούλιο, η επίμονη των εφοπλιστών να τα έχουν στο νερό απέδωσε και είδαν αύξηση στα κέρδη τους, ενώ τον Νοέμβριο έφτασαν σε υψηλά επίπεδα άνω των 100.000 $/ημέρα. 

    Βασικές αιτίες στην αύξηση των ναύλων και στα VLCC, αποτελεί το ιστορικό χαμηλών παραγγελιών που ανέρχεται στο 7,5% του παγκόσμιου στόλου (το χαμηλότερο από το 1997), ο γηρασμένος στόλος, πλοία που λειτουργούν με μειωμένες ταχύτητες για να ικανοποιήσουν τα όρια ρύπανσης και μια εξαιρετικά περιορισμένη ικανότητα ναυπηγείων θα συνεχίσει να υποστηρίζει VLCC τα επόμενα χρόνια. 

    Η αγορά προμήθειας αργού πετρελαίου έχει αλλάξει δραματικά από τις γεωπολιτικές αναταραχές μετά τη σύγκρουση στην Ουκρανία. Τα τονο-μίλια έχουν αυξηθεί σημαντικά καθώς οι εισαγωγές του Κόλπου στην ΕΕ ταξιδεύουν μακρύτερα, ενώ οι αυξανόμενες εξαγωγές πετρελαίου των ΗΠΑ και οι χαλαροί περιορισμοί παραγωγής του ΟΠΕΚ+ φέρνουν περισσότερο πετρέλαιο στην αγορά. 

    Το ρωσικό αργό πετρέλαιο με μεγάλη έκπτωση κατευθύνεται τώρα προς την Ανατολή, και έτσι τα πλοία Aframax και Suezmax έχουν αποκομίσει τα περισσότερα οφέλη κατά τη μεταφορά αργού από τη Βαλτική και τους τερματικούς σταθμούς της Αρκτικής Ρωσίας στην Κίνα και την Ινδία. Το 2022 η ζήτηση νεκρού βάρους για το Aframax θα μπορούσε να σημειώσει αύξηση έως και 7% σε ετήσια βάση, ενώ η αύξηση της ζήτησης νεκρού βάρους της Suezmax υπολογίζεται σε περίπου 6%. Και τα δύο μεγέθη έχουν ξεπεράσει τα VLCC μέχρι το 2022, καθώς η αύξηση της ζήτησης νεκρού βάρους VLCC παρέμεινε χαμηλότερη, σε περίπου 5,1%. Το 2023, τα πλοία Aframax προβλέπεται να σημειώσουν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη, τόσο από την άποψη της αύξησης της ζήτησης νεκρού βάρους, όσο και από την άποψη της αύξησης της ζήτησης ανά τονο μίλια.

    Η πλωτή αποθήκευση μειώθηκε σε περίπου 92 εκατομμύρια βαρέλια το 2022, περίπου 9% σε ετήσια βάση, και ομαλοποιήθηκε αφού κορυφώθηκε τον Ιούνιο του 2020 εν μέσω χαμηλών τιμών πετρελαίου. Καθώς τα αποθέματα εξαντλούνται και οι τιμές του αργού παραμένουν αδικαιολόγητα υψηλές, αναμένουμε ότι τα επίπεδα κυμαινόμενης αποθήκευσης θα επιστρέψουν εντός του εύρους του μέσου όρου 5 ετών, σε περίπου 74 εκατομμύρια βαρέλια κατά τη διάρκεια των επόμενων 12 μηνών. Αυτό θα μεταφραστεί σε πτώση 27% σε ετήσια βάση. Καθώς τα παλαιότερα πλοία χρησιμοποιούνται πιο συχνά για πλωτή αποθήκευση, οι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων πρέπει να εξισορροπούν υψηλές αξίες ενεργητικού με υψηλά ποσοστά όταν η πλωτή αποθήκευση επανέρχεται στο κανονικό. Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά μας στοιχεία, οι τιμές για VLCC 20 ετών έχουν αυξηθεί κατά περίπου 4,8% από πέρυσι, ενώ το 9,5% του στόλου VLCC/ULCC είναι τουλάχιστον 20 ετών.

    Ο ρόλος της Κίνας

    Η ζήτηση της Κίνας για πετρέλαιο θα στρέψει επίσης τις αγορές αργού το 2023. Η πρόσφατη χαλάρωση των αυστηρών μέτρων της χώρας για τον COVID-μηδέν θεωρείται ευρέως ως ανοδική για τη ζήτηση αργού πετρελαίου. Ενώ η χώρα αναμένεται να διατηρήσει σε ισχύ ορισμένα μέτρα μέχρι το 1ο εξάμηνο του 2023, η πλήρης επαναλειτουργία της οικονομίας της το 2ο εξάμηνο του 2023 θα φέρει ούριο άνεμο στην αγορά πετρελαίου. Η εγχώρια ζήτηση καυσίμων είναι πιθανό να ανακάμψει μετά το 2ο εξάμηνο του 2023, όταν αναμένεται να αρθούν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί και οι εσωτερικές και διεθνείς πτήσεις θα επανέλθουν σε κανονικούς ρυθμούς και θα αντικατοπτρίζονται στην κανονικοποιημένη ζήτηση καυσίμων στα αεροπλάνα. Τα οδικά ταξίδια αναμένεται επίσης να ομαλοποιηθούν εντός του 2023, ενισχύοντας τη ζήτηση βενζίνης και ντίζελ, ενώ το πλήρες άνοιγμα της οικονομίας θα στηρίξει την κατασκευαστική δραστηριότητα που έχει πληγεί σοβαρά μετά την πανδημία.

    Συνολικά, ένας ανοδικός συνδυασμός αργής ανάκαμψης της κατανάλωσης πετρελαίου και αύξησης των μιλίων σε τόνο ως αποτέλεσμα διαταραχών της αγοράς θα μπορούσε να τονώσει τη ζήτηση για δεξαμενόπλοια αργού έως και 6% υψηλότερα το επόμενο έτος.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ