Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 19-Δεκ-2022 09:45

    Ευρώπη: Ο λογαριασμός ενέργειας ύψους $1 τρισ. αποτελεί την αρχή της κρίσης

    ΕΕ Ενεργειακη Κριση
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Η Ευρώπη έχει πληγεί με περίπου 1 τρισ. δολάρια από την εκτίναξη του ενεργειακού κόστους λόγω του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία και η βαθύτερη κρίση των τελευταίων δεκαετιών μόλις αρχίζει.

    Μετά τον φετινό χειμώνα, σημειώνει το πρακτορείο Bloomberg, η περιοχή θα πρέπει να αναπληρώσει τα αποθέματα φυσικού αερίου με ελάχιστες έως καθόλου ρωσικές παραδόσεις, ενισχύοντας τον ανταγωνισμό. Ακόμη και με περισσότερες εγκαταστάσεις εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) να τίθενται σε λειτουργία, η αγορά αναμένεται να παραμείνει "στενή" μέχρι το 2026, όταν θα είναι διαθέσιμη πρόσθετη παραγωγική ικανότητα από τις ΗΠΑ μέχρι το Κατάρ. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα υπάρξει ανακούφιση από τις υψηλές τιμές. 

    Ενώ οι κυβερνήσεις μπόρεσαν να βοηθήσουν τις εταιρείες και τους καταναλωτές απορροφώντας μεγάλο μέρος του κόοτους με περισσότερα από 700 δισ. δολάρια σε βοήθεια, σύμφωνα με το think tank Bruegel με έδρα τις Βρυξέλλες, η κατάσταση έκτακτης ανάγκης θα μπορούσε να διαρκέσει για χρόνια. Με τα επιτόκια να αυξάνονται και τις οικονομίες να βρίσκονται πιθανότατα ήδη σε ύφεση, η στήριξη που μετρίασε το πλήγμα για εκατομμύρια νοικοκυριά και επιχειρήσεις φαίνεται όλο και πιο απρόσιτη. 

    "Μόλις αθροίσετε τα πάντα - διασώσεις, επιδοτήσεις - πρόκειται για ένα απίστευτα μεγάλο ποσό χρημάτων", δήλωσε ο Martin Devenish, διευθυντής της εταιρείας συμβούλων S-RM. "Θα είναι πολύ πιο δύσκολο για τις κυβερνήσεις να διαχειριστούν αυτή την κρίση το επόμενο έτος".

    Η δημοσιονομική ικανότητα των κυβερνήσεων είναι ήδη περιορισμένη. Περίπου τα μισά κράτη - μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν χρέος που υπερβαίνει το όριο του 60% του ΑΕΠ του μπλοκ.

    Το περίπου 1 τρισ. δολάρια, το οποίο υπολογίστηκε από το Bloomberg με βάση τα δεδομένα της αγοράς, είναι ένα ευρύ σύνολο της ακριβότερης ενέργειας για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις - μέρος του οποίου, όχι όλο, αντισταθμίστηκε με πακέτα βοήθειας. Το Bruegel έχει μια παρόμοια εκτίμηση, η οποία δημοσιεύθηκε σε έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου αυτόν τον μήνα.

    Η βιασύνη να γεμίσουν οι αποθήκες το περασμένο καλοκαίρι, παρά τις πολύ υψηλές τιμές, έχει μετριάσει προς το παρόν τη στενότητα της προσφοράς, αλλά ο πιο ψυχρός καιρός προσφέρει στο ευρωπαϊκό ενεργειακό σύστημα την πρώτη πραγματική δοκιμασία φέτος το χειμώνα. Την περασμένη εβδομάδα, η ρυθμιστική αρχή δικτύων της Γερμανίας προειδοποίησε ότι δεν εξοικονομείται αρκετό φυσικό αέριο.

    Με την προσφορά να είναι περιορισμένη, ζητήθηκε από τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές να μειώσουν τη χρήση. Η ΕΕ κατάφερε να περιορίσει τη ζήτηση φυσικού αερίου κατά 50 δισ. κυβικά μέτρα φέτος, αλλά η περιοχή εξακολουθεί να βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα δυνητικό κενό 27 δισ.  κυβικών μέτρων το 2023, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας. Αυτό με την προϋπόθεση ότι οι ρωσικές προμήθειες θα μηδενιστούν και ότι οι κινεζικές εισαγωγές LNG θα επιστρέψουν στα επίπεδα του 2021.

    "Η προμήθεια φυσικού αερίου είναι απόλυτη ανάγκη", δήλωσε ο Bjarne Schieldrop, επικεφαλής αναλυτής εμπορευμάτων στη σουηδική τράπεζα SEB AB, προβλέποντας μια οικονομική κατάσταση στην οποία οι προμήθειες θα είναι περιορισμένες και οι τιμές θα παραμένουν σε υψηλά επίπεδα τουλάχιστον για τους επόμενους 12 μήνες. "Ο αγώνας δρόμου έχει ξεκινήσει για να γεμίσουν τα αποθέματα φυσικού αερίου της ΕΕ" πριν από τον επόμενο χειμώνα.

    πιν

    Η κύρια πηγή φυσικού αερίου μέσω αγωγών από τη Ρωσία προς τη Δυτική Ευρώπη ήταν ο Nord Stream, ο οποίος υπέστη ζημιές έπειτα από σαμποτάζ τον Σεπτέμβριο. Η περιοχή εξακολουθεί να λαμβάνει μικρή ποσότητα ρωσικών προμηθειών μέσω της Ουκρανίας, αλλά οι σφοδροί βομβαρδισμοί των ενεργειακών υποδομών της Ουκρανίας από το Κρεμλίνο θέτουν την οδό σε κίνδυνο. Χωρίς αυτή τη γραμμή φυσικού αερίου, ο ανεφοδιασμός των αποθηκών θα είναι δύσκολος.

    Για να αποφευχθεί η έλλειψη, η Κομισιόν έχει θέσει ελάχιστους στόχους για τα αποθέματα. Μέχρι την 1η Φεβρουαρίου, οι δεξαμενές θα πρέπει να είναι τουλάχιστον κατά 45% γεμάτες για να αποφευχθεί η εξάντληση μέχρι το τέλος της περιόδου θέρμανσης. Αν ο χειμώνας είναι ήπιος, ο στόχος είναι να παραμείνουν τα επίπεδα αποθήκευσης στο 55% μέχρι τότε.

    Οι εισαγωγές LNG στην Ευρώπη βρίσκονται σε επίπεδα ρεκόρ και στη Γερμανία ανοίγουν νέοι πλωτοί τερματικοί σταθμοί για την παραλαβή του καυσίμου. Οι αγορές με κυβερνητική στήριξη έχουν βοηθήσει την Ευρώπη να προσελκύσει φορτία που προορίζοντας στην Κίνα, αλλά ο ψυχρότερος καιρός στην Ασία και μια δυνητικά ισχυρή οικονομική ανάκαμψη μετά τη χαλάρωση των περιορισμών του κορονοϊού από το Πεκίνο θα μπορούσαν να αυξήσουν τον ανταγωνισμό.

    πιν

    Οι κινεζικές εισαγωγές φυσικού αερίου είναι πιθανό να είναι 7% υψηλότερες το 2023 σε σχέση με φέτος, σύμφωνα με το China National Offshore Oil Corp.’s Energy Economics Institute. Η κρατική εταιρεία έχει αρχίσει να εξασφαλίζει προμήθειες LNG για το επόμενο έτος, γεγονός που τη θέτει σε άμεσο ανταγωνισμό με την Ευρώπη. Η ιστορική πτώση της ζήτησης της Κίνας φέτος ισοδυναμούσε με περίπου το 5% της παγκόσμιας προσφοράς.

    Η Κίνα δεν είναι το μόνο πρόβλημα της Ευρώπης. Άλλες ασιατικές χώρες κινούνται για να προμηθευτούν περισσότερο φυσικό αέριο. Η Ιαπωνία, ο κορυφαίος εισαγωγέας LNG στον κόσμο φέτος, εξετάζει ακόμη και το ενδεχόμενο δημιουργίας στρατηγικού αποθέματος, ενώ η κυβέρνηση επιδιώκει επίσης να επιδοτήσει τις αγορές.

    Η τιμή του φυσικού αερίου έχει διαμορφωθεί κατά μέσο όρο σε περίπου 135 ευρώ ανά μεγαβατώρα φέτος, αφού αυξήθηκαν στα 345 ευρώ τον Ιούλιο. Αν οι τιμές ανέβουν ξανά στα 210 ευρώ, το κόστος εισαγωγής θα μπορούσε να φτάσει το 5% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τον Jamie Rush, επικεφαλής οικονομολόγο του Bloomberg Economics για την Ευρώπη. Αυτό θα μπορούσε να μετατρέψει την ήπια ύφεση που προβλέπεται σε βαθιά ύφεση και οι κυβερνήσεις θα πρέπει πιθανότατα να μειώσουν τα προγράμματα ως απάντηση.

    "Η φύση της στήριξης θα αλλάξει από μια επείγουσα προσέγγιση σε πιο στοχευμένα μέτρα", δήλωσε ο Piet Christiansen, υψηλόβαθμο στέλεχος της Danske Bank A/S.

    πιν

    Για χώρες όπως η Γερμανία, οι οποίες βασίζονται στην προσιτή ενέργεια για την παραγωγή προϊόντων από αυτοκίνητα μέχρι χημικά, το υψηλό κόστος σημαίνει απώλεια ανταγωνιστικότητας έναντι των ΗΠΑ και της Κίνας. Αυτό ασκεί πίεση στην κυβέρνηση του καγκελάριου Όλαφ Σολτς να διατηρήσει τη στήριξη της οικονομίας. 

    "Δεδομένων των δυνητικά τεράστιων πολιτικών και κοινωνικών επιπτώσεων από την έκρηξη των τιμών της ενέργειας και του σοκ στη γερμανική οικονομία, είναι σημαντικό για τη γερμανική κυβέρνηση να παρέμβει", δήλωσε η Isabella Weber, οικονομολόγος στο Πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης.

    Η πρόκληση είναι να βρεθεί η ισορροπία μεταξύ της διατήρησης της λειτουργίας των εργοστασίων και της θέρμανσης των σπιτιών βραχυπρόθεσμα, ενώ παράλληλα να μην δεχτούν πλήγμα τα κίνητρα για επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας - που θεωρούνται ευρέως ως η πιο βιώσιμη διέξοδος από την ενεργειακή κρίση.

    "Το μεγαλύτερο έργο που προκύπτει από την κρίση είναι να πραγματοποιηθεί η ενεργειακή μετάβαση", δήλωσε η Veronika Grimm, οικονομική σύμβουλος της γερμανικής κυβέρνησης. "Πρέπει να επεκτείνουμε μαζικά τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας".

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ